Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 czerwca 2026 01:23
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama

Własne cztery kąty. Marzenie, czy rzeczywistość?

Ukończyliśmy naukę, zdobyliśmy zawód, mamy pracę. Założyliśmy lub planujemy założenie rodziny. Do szczęścia brakuje nam tylko własnego mieszkania. Jak je zdobyć, jeśli nie dysponujemy wystarczającymi środkami własnymi? Możemy ubiegać się o dofinansowanie z programu rządowego „Mieszkanie dla Młodych”.

O MDM

Jak już wspomniano, „Mieszkanie dla Młodych” jest programem rządowym, obejmującym dofinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego lub domu na rynku pierwotnym, wspierającym osoby młode, czyli takie, które nie ukończyły 35 roku życia (w przypadku małżeństw, pod uwagę bierze się wiek młodszego z małżonków, zaś osoba, która w danym roku kończy 35 lat może skorzystać z programu do końca danego roku). Powierzchnia mieszkalna użytkowa nie może przekroczyć 75 m² w przypadku mieszkania oraz 100 m² w przypadku domów jednorodzinnych. Jeżeli wychowujemy przynajmniej troje dzieci, limit ten wzrasta odpowiednio do 85 m² i 110 m². Jeżeli chcemy ubiegać się o dofinansowanie, musimy dokonać rejestracji oraz upewnić się, że instytucja, w której planujemy zaciągnięcie kredytu, ma podpisaną umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (w innym bowiem przypadku nie będzie możliwe udzielenie nam wsparcia finansowego). Wnioski można składać od 1 stycznia 2014 roku.

Warunki udziału w programie

MDM wspiera osoby, które chcą zakupić swoje pierwsze, własne mieszkanie, dlatego, jeśli chcemy wziąć udział w programie, nie możemy posiadać ani teraz, ani w przeszłości, innego lokalu mieszkalnego ani też spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W przypadku, gdy jesteśmy współwłaścicielami budynku, jeśli dojdzie do zniesienia tej współwłasności, nie możemy zostać posiadaczami udziału obejmującego lokal mieszkalny.

Jest natomiast możliwe posiadanie prawa spółdzielczego lokatorskiego do mieszkania (musimy tylko zrzec się go na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i opróżnić lokal w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania) lub wynajmowanie mieszkania – w tym przypadku musimy rozwiązać umowę najmu i opróżnić lokal. Aby móc ubiegać się o dofinansowanie, kredyt musimy zaciągnąć na okres przynajmniej 15 lat, koniecznie w polskich złotówkach, zaś nasz wkład własny nie może przekroczyć 50% wartości nieruchomości.

Oczywiście nabywana nieruchomość musi znajdować się na terenie naszego kraju. Pełne prawo do dysponowania nowym mieszkaniem czy domem, nabywamy po upływie 5 lat od zakupu. Jeśli więc wcześniej zbędziemy prawo własności lub współwłasności, wynajmiemy lub użyczymy ten lokal, zmienimy sposób użytkowania go w sposób uniemożliwiający zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, bądź też uzyskamy prawo własności lub współwłasności innego lokalu mieszkalnego (wyłączając nieruchomość otrzymaną w drodze spadku lub zawarcia małżeństwa), konieczne będzie zwrócenie części otrzymanej dopłaty – proporcjonalnie do okresu, jaki pozostał nam do końca tych 5 lat.

