Cmentarze grodzone. Tylko po to żeby umilić ludziom życie. Nowy pastor kościoła ewangelickiego w Tomaszowie niema pieniędzy na wywóz śmieci, ale ma na rozbiórkę i budowę nowego płotu. Płot ten ma oddzielać cmentarze, tak aby ludzie nie mogli przemieszczać się (wiele osób ma groby na obu cmentarzach) likwiduje dwa śmietniki, które były chyba od 100lat,będzie taniej, utrudnia dostęp do wody, czy tak postępuje duszpasterz ?
25.08.2016 16:35
(aktualizacja 18.08.2023 03:21)
1/3Człowiek-człowiekowi
2/3Człowiek-człowiekowi
3/3Człowiek-człowiekowi
Podziel się
Oceń
Napisz komentarz
Komentarze
adams
27.10.2017 17:22
KURII RZYM.-KAT. JAK ZWYKLE CHODZI O KASĘ
Przecież
27.10.2017 19:00
w tekście jest napisane, że chodzi o pastora. Co ma do tego katolicka kuria?
Paulina
16.09.2016 17:08
Obecnie jest tam 99% grobów katolickich.Tym piszącym bzdety radzę się przejść na ten cmentarz.Ludzi dzieli się za życia jak i po śmierci.Po cholerę ten plot.Pewnie po to żeby zaniedbania i bałagan był niewidoczny.Katolicy tak nie powinni robić.Ludzie dogadajcie się,bo to wstyd.
bywalec
31.08.2016 14:55
Czy nie lepiej zrobić furtkę rozwiązał by się problem
Nowe kwatery dla biedniejszych katolików.
04.09.2016 17:59
nie. Nie płacą, zlikwidować i udostępnić ludziom. W dupie z taką historią, więcej złego narobili niż dobrego. Będziemy tu teraz wyłuskiwać chlubne wyjątki i podnosić do rangi wielkich humanistów, przy większości volksdeutschów, czy od zawsze Niemców, którzy co najmniej od grudnia 37 jeździli na hitlerowskie szkolenia do Rzeszy, by potem wprowadzać regularne niemieckie wojsko do miasta.
To słabo znana, choć udokumenotwana historia naszego miasta. Dlatego warto skorzystać z okazji i legalnie pozbyć się ich mogił. Nie warto ich upamiętniać.
To jest bardzo
27.10.2017 19:03
mądry i odważny wpis. Dziekuje
Ajdejano
28.08.2016 12:10
Ludziska: przypadkiem zajrzałem na tę stronę. To istny galimatias. Jednak , temat dotyczy cmentarza ewangelickiego. Tam, w 98% są pochowani, głownie Niemcy, lu8b ich rodziny.
I teraz napiszę tak: ci, zafajdani, żyjący Niemcy, zawsze uważali nas - Polaków za: niechlui, nierobów, brudasów, itp., itd.
No, to pytam: a gdzie - wy, zafajdane niemiaszki, potomkowie Hitlera, jesteście ?!?! W dalszym ciągu uważacie, że to my - POLACY - mamy dbać o waszych przodków - wy, baranie łby ?!?!
**
28.08.2016 13:02
Tematem nie jest kto leży na tym cmentarzu lecz wykonanie ogrodzenia betonowego, które wykonała Kuria Biskupia. Płot betonowy jest obecnie problemem komunikacyjnym dla mieszkańców miasta między grobami na jednym i drugim cmentarzu.
...
28.08.2016 18:56
Pisząc te swoje wypociny masz 98%.
Chodząc spacerkiem po tym cmentarzu zobaczysz (jak zdejmiesz okulary) jak wiele jest grobów katolików z naszego miasta (chyba więcej jak ewangelików).
Ludzisku alde
16.09.2016 21:08
Na niemieckim cmentarzu jest ponad 90 % pochowanych katolików . Grobów niemieckich lub ewangelików jest bardzo mało , można je na palcach policzyć . Co do tego jak Niemcy traktują Polaków to może o sobie piszesz może tak traktowali ciebie bo takim jak opisałeś jesteś . Nikt nie każe ci barani łbie dbać o groby niemieckie , o to oni sami muszą zadbać , ty dbaj o swoje i będzie ok !
