Jak ugasić pożar benzyną? Obwodnica, która nie będzie obwodnicą 

  • 22.10.2019, 23:57 (aktualizacja 29.10.2019, 22:57)
  • Mariusz Strzępek
Jak ugasić pożar benzyną? Obwodnica, która nie będzie obwodnicą
Wczoraj w siedzibie Miejskiego Centrum Kultury odbyło się spotkanie dotyczące planowanej budowy obwodnicy miasta. Ostatecznie okazało się, że obwodnica obwodnicą nie będzie, a jedynie kolejną drogą publiczną, poprowadzoną, przez okołomiejskie tereny rekreacyjne. Tędy władze miasta, powiatu oraz gminy zamierzają skumulować cały ruch pojazdów ciężkich, ale nie tylko... Po co? Chyba tylko po to, by udowodnić, że rządowy projekt budowy "100 obwodnic" działa. Temat jest wielowątkowy i dotyczy bezpośrednio mieszkańców miasta. W czasie spotkania jednak niektóre osoby zapomniały, że kampania wyborcza już się skończyła i zamiast sensownych wypowiedzi usłyszeliśmy to, kto do jakiej partii należy i kto w Polsce aktualnie rządzi. Czy podobało się to mieszkańcom? Chyba niespecjalnie.

loadingŁaduję odtwarzacz...

Na początek warto wspomnieć kilka słów o samym problemie. Oczywiście jest nim ruch pojazdów ciężarowych ulicami miasta. Nikt nie ma wątpliości, że ciężarówki niszczą nasze ulice, blokują je i stwarzają zagrożenie. Rozpędzone samochody gnają ulicami Białobrzeską, Szczęśliwą, Spalską, Grota Roweckiego, Szeroką. Nic dziwnego, że mieszkańcy tych ulic protestują. Mają rację. Tyle, że ich protest jest tak ukierunkowany, że sprowadza się do przesunięcia ruchu spod ich okien pod okna innych ludzi.. Czy to jest dobre rozwiązanie? Należy chyba w to wątpić. 

Przez Tomaszów Mazowiecki przejeżdżają w sumie trzy strumienie samochodów ciężarowych. Warto je dosyć dokładnie przeanalizować, bo może się okazać za chwilę, że wszystkie te samochody pojawią się w jednym miejscu, bo droga, którą zbudujemy będzie najkrótszą do trasy S8. Zacznijmy od strony południowej. Właściwie głównym, jeśli nie jedynym problem są ciężarówki wożące piach z kopalni Biała Góra. Mkną one przez ulicę Modrzewskiego, a następnie most na Brzustówce, dalej Św. Antoniego, Bartosza Głowackiego, Nowowiejską, i dalej wspomnianymi Grota Roweckiego, Szeroką i Orzeszkowej. W czasie spotkania nikt nie był w stanie powiedzieć ile tych samochodów każdego dnia jeździ. Jednak dane takie są dostępne i wszelkie analizy należałoby od nich rozpocząć. Otóż w 2014 opracowano dokument o nazwie "Studium ruchowe poprawy dostępności transportowej projektowanego obszaru funkcjonalnego w ramach realizacji projektu „Partnerstwo na rzecz rozwoju obszaru funkcjonalnego Dolina Rzeki Pilicy w powiecie tomaszowskim”. Zawiera on dane na temat wielkości ruchu w tamtym okresie oraz prognozy do 2030 roku. W chwili jego opracowywania z kopalni wyjeżdżało 100 ciężarówek dziennie. W związku z planami rozbudowy kopalni będzie ich zapewne 2 razy więcej. 

Jak twierdzi wójt, dla niemieckiego przedsiębiorcy to spory problem. Tyle tylko, że ten problem nie powinien być naszym problemem. Zacytuję w tym miejscu wspomniany dokument po raz pierwszy.

Gmina Tomaszów Mazowiecki jest gminą turystyczno-przemysłową. Na terenie gminy znajduję się największa w Polsce odkrywkowa kopalnia piasków kwarcowych Biała Góra. Transport ładunków z kopalni odbywa się częściej za pomocą transportu drogowego, niż transportu kolejowego.

i dalej wśród celów strategicznych wskazuje się...