Jak oblicza się dofinansowanie do wkładu własnego

W ramach programu „Mieszkanie dla Młodych”, rodzinom bezdzietnym przysługuje 10%, zaś posiadającym przynajmniej jedno dziecko – 15% kwoty będącej iloczynem powierzchni użytkowej (limit, to 50 m². W przypadku mieszkań o powierzchni użytkowej powyżej 50 m² podstawą dla określenia dopłaty będzie 50 m²) i ogłaszanego przez wojewodów wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m² powierzchni mieszkalnej, wyznaczonego dla trzech rodzajów lokalizacji nabywanych mieszkań:

  1. średnia arytmetyczna 2 ostatnio ogłoszonych wartości wskaźnika dla miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa - w przypadku tych miast,
  2. średnia arytmetyczna 2 ostatnio ogłoszonych wartości wskaźnika dla pozostałych gmin w województwie - w przypadku tych gmin,
  3. średnia arytmetyczna 2 ostatnio ogłoszonych wartości wskaźnika dla miast będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa i 2 ostatnich wartości wskaźnika ogłaszanego dla pozostałych gmin w województwie, nie więcej jednak, niż 120% wartości określonej dla pozostałych gmin w województwie - w przypadku gmin sąsiadujących z miastem, będącym siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.

Dodatkowo, możemy się ubiegać o jednorazowe pięcioprocentowe wsparcie finansowe (udzielane od kwoty określonej zgodnie z zasadami obowiązującymi dla obliczenia kwoty dofinansowania wkładu własnego, jednak nie więcej, niż pozostało nam do spłaty kredytu), w przypadku, kiedy w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy ustanowienia lub przeniesienia własności mieszkania, urodzi nam się lub zostanie przysposobione trzecie, bądź kolejne dziecko.