Skoro
27.10.2017 19:02
tak, to i forma własności może się zmieni? Luter chce rządzić, ale płacić już nie.
^
27.08.2016 22:58
Powstaje pytanie dlaczego Kuria Biskupia czekała z budową płotu betonowego
między cmentarzami, aż zostanie św. Antoni Padewski patronem miasta i powiatu Może to jakaś zemsta. Św. Antoni znajdz nić porozumienia między kościołami w naszym mieście.
zainteresowany
27.08.2016 19:49
A mi się wydaje, że trzeba iść do zarządcy cmentarza rzymsko-katolickiego... i tam dowiemy się, od przemiłej Pani kto tak na prawde stawia płot.
Mi powiedziano, że to właśnie ta Pani stawia ten płot, a Pastor nie ma z tym nic wspólnego.
Bardzo ciekawy artykuł, w sam raz na poziom redakcji....
#
27.08.2016 22:54
Podsłuchane pod bramą cmentarza.
Ten cały płot betonowy to nie jest pomysł i nie był pomysł Pastora, ani jego władz.
Płot betonowy między cmentarzami stawia cmentarz rzymsko-katolicki na polecenie Kurii Biskupiej.
gość 2
26.08.2016 12:12
Byłam godzinę temu.
Pierwszą furtką i 2 bramą od rogu cegielnianej i smutnej nie przejdziemy jak na część wcześniej otoczoną siatką (na rogu był śmietnik).
Należy do części wcześniej za siatką, która teraz jest płotem betonowym na 4 przęsła a więc wysokim ogrodzeniem udać się czwartym wejściem (na wprost jest Krzyż) i dopiero skręcić przy krzyżu w lewo i dostać się do miejsca wcześniej otoczonego siatką. teraz to cisza ale 1 listopada to dopiero ci którzy na groby chodzą raz na rok będą się wkurzać :(
juzek
26.08.2016 17:50
I bardzo dobrze się niech wkurzają dla nich to kara !!!! Jak mozna iśc raz w roku na groby swoich najbliższych nie wyobrażalne ?????
popieram
28.08.2016 06:35
Bardzo dobra odpowiedz ,ale są i tacy co chodzą co drugi dzień (mają taką potrzebę ) a groby mają po obu stronach .
kiki
26.08.2016 09:22
Głównie płot ma zapobiec kradzieży metalowych ogrodzeń rodzinnych grobów ewangelików, przed złomiarzami - hienami.
26.08.2016 08:53
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że od jakiegoś czasu tomaszowscy ewangelicy nie mają swojego pastora, a jedynie osobę pełniącą obowiązki proboszcza parafii. Wkrótce będzie on zapewne oficjalnie nominowany.
Przez długi czas cmentarz był zaniedbany. Na łamach portalu kilkukrotnie publikowaliśmy listy czytelników, zwracające uwagę na nieporządek i alejki, które po deszczach zamieniają się w błotniste kałuże.
Betonowe ogrodzenie to nie jest szczyt designu cmentarnego, ale pamiętać też należy, czasem zmuszeni jesteśmy do odgradzania się, ponieważ wielu polaków lubi podrzucać swoje śmieci innym i cmentarz od takich zachowań też nie jest wolny.
Zmiany idą chyba na lepsze o czym świadczy fakt otwarcia kościoła przy Pl. Kościuszki oraz podjęty zamiar jego wyremontowania.