pobudzenie transportu kolejowego w obsłudze transportu kopalin, ze szczególnym uwzględnieniem transportu dalekobieżnego

autorzy opracowania wskazują, że 

Przez Tomaszów Mazowiecki przebiega linia kolejowa, posiadająca bocznice kolejowe, prowadzące do kopalni Biała Góra oraz kopalni Wąwał. Obecnie kopalnie sporadycznie korzystają z transportu kolejowego do przewozu piasku, a całość jest transportowana komunikacją samochodową. W świetle trudności z przejazdem ciężkiego transportu samochodowego przez Tomaszów Mazowiecki, należy dążyć do pobudzenia transportu kolejowego, będącego mniej uciążliwym dla miasta i jego mieszkańców. Wykorzystanie transportu kolejowego w sposób istotny może ograniczyć niekorzystne oddziaływanie ruchu pojazdów ciężarowych na tereny cenne przyrodniczo, w tym obszary prawnie chronione rzeki Pilicy.

i dokładnie o to chodzi... "TIR-y na tory" brzmi popularne hasło i choć często bywa używane na wyrost ma w tym przypadku głębokie uzasadnie. Warto bowiem pamiętać, że piasek z Białej Góry nie trafia do huty w Niewiadowie ale głównie do Częstochowy i innych hut na południu Polski (ale nie tylko). Mają one ten problem, że nie posiadają bocznic kolejowych. Ale... no właśnie... To jest ich problem a nie mieszkańców gminy Tomaszów i samego Tomaszowa Mazowieckiego. Wynika z tego bowiem, że aby huta szkła w drugim koncu Polski mogła funkcjonować, część jej kosztów muszą ponieść tomaszowianie. Czy to nie jest absurd?

Mariusz Strzępek

Podziel się:

Oceń:

Czy chcesz aby ścieżkę rowerową do Grot przecinała droga dla ciężarówek?


Komentarze (41)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Jacek
Jacek 03.11.2019, 11:04
Ja również ABSOLUTNIE jestem przeciwny budowie obwodnicy południowej. Tylko północna ma sens i to z maksymalną korzyścią dla środowiska i mieszkańców. Jeśli północny wariant jest dla miasta za drogi niech się wesprą pieniędzmi państwowymi . Przecież ogłoszony został plan budowy 100 obwodnic!!! Ponadto skoro Niemcy wydobywają tu piasek to też częściowo w ich interesie jest ta droga jak i częściowe jej finansowanie. Jeśli przejdzie jakimś cudem ten południowy plan obwodnicy to sam osobiście będę protestował i robił wszystko aby nie doszedł do skutku!
pracownik szpitala
pracownik szpitala 01.11.2019, 17:13
Przypominam , że przed podaniem informacji o budowie obwodnicy , podpisano z wielką fetą przedłużenie umowy na wydobycie piasku,można się domyśleć , że wówczas ustalono ,iż trzeba rozwiązać problem transportu. Najlepiej za państwowe pieniądze /program rządowy/ a to właściciele kopalni winni zadbać aby wywóz kopalin odbywał się bezkolizyjnie dla miasta Tomaszów Maz. Gospodarz gminy zadowolony z przedłużenia umowy -wyraźnie preferuje aby mieszkańcy
poparli budowę.Obwodnica tak -ale nie w sposób najbardziej wygodny dla właścicieli kopalni i bez ich finansowego udziału.
Misiek
Misiek 27.10.2019, 09:00
Niemiec zainwestuje 200 mln Polak 120 mln w obwodnice , niemiec po dziesiąte pokolenia będzie czerpał zysk a nasze dzieci spłacać długi. Cieszymy się jak tubylcy 500 lat temu w ameryce jak hiszpanie przywozili koraliki. Głupi my naród oj głupi.
Ola
Ola 25.10.2019, 18:46
Prawie calość tej drogi planowana jest w otulinie parku krajobrazowego może ktoś zacznie myśleć w końcu. Obwodnica tak ale nie na pałę - brak sensownych koncepcji - ludziom podduwa się do podpisu nie wiadomo co.
Gienek
Gienek 25.10.2019, 12:25
Wyprowadzić ruch Tirów przez Piotrków i tak dojadą do celu. Piotrków ma świetną siatkę obwodnic zatem mieszkańcy nie ucierpią. A Tomaszów to oaza ciszy spokoju gdzie wzmożony ruch osobówek jest jedynie w dni targowe.
drogowiec
drogowiec 26.10.2019, 20:59
Mówicie przez Piotrków to i przez most sulejowski. Trzeba byłoby zrobić ekspertyzę tego mostu czy wytrzyma przejazdy czasami i 60 tonowych transportów.
stop tirom
stop tirom 25.10.2019, 18:06
Eugeniuszu pewnie jesteś mieszkańcem ulicy Szczęśliwej?
JACEK
JACEK 25.10.2019, 10:53
Najgorzej jak ktoś niezna sie na budownictwie infrastruktualnym sie najbardziej wypowiada..... o tych miejscach co wspomina Pan z kucykiem.... jakoś nie widze tych tlumów mieszkańców, wielkiej aktywności turystycznej, raczej mieszkańców okolicznych gdzie sa podrzucane smieci.... małolatów co katują crossami te tereny , dzikie ogniska imprezki itp..... niema tam nawet infrastruktury turystycznej bo teren jest pisząc kolokawialnie ,,dziki,,. Chętnie porozmawiam z tym Panem... jak w TM dojdzie naprawde to katastrofy drogowej.... bo rozbedzone 40 ton.... nie stanie w miejscu.... a wypadek z taką cieżarówką jest ,,rzeżnią,, co widac w mediach czasami.Drogi sie rozpadają z roku na rok... a miasto wydaje kolosalne sumy na ich naprawe. Większosc tej drogi i tak bedzie pewnie przebiegać ,,górą,, a nie skrzyzowania 1:1. Nie wspomne już o stękaniu w godziach szczytu ze miasto zakorkowane........ przykład: na jednym ,,zielonym,, przejedzie ok 10 osobówek... Cięzarówek 2-3 ........ Ogólnie rzecz biorąc.... TM nieopłaca sie robić kompletnie Nic, bo społeczeństwo jest zacofane mentalnie...... lepiej wydawac nie na rentowne ,,tory,, i inne głupoty ......
as
as 26.10.2019, 20:14
Codziennie jeżdżę wzduż ścieżki do pracy i z pracy, potem jeszcze po południu na zakupy itp. i zawsze widzę sporo osób korzystających z tego miejsca.
Na spotkaniu było powiedziane, że skrzyżowania z drogami będą jednopoziomowe czyli kolizyjne. Więc ciekawe co Pan powie jak jadący ścieżką na rolkach czy rowerze wpadnie pod rozpędzone 40 ton, bo właśnie cały ruch ciężarowy ma przejeżdzać przez ścieżkę rowerową.