Podziel się
Oceń

Komentarze

AK-47 12.04.2014 20:15
W PRL-u nie żyło się biednej tylko w nędzy! Kto żył spokojniej i bezpieczniej? Ci co przeszli ścieżki zdrowia w Radomiu czy robotnicy Poznania w '56 r? A może ci których zmuszono do emigracji w '68? No to może górnicy z kopalni "Wujek"? Stanisław Pyjas? A może Gen. August Emil Fieldorf "NIL"? Może ci wszyscy katowani i mordowani przez UB i SB? Może i pamiętasz te przywileje jak kolonie, wczasy, paczki, darmową służę zdrowia, mieszkania dla wszystkich itd. Tylko, że dzisiaj ludzie sami sobie organizują wypoczynek za własne pieniądze w miejscach i formie wybranych przez siebie. Paczki to była jałmużna połączona z wielkopańskim gestem. Dawano towary na co dzień nieobecne w sklepach (cytrusy, wyroby czekoladopodobne itd.) które w normalnych krajach były codziennością.Służba zdrowia nigdy nie była ( i nie będzie) darmowa tak jak te mieszkania w betonowych blokach (Alternatywy 4). Nie pamiętasz bezrobocia wśród młodych?....to tak jak ja nie pamiętam bezrobocia wśród wszelkiej maści działaczy partyjnych zwłaszcza tych najgłupszych. I jeszcze jedno..... Lumpenproletariat (z niem. Lumpenproletariat - obszarpańczy proletariat) – w socjologii jest to zdeklasowana warstwa osób znajdujących się na marginesie społecznym w społeczeństwie kapitalistycznym. Tworzą ją osoby żyjące w skrajnej biedzie, trwale bezrobotne, często nie posiadające zawodu w odróżnieniu od proletariatu, czyli kategorii osób posiadających zatrudnienie. Termin ten wprowadzony został przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. Oznaczał grupę ludzi odrzuconych przez wszystkie klasy społeczne. Marks zaliczał do niej m.in.: oszustów, naciągaczy, właścicieli domów publicznych, szmaciarzy, kataryniarzy, żebraków i innych wyrzutków społeczeństwa. W ujęciu Marksa była to kategoria osób zadowolonych ze swojego położenia, niechętna zmianom, bezmyślnie popierająca liberalną burżuazję, od której zależał jej byt codzienny.(wikipedia) Tak właśnie PRL dzieliła społeczeństwo. Aparat partyjny i reszta nazwana przez Ciebie lumpenproletariatem. Gratuluję! W komunizm wpisana jest pogarda dla człowieka. Nie jestem wojownikiem z poprzednim systemem tylko realnie go oceniam. Wychowałem się w nim.
maniek 11.04.2014 21:31
jak wam sie tak komuna podobała to wyjedzcie na białorus bedzie jak w raju,jak czytam takie wypowiedzi jak to nie było dobrze to mi was żal,kolonie,wczasy itp... brak wszystkiego w sklepie no poza octem,mety z papierosami z wodka gdzie normalny człowiek musiał sie czaic i latac po metach bo nie wolno,ja dorastałem w tych czasach i tesknie za staniem w koleice całą rodziną za wszystkim od papieru,cukru,po mieso ,a o elektronice samochodach nie wspomne.ktos tu pisał ze nie było głodnych he he ciekawe czemu wszyscy wspominają kiedys to szynka na swieta,pomarancze,banany itp. a teraz co w d....pach sie poprzewracało ,dzis jezeli dwie osoby w rodzinie pracuja nie jest zle a napewno lepiej niz kiedys, i nie piszcie mi ze nie ma pracy,bo jak to słysze to mnie smiech ogarnia jak ktos chce pracowac to bedzie pracował ale lepiej siedziec i narzekac bo to polska kraj najbardziej zawistnych ludzi
wredny 12.04.2014 13:39
jak ci tak dobrze, to czemu siedzisz w tym zapyziałym mieście i mimo że pracujesz to "klepiesz biedę " w stosunku do tych co zarabiają dobrze i mają na wszystko bo tyrają na zmywaku u czarnuch w Londynie lub Irlandii. Jak tak doskonale pamiętasz tamte czasy to piszesz głupoty zarażony wirusem ipn-u i radia maryja ze stypianowcami włącznie. Miała być demokracja a mamy niewolę jankesko - watykańską ze złodziejskim korporacjami międzynarodowymi. A że mi źle w tym kraju to wcale nie znaczy , że mam stąd wyjeżdżać. Jak ci tak dobrze siedź .....
nabi 11.04.2014 17:39
