Automatyczna skrzynia biegów: fakty i mity
Samochody z automatyczną skrzynią biegów wyposażone są w mechanizm samoczynnie zmieniający biegi w zależności od stopnia obciążenia pojazdu, osiąganej prędkości i ilości obrotów osiąganych przez silnik. Takie auta nie mają pedału sprzęgła, a gałka zmiany biegów wymaga obsługi tylko w bardzo ograniczonym zakresie: zwykle wystarczy wybrać jeden z trybów oznaczających jazdę do przodu (D), jazdę do tyłu (R), „luz” (N) lub postój (P). W związku z tym prowadzenie pojazdu jest dużo mniej skomplikowane, niż w przypadku tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów i bywa kuszące — zwłaszcza w przypadku niedoświadczonych kierowców lub osób, które boją się jeździć bądź też mają problemy z podzielnością uwagi.
Faktem jest, że jazda automatem jest obiektywnie prostsza, kierowca nie musi bowiem zastanawiać się, jaki bieg będzie najodpowiedniejszy, naciskać pedału sprzęgła ani ręcznie zmieniać czy też redukować biegów. Dzięki temu więcej uwagi może skupić na tym, co dzieje się na drodze. Osoby od lat jeżdżące autami z manualną skrzynią biegów wiedzą jednak, że z czasem obsługa sprzęgła i biegów staje się niemal podświadoma i nie pochłania dużo uwagi. Z kolei próba przestawienia się na samochód z automatem bywa dla nich stresująca, gdyż zdarzają się pomyłki w użyciu pedałów.
Podsumowując, jazdy automatem na pewno łatwiej jest się nauczyć, jednak niekoniecznie jest ona prostsza dla kierowców, którzy już umieją jeździć — zwłaszcza tych, którzy przyzwyczaili się do manualnej zmiany biegów. Wszystko zależy tutaj od indywidualnych predyspozycji i dotychczasowych doświadczeń.
Prawo jazdy na automat: czy łatwiej je zdać?
Coraz więcej osób decyduje się na zdawanie prawa jazdy kategorii B z kodem 78, czyli na automat. Większość kursantów rzeczywiście zauważa, że nauka jazdy na samochodach z automatyczną skrzynią biegów jest dla nich łatwiejsza i mniej stresująca. Zamiast skupiać się na samej mechanice samochodu, a także walczyć z gasnącym silnikiem, np. podczas wjazdu na wzniesienie (co jednym z podstawowych zadań egzaminacyjnych, wykonywanym jeszcze na placu manewrowym), mogą oni skupić się całkowicie na ruchach kierownicą i obserwowaniu sytuacji na drodze. Podczas nauki zwykle ma się problemy z podzielnością uwagi: jednoczesne kontrolowanie tego, co dzieje się na zewnątrz, włącznie z sygnalizacją świetlną i znakami drogowymi, oraz kontrolowanie biegów wydaje się początkowo niemal niemożliwe do pogodzenia. Automat zdecydowanie ułatwia ten proces.
Dość często zdarza się, że osoby, które podjęły początkowo naukę jazdy tradycyjnym autem, ale kilkakrotnie nie udało im się zdać egzaminu bądź zniechęciły się jeszcze w trakcie kursu i nawet nie próbowały uzyskać uprawnień, po pewnym czasie — kilku miesiącach lub nawet latach — wracają do ośrodków egzaminacyjnych w samochodach z automatem. Niejednokrotnie lęk przed prowadzeniem samochodu udaje im się przełamać właśnie dzięki temu, że nie muszą ręcznie zmieniać biegów. Nauka staje się dzięki temu łatwiejsza, a egzamin możliwy do zdania.
Trzeba jednak pamiętać, że prawo jazdy na automat uprawnia wyłącznie do prowadzenia samochodów z automatyczną skrzynią biegów. A te są obecnie w Polsce trudniej dostępne i droższe. Aby w przyszłości być kierowcą tradycyjnego auta, trzeba będzie rozszerzyć uprawnienia. Z tego względu, nawet jeśli łatwiej prowadzi Ci się samochód z automatem, możesz chcieć rozważyć przedłużenie nauki, aby uzyskać od razu prawo jazdy umożliwiające jeżdżenie różnego typu pojazdami.
Więcej na temat samochodów z automatyczną skrzynią biegów i nie tylko przeczytasz na blogu motoryzacyjnym Kia.
Napisz komentarz
Komentarze