Ajdejano
Ajdejano 25.10.2019, 00:25
Do draculi: popatrzyłem w ten mój indeks i doszedłem do wniosku, że w skanach musiałbym wymiksować zbyt wiele informacji i wtedy, ty - oczywiście miałbyś swój "bal" w postaci używnia sobie na mnie.
Jednak - nie załamuj się. "Cóś" wymyślę.
Vlad_Palovnick
Vlad_Palovnick 26.10.2019, 23:48
Pokaż więc dyplom. Zamarzesz ylko zdjęcie imię i nazwisko.
Buziaki 😎
Ajdejano
Ajdejano 24.10.2019, 15:15
Do "prymus UW" na różowo: może nie byłem prymusem, ale moja średnia z egzaminów w całych studiach (5 lat) to 4,25 (w skali 2-5).
Indeks ze studiów mam i mogę ci skany z tego indeksu przesłać. Ale musisz mi podać swojego mail'a.

Z tą cielęcinką trochę przesadziłeś, ale te kopy jaj - to dobry trop (ale jaja).

PS. Ściskam Cię mocno (tak, aby Ciebie nie udusić).
Vlad_Palovnick
Vlad_Palovnick 24.10.2019, 16:42
Ja poprosze o skany indeksu. Mail: [email protected]
Buziaki😎
Kk
Kk 27.10.2019, 09:54
I ja: [email protected]

Dziekuje
Ajdejano
Ajdejano 24.10.2019, 08:49
Do "Inż.Bud. AGH.".
Te twoje estakady to ty masz chyba w swojej głowie. Nawbijali Ci do głowy na na tej AGH tych estakad i tak już Ci zostało.
Uważasz, że za nasze, ciężko wypracowane podatki (bo to są właśnie NASZE - Polaków podatki) nieodpowiedzialne Państwo Polskie i nieodpowiedzialne samorządy mogą sobie fundować wszystko, co im do tych pustych główek wpadnie ?!
Albo jesteś świeżo upieczonym absolwentem AGH, albo już tak starym, że w głowie masz tylko estakady.

Do "Ola".
100% racji. W skutek społecznego nacisku, postanowili zorganizować nasiadówkę, do której zupełnie się nie przygotowali.
Ktoś poniżej dobrze napisał: na mapach, pośpiesznie namalowali kilka kresek i przedstawili te kreski jako tzw. "warianty". Bedz konkretów odnośnie zagrożeń ekologicznych, zagrożeń dla okolicznych zabudowań, bez informacji o przewidywanych przesiedleniach poszczególnych nieruchomości, itp., itd.