AK jaki kraj odbudowaliśmy jaką gospodarkę. oszalałeś, jeżeli uważasz sprzedaż dużych zakładów tekstylnych za grosze, czy zniszczenie jedynego zakładu w Europie produkującego tomofan za odbudowanie gospodarki, to chyba ja inaczej pojmuję świat. Nie zrozumiałeś też mnie, nasze wybory ludzi do sejmu po 89 roku to czasami kpina. Popatrz teraz kto nas reprezentuje, na 460 kolesi. może 100 kuma o co kaman w polityce i z czym sie to je. I nie napisałem, że PRL to był raj, niestety nie ma ustroju idealnego, utopia nie istnieje. Ale to co w tej chwili panuje w Polsce to jest wczesny feudalizm, tylko to my zwykli zjadacze chleba robimy za chłopów. Staliśmy się zamożniejszym społeczeństwem, a i owszem tylko też 10- krotnie bardziej zadłużonym. Zastanawiam się, ile AK masz lat, ponieważ kilka razy czytając Twoje wypowiedzi, bardzo trąci Radiem, oraz papką medialną, powielaniem czyiś teorii, nic od siebie. A i jeszcze jedno, wyznacznikiem poziomu życia ludzi nie są marki samochodów, bo jeżeli tak jest to jesteśmy bardzo ubogim krajem, i nie zwalaj znowu winy na PRL, gdyz ten ustrój nie panuje u nas już ponad 20 lat, i patrząc na Czechy, Węgry, Słowację, to My jako naród się uwsteczniliśmy.
AK-47 12.04.2014 22:00
Zaprowadzenie porządku po takim burdelu jakim był PRL musi potrwać i kosztować. Twoje wiedza jest niepełna. "Wistom" nie był jedynym zakładem w Polsce produkującym tomofan. Drugim był "Stilon" Gorzów Wlkp. Zakład nowocześniejszy (choć tylko trochę ale jednak). Przyczyną upadku "Wistomu" jest komuna. Jak ten zakład miał nie upaść skoro wiele maszyn produkcyjnych pamiętało czasy przedwojenne? Jak miał nie upaść skoro nie przeprowadzano modernizacji parku maszynowego a co za tym idzie posługiwano się przestarzałą technologią? Masz pretensje, że sprzedawano zakłady za grosze?.....A kto je sprzedawał i komu? Czyż nie byli to byli działacze PZPR-u? Czyż nie byli to jeszcze do niedawna SB-cy i ich agenci? Jesteśmy bardziej zadłużeni dzięki takim ludziom. Wybory do Sejmu po '89 r to kpina? Tak! Masz rację! Ale też czym były wybory do Sejmu przed '89 r??? Mnie też zastanawia kto nas reprezentuje. Ilu z tych "reprezentantów" to byli SB-cy? Ilu z nich to SB-cka agentura? Ilu z nich to byli działacze PZPR-u? Miller i jego "Moskiewska" pożyczka, Kwaśniewski i Ałganow, Oleksy-"Olin".... O co Ci chodziło z tą utopią? Utopia nie istnieje? To na pewno. Tylko, że komunizm jako ideologia jest właśnie utopią. I do tego próbowano przekonać Polaków. Na całe szczęście bezskutecznie. Przekonać pozwoliły się tylko nieliczni. Jaki feudalizm? Czy Ty aby dobrze się czujesz? Zarzucasz mi powielanie teorii innych? A Twoje teorie o wspaniałym życiu w PRL-u są teoriami autorskimi? Oczywiście, że wyznacznikiem poziomu życia nie są marki samochodów jakie wybieramy! Wyznacznikiem są same samochody. To, że możemy sobie je kupować w ogóle.To, że za jedno- dwu miesięczną pensję możemy kupić samochód do jazdy.Lepsze- gorsze, starsze- nowsze ale możemy! Nie musimy żebrać o talony czy przepłacać kupując kilkuletni samochód za cenę wyższą niż nowy prosto z fabryki. Masz rację. PRL-u nie ma już 20 lat ale mentalność u niektórych pozostała prl-owska. Pozostali dawni działacze dzisiaj każący siebie nazywać demokratami, liberałami a tak naprawdę będącymi pokomunistycznymi aparatczykami i szumowinami. My jako Naród wcale się nie uwsteczniliśmy. Stanęliśmy tylko w miejscu. Nie zrobiliśmy tego co było konieczne, co byłoby logicznym ciągiem, konsekwencją tego co zaczęło się w sierpniu '80. Czechy, Węgry, Słowacja.....przestały relatywizować swoją historię. I na koniec aby Cię nieco uspokoić: Jestem w takim wieku (w grę wchodzi tzw. doświadczenie życiowe.) który pozwala mi jeszcze przyswajać wiedzę, wiadomości, analizować je i wyciągać wnioski. A to, że nie są te wnioski po myśli komunistów i ich apologetów jest zasługą zwykłej przyzwoitości i uczciwości wobec ludzi którzy zostali przez nich zamordowani i moralnie złamani. Tylko tyle.