Ajdejano
30.08.2016 12:37
Znowu ędziemy płacić na czyieś groby? Jak w przypadku "światyni" na pl.Kościuszki? Myśli Pan, że w Niemczech ktoś się zrzuca na polskie nagrobki? Jeśli nie ma pieniędzy, to zlikwidujmy ten cmentarz i stwórzmy nowe katolickie kawatery. Tak jak w normalnej sytuacji gdy ktoś nie opłaca grobu.
multi99
26.08.2016 06:17
szokuje mnie zachowanie Pastora i stawianie takiego muru ,,,, W Szczecinie na największym cmentarzu w Polsce i drugim największym w Europie wzorowanym na cmentarzu Wiedeńskim z piękną nazwą Ku Słońcu .. Na tym sczecińskim cmentarzu cmentarne sektory są oddzielane między sobą żywopłotem metrowej wysokości , a nie żadnym płotem . A cmentarz ten ma rózne wersje pochówku , możemy byc tam pochowali w sposób tradycyjny w trumnie w ziemi , mozemy w być w urnie w ziemi wersja amerykańska , z płytką metr na metr w trawie , a możemy tez być w urnie w specjalnych ustawianych ścianach .... mało tego jest to jeden cmentarz róznych wyznań i tez są tam pochowani żołnierze wyzwalający szczecin i ziemie pomorskie ... I tam nikt nie robi takiego cyrku jak u nas ....
Marek
25.08.2016 23:59
Ordynarne są te betonowe ogrodzenia. Za komuny ogradzano nimi wysypiska śmieci, a teraz ludzie robią sobie z tego dziadostwa ogrodzenia. Na Zachodzie czegoś takiego nie ma.
Marek
25.08.2016 22:04
Może i nie było uporządkowane ale ceny za kwaterę są najwyższe. Dlatego są pieniądze na ogrodzenie które jest bez sensu. Zmarli nie wstaną i nie będą się przemieszczać a żywi którzy odwiedzają to miejsce to w większości ludzie starsi, najczęściej schorowani i z problemami z poruszaniem się. Dla nich odwiedzenie pochowanych bliskich to obowiązek a jednocześnie jedyna możliwość spotkania z innymi żywymi. Groby mają zarówno na cmentarzu ewangelickim jak i na rzymskokatolickim (najbliższe wejścia od ul Cegielnianej) - tak jak w moim przypadku i ograniczonej możliwości poruszania się wizyta na cmentarzu to są dwie "wycieczki". Odkąd pamiętam tj ok 60 lat w miejscach gdzie powstaje ogrodzenie na jego krańcach były "śmietniki". nikomu to nie przeszkadzało, a koszty ich eksploatacji to tylko dobra wola stron zainteresowanych parafii. Jednocześnie pytam czemu ma służyć ogrodzenie i rozdzielenie fizyczne obu cmentarzy. Bez niego byłoby tak samo jak na całej powierzchni cmentarza tj ogrodzenie zewnętrzne i kwatery z alejkami. Dlaczego pastor w ramach funduszy na ogrodzenie nie wykonuje żadnej alejki godnej jej przejścia po opadach lub roztopach ( w tym czasie niepełnosprawni na wózkach muszą odpuścić) ani też nie zajmie się "naprawą" naprawdę już wieloletnich drzew . Przy większych wiatrach gałęzie a nawet całe konary łamią się i uszkadzają pomniki a nie wykluczone (aby nigdy) że na osoby tam się znajdujące. Widząc rozbiórkę ogrodzenia z siatki drucianej miałem nadzieje że nareszcie pękły bariery i ktoś normalnie myśli. Jednak jak widać jeszcze za krótko żyję i nie mam racji. Aby się nie rozpisywać i nie denerwować niech ktoś odpowie "Do czego ma służyć wewnętrzne ogrodzenie"
cdsf
25.08.2016 21:56
lepszy ten płot niż siatka, która aż się prosiła o wymianę
gość
25.08.2016 21:35
proszę iść i zobaczyć jak rzeczywiście labiryntami należy szukać drogi;
szok szczególnie dla starszych osób;
może i nie było właściwego rozwiązania problemu odnośnie np. wywozu śmieci niemniej jednak wybudowanie takich murów nie powinno mieć miejsca :(
Tomek
25.08.2016 21:07
Panie Mariuszu a na pierwszym miejscu nie powinno być dobro ludzi, którzy zostawiają mu pieniądze w kieszeni?
Za takie pieniądze (najwyższe opłaty są na tym cmentarzu w całym mieście) ten cmentarz powinien lśnić!!!
Sprawdza się w tym przypadku powiedzenie "Zamienił stryjek siekierkę na kijek"
Napisz komentarz
Komentarze