Ci organizatorzy tej nasiadówki, to zwykli ignoranci, próbujący wciskać ludziom kit.

Do Admina: materiał powyżej - bardzo dobry.
Prymus UW
Prymus UW 24.10.2019, 12:48
Ludzie powinni się wstydzić tytułu "pppprrr..ymus" zdobytego za kopy jaj i cielęcinkę.
Ola
Ola 24.10.2019, 05:42
Posiedzieli 02.07.2019 na białej górze i uradzili. Polacy wyłożą kasę ze swojej opodatkowanej marnej pensji a niemcy będą się cieszyć i rozkręcać biznes. Za 20 lat pozostawią nam dziurę w ziemi wcześniej zasypując śmieciem bo i na tym da się zarobić.
Asia
Asia 23.10.2019, 19:38
Wlasnie cos cholera wie co sami nie wiedza co
Gość
Gość 23.10.2019, 19:09
Goście chcą coś zrobić dla ludzi a tu nagle zadyma.Lepiej stać w korkach i dalej narzekać
Jack
Jack 23.10.2019, 20:54
Coś chcą zrobić dla ludzi? Chyba chcą ale dla właściciela Białej Góry za publiczne pieniądze.
Jack
Jack 23.10.2019, 17:48
Bubel nie obwodnica. Bubel że skrzyrzowaniami i rondami. Zadziwia mnie arogancja wójta i inżyniera miasta... Starosta i wice prezydent języka w g..ie zapomnieli... Pani Bąk obudziła się na końcu i podsumowała nic, dokładnie nic. Proszę zapoznać się z definicją obwodnicy, proszę zapoznać się z realizacjami na obszarach natura2000, proszę przeanalizować potrzeby ruchu, realnie przeanalizować i poddać opinii kilka koncepcji obwodnic, a potem robić spotkania. Bo tak realnie z boku patrząc, chcieliście z ludzi zrobić idiotów a wyszło chyba odwrotnie.
Marysia
Marysia 23.10.2019, 13:33
Hola hola pod publikę nazywają to obwodnicą (co daje do myślenia że to klasa drogi co najmniej G) a tak na prawdę realizują drogę lokalną (co najwyżej klasy L). Ma to na celu zmylić społeczeństwo, że budujemy coś wspaniałego co odciąży miasto i będzie korzystne dla przyrody (vide obwodnica Opoczna) a tak na prawdę serwuje nam się wyrób drgo/obwodnicopodobny z uwagi na chociażby ubogi budżet i brak wyobraźni włodarzy. Czy w ogóle ktoś zlecił studium wykonalności, analizy ruchu i potrzeby, zagrożenia i pożytki dla koncepcji tego przedsięwzięcia !!!

