Spotkanie skierowane jest do uczniów szkół podstawowych klas siódmych i ósmych oraz pierwszej i drugiej klasy szkół ponadpodstawowych. Odbędzie się w godzinach 10:30-13:30, w sali kina Helios, które jest partnerem wydarzenia. Ma ono na celu wyposażyć młodzież w praktyczne umiejętności rozpoznawania fałszywych informacji, krytycznego myślenia oraz świadomego korzystania z internetu. Warsztaty będą poprowadzone w interaktywnej i atrakcyjnej w odbiorze formule. Projekt jest realizowany jest w ramach programu społecznego „Młodzież w Centrum”.
„Dezinformacja w naszych czasach to poważne wyzwanie, dlatego też edukacja w tym zakresie jest niezmiernie ważna już od najmłodszych lat. Wierzę, że zorganizowane przez nas warsztaty w ramach programu Młodzież w Centrum w Galerii Tomaszów pomoga młodzieży sobie z nią radzić. Zainteresowanie szkół, do których wysłaliśmy zaproszenie było bardzo duże, w ciągu 2 dni zgłoszono ponad 230 osób” – mówi Olga Wiernicka, Regional Marketing Manager NEPI Rockcastle.
Warsztaty poprowadzą cenieni eksperci: Anna Mierzyńska, analityczka mediów społecznościowych i autorka książki „Efekt niszczący. Jak dezinformacja wpływa na nasze życie”. Towarzyszyć jej będzie Grzegorz Neumann, profilaktyk i praktyk od lat zaangażowany w pomoc młodzieży, walkę z wykluczeniem i resocjalizację nieletnich, koordynator Programu „Młodzież w Centrum” realizowanego przez NEPI Rockcastle, będącego właścicielem 16 centrów handlowych w Polsce.
„Udział w warsztatach to doskonała okazja, aby młodzież nauczyła się nie tylko teoretycznych aspektów bezpieczeństwa informacyjnego, ale także nabyła praktyczne umiejętności, które będzie można wykorzystywać na co dzień. Pozwoli im to na szybkie i skuteczne rozpoznawanie fałszywych informacji w internecie oraz wesprze w chronieniu się przed manipulacją i nieprawdziwymi treściami” – podkreśla Anna Mierzyńska, analityczka internetu, ekspertka inicjatywy. „Żeby wygrać z dezinformacją, trzeba wiedzieć, dlaczego dezinformatorzy mają przewagę na starcie i jakie nasze słabe punkty wykorzystują. Będziemy tego uczyli na warsztatach” – dodaje.
Scenariusz warsztatów obejmuje m.in.:
• Poznanie zagadnień związanych z dezinformacją tj. celowym rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji oraz mechanizmów ich działania.
• Dostarczenie uczestnikom narzędzi do budowania przez nich indywidualnej odporności na zagrożenia wynikające z dezinformacji i cyberzagrożeń w internecie m.in. interaktywna gra edukacyjna.
• Rozpoznawanie materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję (AI).
„Ważną częścią warsztatów będzie również tematyka cyberoszustw i tzw. – „red flags”, czyli znaków ostrzegawczych, a także hejtu, jako formy cyberprzemocy. Pokażemy jak odróżnić hejt od krytyki i jak można sobie z nim radzić” – mówi Grzegorz Neumann, koordynator Programu „Młodzież w Centrum”, prowadzonego w centrach NEPI Rockcastle w Polsce.
Aktualnie w Polsce dostęp do sieci ma 85,6 proc. osób na granicy lub poniżej progu wiekowego wymaganego do używania większości serwisów społecznościowych i aplikacji (13 lat). Z kolei grupa użytkowników w wieku 15-18 lat z internetu korzysta w prawie 100 proc. Dzieci (7-14 lat) i młodzież (15-18) poświęcają dobowo na aktywność w internecie średnio około 4,5 godziny1. Internet jest dla nich często podstawowym źródłem wiedzy i opinii o świecie, jednocześnie przeważnie nie dbają oni o weryfikację informacji, przez co są szczególnie narażeni na manipulację poprzez dezinformację i fake newsy.
Warsztaty są częścią ogólnopolskiego programu społecznego „Młodzież w Centrum”, którego celem jest aktywizacja młodzieży, wsparcie w budowaniu relacji opartych na szacunku oraz poczucia własnej wartości i motywacji do działania, a przez to zapobieganie depresji oraz zdarzeniom niebezpiecznym z udziałem młodzieży. W ramach inicjatywy organizowane są liczne działania aktywizujące – warsztaty, debaty społeczne, inicjatywy sportowe. Inicjatorem Programu jest NEPI Rockcastle Polska, właściciel 16 centrów handlowych w 14 miastach Polski, we współpracy z Grzegorzem Neumannem oraz lokalnymi organizacjami i instytucjami.
Centra handlowe, w których odbywają się warsztaty to: Galeria Wołomin (10.06), Galeria Tomaszów (12.06), Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim (13.06), Solaris Center w Opolu (15.09), Magnolia Park we Wrocławiu (17.09), Focus Mall w Zielonej Górze (18.09), Galeria Copernicus w Toruniu (13.10), Forum Gdańsk (15.10), Galeria Warmińska w Olsztynie (17.10), CH Platan w Zabrzu (23.10), CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej (24.10), Silesia City Center w Katowicach (5.11), Bonarka w Krakowie (6.11) i Alfa Centrum w Białymstoku (18.11)
1 Raport „Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w Internecie” został premierowo zaprezentowany w Sejmie RP, 4 marca 2025 r. Partnerami projektu są Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW a także Sejm RP. Raport powstał na podstawie danych z badania Mediapanel oraz panelu badawczego Gemius, reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75.
Napisz komentarz
Komentarze