SEM, czyli search engine marketing to reklamowanie firmy w wyszukiwarkach internetowych. Dla wielu firm jest to najczęściej promowanie się w jednej wyszukiwarce – Google. Dzięki usłudze AdWords można wykupić reklamę na stronie wyników wyszukiwania i dotrzeć bezpośrednio do osób, które są zainteresowane danym tematem. Odbywa się to na zasadzie licytacji, a ten reklamodawca, który zapłaci więcej i uzyska wyższy współczynnik jakości, znajdzie się wyżej w wynikach sponsorowanych, uzyskując większe szanse na pozyskanie nowych użytkowników. W tym modelu (CPC) płaci się za każde kliknięcie w reklamę, a stawki uzależnione są między innymi od tego, jak wielu firmom zależy na byciu obecnym w wynikach wyszukiwania na daną frazę.
SEO, czyli search engine optimization to bardziej proces wspierający działania marketingowe w sieci, niż bezpośrednia forma reklamy. Polega on na takim dostosowaniu strony WWW, aby była ona jak najbardziej „przyjazna” dla wyszukiwarek internetowych – czyli na optymalizacji jej treści, struktury i kodu źródłowego, a także na pozyskiwaniu linków z innych serwisów. Działania SEO mogą być prowadzone zarówno na własną rękę, jak i zlecone wyspecjalizowanym firmom, a ich efektem jest zdobywanie coraz wyższych pozycji w organicznych (nie sponsorowanych) wynikach wyszukiwania.
Media społecznościowe – prowadzenie firmowych profili na Facebooku czy Google+ nie jest wbrew pozorom prostym zadaniem. Kluczem do sukcesu jest dokładne poznanie grupy, do której firma kieruje swoje produkty lub usługi i dopasowanie do nich publikowanych treści, stylu i języka, a nawet częstotliwości pojawiania się nowych wpisów. Sama obecność firmy w mediach społecznościowych powinna być traktowana bardziej jako budowanie relacji z klientami, niż jako szukanie okazji do sprzedaży – ich użytkownicy są wyczuleni na agresywne formy promocji.
Reklama na Facebooku – inaczej, niż prowadzenie profilu, można wykorzystać publikowanie postów sponsorowanych i reklamę na Facebooku. Jeśli masz do zaoferowania coś, co niesie wartość dla potencjalnego klienta (np. znaczny rabat, oferta specjalna lub ciekawy artykuł), warto spróbować promocji poprzez sponsorowanie postu (zobaczy go więcej osób, niż tylko Twoi fani) lub reklamę (mały banner wyświetlany w prawej kolumnie). Kluczową sprawą dla powodzenia kampanii jest zawężenie grupy docelowej i prezentowanie reklam tylko tym osobom, do których rzeczywiście chcemy dotrzeć – możliwości w tym zakresie są na Facebooku ogromne, ze względu na ilość i rodzaj danych, które pozyskuje on od swoich użytkowników.
E-mail marketing – nie warto tracić czasu na wysyłanie niechcianych reklam, bo zapewne i tak nie dotrą one do odbiorcy – wcześniej zostaną wyłapane przez filtry antyspamowe. E-mail marketing może być wykorzystywany znacznie lepiej, jeśli wysyłamy informacje jedynie do tych osób, które tego chcą i jeśli przekazujemy wartościowe informacje – np. powiadamiamy o nowym wpisie na firmowym blogu, aktualnych nowościach w ofercie, czy specjalnej promocji dla subskrybentów newslettera. Budowanie bazy mailingowej należy rozpocząć jak najwcześniej, ponieważ jest to długotrwały proces, który zacznie przynosić wymierne efekty dopiero po pewnym czasie, ale zapewni dodatkową formę kontaktu z klientem i promocji firmy.
Koszty reklamy w internecie
Dobrze zaplanowana kampania w sieci nie musi być droga, a biorąc pod uwagę koszty innych form reklamy (np. outdoor, telewizja, radio, prasa), może okazać się zdecydowanie najbardziej opłacalna. Idealnym rozwiązaniem dla początkujących jest to, że na start nie są potrzebne żadne duże kwoty – aby przetestować w praktyce działanie reklam w Google lub na Facebooku wystarczy kilkaset, a nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli okaże się, że te działania mają pozytywny wpływ na ostateczny bilans konta firmowego, można dowolnie zwiększać wydatki na kampanie w sieci.
Warto pamiętać o tym, że promowanie firmy w internecie jak najbardziej może stanowić koszt firmy, dlatego zawsze należy prosić o wystawienie faktury za usługi reklamowe (lub gdy wystawiana jest automatycznie, pobierać ją samodzielnie). Między innymi o tym, jak rozliczyć reklamy na Facebooku i w Google AdWords oraz co jeszcze może stanowić koszty działalności, można przeczytać w serwisie KontoFirmowe24.pl.

























































Napisz komentarz
Komentarze