Koszty inwestycji
Całkowity koszt oddania toru do użytku wyniósł, według danych, jakie widnieją w odpowiedzi na interpelację radnego:
- Budowa toru – 881 390,31 zł netto
- Zakup gokartów i osprzętu – 1 053 374,51 zł netto
Łącznie: 1 934 764,82 zł netto
Rzeczywiste przychody
Z danych wynika, że tor rozpoczął działalność w 2024 r., generując:
- Przychody w 2024 roku – 517 065 zł
- Przychody od stycznia do czerwca 2025 r. – 219 024 zł
Jeśli utrzyma się obecne tempo, roczny przychód w 2025 r. powinien wynieść około 438 000–450 000 zł, co jest wartością niższą niż prognozowane 806 905 zł.
Prognozy i ich realność
Plan na rok 2025 zakładał przychód rzędu ponad 800 tys. zł, jednak biorąc pod uwagę realne wyniki z pierwszego półrocza (219 tys. zł), widać wyraźnie, że prognoza była zbyt optymistyczna. Realnie tor może osiągnąć ok. 55%–60% planowanych przychodów.
Koszty utrzymania toru
Średnie miesięczne koszty eksploatacji:
- koszty osobowe – 12 900 zł
- energia elektryczna – 150 zł
- serwis i części – 3 000 zł
Łącznie: ok. 16 050 zł miesięcznie
czyli 192 600 zł rocznie.
Zysk operacyjny
Przy realnych przychodach ok. 450 000 zł rocznie, po odjęciu kosztów utrzymania (192 600 zł), tor generuje ok. 250 000 zł zysku operacyjnego rocznie.
Okres i stopa zwrotu z inwestycji
- Koszt inwestycji: 1,93 mln zł
- Roczny zysk netto: ok. 250 tys. zł
- Okres zwrotu: ok. 7,5 roku
To nadal nie jest tak źle, ale pokazuje też na duży potencjał rozwojowy.
Opinie i odbiór inwestycji
Tor gokartowy cieszy się zainteresowaniem, o czym świadczy rosnąca liczba klientów (ponad 9 800 osób w 2024 r. i prawie 4 tys. w pierwszym półroczu 2025 r.). Klienci w recenzjach podkreślają:
- atrakcyjność toru i nowoczesny sprzęt,
- dobrą obsługę i organizację zawodów,
- możliwość wynajmu toru na imprezy integracyjne i urodzinowe.
Wśród klientów także nie brakuje jednak głosów wskazujących na potrzebę lepszej promocji oraz większej liczby wydarzeń specjalnych, które mogłyby przyciągać stałych bywalców.
Skuteczność promocji
Choć inwestycja już dziś generuje zyski, działania promocyjne wydają się niewystarczające. Brakuje intensywnej kampanii w mediach społecznościowych i pakietów lojalnościowych, które mogłyby zwiększyć liczbę powracających klientów. Zwrócić należy też uwagę, że wyszczególnionych kosztach nie ma wcale nakładów na promocje i reklamę. Jak więc rozwijać tego rodzaju komercyjną działalność? Za pomocą postów na własnym profilu internetowym? No tak się raczej nie da.
Wymyślony przez radnego Piotra Koziorowskiego tor gokartowy w Tomaszowie Mazowieckim to inwestycja, wbrew temu, co mówią polityczni oponenci, sensowna i rentowna, jednak jej potencjał nie jest jeszcze w pełni wykorzystany. Realne przychody są niższe od prognoz, ale w perspektywie kilku lat przedsięwzięcie ma szansę w pełni się zwrócić. Dodatkowe działania marketingowe oraz rozwój oferty (np. imprezy firmowe, nocne jazdy, zawody ligowe) mogą znacząco przyspieszyć okres zwrotu z inwestycji i zwiększyć stopę rentowności.
























































Napisz komentarz
Komentarze