Inwestycja po polsku byle jak, byle gdzie, byle do przodu - kasa w śmietnik a para w gwizdek.
Szum ten ma na celu ukazanie społeczeństwu tego że ta cała jakże liczna grupa związana z administracją cokolwiek robi.
Poza tym ciekawe co starosta naobiecywał jak się gościł na Białej Górze tak niedawno - bo za darmochę tam go nie przyjmowali by tak chętnie tym bardziej z prywatnych pieniędzy właściciela :D
Inż. Bud. AGH
Inż. Bud. AGH 23.10.2019, 13:21
Przecież mozna wybudować tą obwodnicę jako estakadę. Zalać solidne żelbetowe filary, na nich odpowiednie pylony, grube stalowe, plecione liny i można nawet nad Placem Kościuszki taką drogę wybudować. Tylko my znajdziemy 11 paragrafów, że się nie da, zamiast jednego, że się da ....
Ewelina
Ewelina 23.10.2019, 15:16
Już był taki jeden co planował tunel pod Placem Kościuszki żeby rozładować ruch w kierunku na Piotrków, dobrze że teraz zabetonowano nam Plac gdzie widać wszystko jak na dłoni a z tunelem byłby istny horror.
Marek
Marek 23.10.2019, 13:30
W Bełchatowie liczni mieszkańcy blokujący przejazd tirów przez miasto wywalczyli obwodnicę północną i wschodnią. A też tam mają podmokłe bagienne tereny rzeki Rakówki, jak się chce to się zrobi. A do tego wycięto potężny pas lasów na potrzeby tych dróg.
varan
varan 23.10.2019, 13:03
"W przypadku wariantu północnego powtarzany jest argument o podmokłym terenie łąk cieblowickich. Tereny za Pilicą niczym się pod tym względem nie różnią. Jest też rzeczka Rajcha, " która tworzy duże rozlewisko na terenie lasu.
Natomiast najważniejszy argument to taki, że obwodnica czy droga lokalna na południu w ŻADEN sposób nie rozwiązuje problemu w Starzycach, a i ciężarówki z Grudzeń Lasu jadące do Niewiadowa wcale nie jest takie pewne czy będą z niej korzystać. No bo po dojechaniu do węzła południe żeby dostać się do drogi wojewódzkiej będą musiały 4 km przejechać S8 do węzła Centrum.
Natomiast obwodnica wschodnio-północna w 100 % (zmusić Białą Górę aby na Jeleniu przeładowywała piasek z wagonów na ciężarówki - i dziś czasem pociąg z piaskiem wyjeżdża z kopalni) odciąży miasto z ciężarówek.
Podsumowując:
Obwodnica południowa:
PLUSY
- ciężarówki z Białej Góry omijają miasto
MINUSY
- brak połączenia z drogą wojewódzką w okolicach Starzyc, aby się do niej dostać trzeba przejechać około 4 km S8 do węzła Centrum - czy na 100% wszystkie ciężarówki z Grudzeń Lasu wybiorą taką opcję ?
- problem Starzyc nierozwiązany - samochody, w tym mnóstwo ciężarowych, jadące z Łodzi w kierunku Spały lub odwrotnie nadal jeżdżą i przy zamkniętym przejeżdzie kolejowym blokują całą dzielnicę
- droga przebiega blisko zabudowań nowo powstałych/powstających osiedli
- zniszczone zostają popularne tereny rekreacyjne i przyrodnicze: las TM-Nagórzyce, ścieżka rowerowa - o zgrozo kolizyjne skrzyżowanie, tereny podmokłe okolic Rajchy, Małe Groty i las w ich okolicach, tereny nadpiliczne zamieszkałe choćby przez dużą liczbę czapli siwych.

Obwodnica wschodnio-północna:
PLUSY:
- ciężarówki z Białej Góry omijają miasto - kopalnia musi wybudować własną drogę do Jelenia lub przeładowywać tam piasek z wagonów na samochody - lepsza opcja nie niszcząca lasu.
- ciężarówki z Grudzeń Lasu omijają miasto
- cały ruch samochodowy Łódż-Spała Spała-Łódż omija miasto
- trzy główne drogi (S8, krajowa, wojewódzka) są ze sobą połączone, dzięki czemu ciężarówki znikają całkowicie z miasta
- tereny na których powstały/powstają nowe osiedla pozostają oazą spokoju
- zachowane zostają tereny przyrodniczo-rekreacyjne wzdłuż Pilicy pomiędzy Tomaszowem a Zalewem Sulejowskim
- drogę można poprowadzić obrzeżami lasów nieznacznie w nie ingerując

MINUSY:
- zniszczenie i ingerencja w tereny podmokłe łąk henrykowskich i ciebłowickich

ps. Jeśli władze chcą ułatwić dostęp do np "Małych Grot" to proponuję zamiast "autostrady" wybudować ścieżkę rowerową a wzdłuż niej ustawić kilka ławek, miejsce na ognisko, jakiś drewniany zadaszony stół i koniecznie pojemnik na śmieci.
Mariusz
Mariusz 23.10.2019, 11:39
§ 3. 1. Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się następujące rodzaje przedsięwzięć:
...
62) drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1
...

Informuję, że nie popuszczę staroście, prezydentowi i wójtowi na etapie procedowania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Będzie afera na cały kraj i spotkamy się w RDOŚ, GDOŚ itd. Jest to jawne oszukiwanie społeczeństwa:
- do wycinki pójdzie około 200 000 m^2 lasu, (leśnicy od zakończenia II WŚ nieustannie w pocie czoła odbudowywali połacie lasu zniszczone przez okupantów),
- droga idzie bezpośrednio przy obszarach określonych w MPZP jako mieszkalne, zabudowa jednorodzinna,
- ponadnormatywna emisja hałasu, zanieczyszczeń pójdzie bezpośrednio w tereny biologicznie czynne, rezerwaty przyrody itp.,
- brak logiki i pomiarów ruchu pod potrzeby koncepcji czy idei,
- czy właściciele kopalni piasku wpłacili już na konta tych gmin tak duże ilości podatków, że sensownym i sprawiedliwym społecznie staje się
finansowanie inwestycji za ponad 100 mln zł z kieszeni podatników,
- w/w jednostki wychodzą poza ustawowe zadania gmin,
- co z kolegą z partii który dyrektoruje ZDW - czy to nie jego zadanie by ten temat ogarnąć ?
- w w/w jednostkach brak wykwalifikowanych specjalistów do nadzoru inwestycji nawet przy najęciu profesjonalnego podmiotu zewnętrznego,

Reasumując obwodnica TAK ale z poszanowaniem praw przyrody, mieszkańców i przedsiębiorców - ŁĄCZNIE !!!
Sm
Sm 29.10.2019, 22:16
Widzę nadmiar energii... Ponieważ do owego procedowania jeszcze dużo czasu zachęcam do spożytkowania tej energi na uratowanie zalewu... Bo te 25km2 szamba jakoś w RDOŚ, GDOŚ nie wywołuje ogólnopolskiej afery.... A ten nadmiar spalin to obecnie nie występuje? Co do właścicieli kopalń... Mniemam żeś nie nastolatek... przecież był czas na to aby walczyć aby zostały w polskich rękach... Większość miast w Polsce zabiega o obwodnicę a mieszkancy Tomaszowa nagle nie! A rezerwat Niebieskie Źródła to leży jakoś daleko od obecnej trasy ciężarówek? Wyasfaltowana w lesie droga do grot stała się nagle synonimem ekologicznej trasy mas miejskich, która jest zagrożona... Reasumując Polska dla Polaków, Ziemia dla ziemniaków... Tylko to już chyba było...
Ptok
Ptok 24.10.2019, 13:58
Należy jeszcze dodać że cała dolina Pilicy od tamy do Niebieskich Źródeł to otulina Sulejowskiego Parku Krajobrazowego. Okolice Jelenia podobnie. Tu dochodzi jeszcze obszar NATURA 2000, rezerwat pokazowy żubrów. Koło Grot Nagórzyckich i Źródeł są użytki ekologiczne chronione prawnie. Dolina Pilicy to korytarz migracyjny ptaków takich jak Nurogęś, Czapla siwa, Żuraw, Mewy, Rybitwy czy Sieweczka rzeczna. Cały rok występują tu objęte ścisłą ochroną gatunkową Zimorodki czy Perkozki.
stary tomaszowiak
stary tomaszowiak 23.10.2019, 11:36
Trzeba wykorzystać zapowiadaną gotówkę budowy 100 obwodnic, w kampanii wyborczej PISu. Nie ma co zwlekać i dopytywać się czasem niezadowolonych. Południowa obwodnica jest bardzo potrzebna jak i ta północna która powstanie kiedyś jako ekspresówka z Łodzi do Kielc.
Andrzej
Andrzej 22.10.2019, 23:22
Artykuł ciekawy poruszający kompleksowo problem o którym władza chyba nie chce rozmawiać i to nie tylko ta lokalna ale centralna. Problem obwodnicy Tomaszowa to nie tylko nasz lokalny, bo jak zrobimy sobie obwodnicę to ściągniemy wszystkie pojazdy chcące ominąć zakorkowaną 12 i 74 w Sulejowie i Piotrkowie.
Urzędnicy postawili kreski na mapach na których nie było naniesionej aktualnej zabudowy, nie wskazując konkretów jaka kategoria drogi. Dają propozycję, którą nazwali wariantem nie przedstawiając alternatywy. Drogę przeprowadzono przez strefę bezpieczeństwa strzelnicy wojskowej, a na pytanie czy wojsko o tym fakcie wie urzędnik mówi, że dopiero będą prowadzone rozmowy. Zwalanie braku możliwości innego wariantu, na Natura 2000 świadczy o niezrozumieniu zagadnienia, bo oczywiście są ograniczenia, ale wymusza to na urzędnikach opracowania dodatkowych raportów i przy projektach uwzględnienie np. przejść dla zwierząt.
Ponadto dziwi mnie dawanie do podpisu jakiś petycji, przecież przed wyborami prawie codziennie był w Tomaszowie jakiś minister, może teraz czas aby ci panowie i ci do których przyjeżdżali pokazali w konkretnej pracy co potrafią, a nie wciągali ludzi w ich polityczne rozgrywki.
Piotr
Piotr 22.10.2019, 20:39
Prezydent Witko jak zwykle nieobecny. Mieszkańcy miasta glosowali na niego i to on powinien twarzą w twarz stanąć z problemem a nie wysługiwać się zastępcą.

Pozostałe