13.04.2014 07:25
gratuluję AK-47 za sensowny i rzeczowy wykład ... Ci co nie przeżyli lat 80 i kolejek za wszystkim w sklepie a Papier Toaletowy nazywano towarem deficytowym to nie mają pojęcia o t
11.04.2014 14:19
popieram w calosci komentarz PAMIETLIWEGO co moze powiedziec AK_47 czy tez inni ktuzy zabrali tu glos .Komuna w wiekszosci dzielila wszystkim po rowno.Mieszkania w wiekszosci placone z pozyczek mieszkaniowych ktore byly umazane w calosci.cczyli wiele spoleczenstwa dostawala je za darmo.Dzisiejsza mlodziez nie ma pojecia co dzisiejsi zadzacy robia zich muzgow to dopiero jest probaganda i pranie muzgow.tak jakPamietliwy pisze nikt nie chodzil glodny,dzieci mialy co roku kolonie,obozy i inne atrakcje,przywileje.Co dzis mamy SYF_KILE i MOGILE.tak to mozna okreslic .Poziom studiow na poziomie dawnej szkoly podstawowej.Nie wspomne juz o wiadomosciach z historii wlasnej ojczyzny.Do czego to prowadzi? do zniewolenia,zglupienia,robieni a z nas parobkow.Nie bede tu wiecej polemizowal ale tacy jak AK_47 doprowadzili do dzisiejszego stanu.
AK-47 12.04.2014 20:23
Jeśli wychowałeś się w komunie i piszesz takie rzeczy i w taki sposób to najlepiej świadczy o poziomie edukacji za komuny. Różnica zaś jest taka, że kiedyś nie było możliwości edukacji innej niż oficjalna (zwłaszcza historii). Dzisiaj wystarczy tylko chcieć.
AK-47 10.04.2014 22:50
Nie dał bo musieli ciężko na to pracować.Odkładali przez długie lata (kilkanaście lat) pieniądze na książeczkach aby dostać towar wątpliwej jakości i nie były to wcale małe pieniądze. Gdyby jakimś cudem PRL istniał do dzisiaj (choć to rzeczywiście byłby cud!) wymarlibyśmy z głodu a nie byli potęgą! To nie PRL był problemem tylko my sami bo źle wybieraliśmy???? Co Ty wypisujesz??? Jaki mieliśmy wybór za czasów PRL-u??? Człowieku! Pomimo, że możemy mieć pretensje o to, że nie wszystko poszło jak trzeba to jednak do czegoś doszliśmy, w jakimś stopniu odbudowaliśmy kraj i gospodarkę choć do ideału jeszcze brakuje.Ale to zawdzięczamy sobie! Gość z wąsem był marionetką? Być może. I choć to nie jest bohater z mojej bajki to jednak należy zadać pytanie: Kim byli wobec tego władcy PRL-u od Bieruta do Jaruzelskiego???? Piszesz, że każdy miał pracę i płacę. Przecież to było powodem upadku wielu zakładów! Przerost zatrudnienia.Nie ekonomia rządziła wtedy gospodarką a ideologia! Staliśmy się społeczeństwem o wiele bardziej zamożnym niż za komuny (choć tak naprawdę, jako społeczeństwo, wyszliśmy z niewyobrażalnej nędzy) czego dowodem są np. ilość i marki samochodów jakie poruszają się po drogach. To jest skutek oderwania się od Sowietów czyli jak kto woli Rosji. Z nimi czekałaby Nas nędza czego dowodem było prawie 50 lat PRL-u!
nabi 10.04.2014 15:04
HAHA obecni 50 - latkowie sami zarobili wolne żarty człowieku, gdyby PRL wielu nie dał mieszkań za grosze, to w tej chwili siedzieliby pod mostem. Oczywiście, zgodzę się, że ten zagwarantowany system nie jest dobry, bo nikt w artykule nie wspomniał ile trzeba zarabiać na osobę, aby taki kredyt dostać, i to rozwiązanie wspiera i tak dobrze zarabiających. Chyba też ktoś zapomniał wspomnieć, ile my polacy miesięcznie zarabiamy tzn. ile na metrów kwadratowych mieszkania i nie chodzi mi o średnią krajową, bo to jest kosmos, ile się zarabia rzeczywiście w tm. Niestety ta władza potrafi tylko dać rybę i to jeszcze trochę śmierdzącą, zamiast wędki. Dajcie nam młodym pracę i odpowiednią pensję i mniej obciążeń podatkowy, a sami sobie poradzimy bez takich dziwnych programów.
AK-47 10.04.2014 15:50
PRL nie dał ludziom mieszkań a tym bardziej za grosze. Musieli za to zapłacić często przepłacając.Komuniści wmawiali ludziom, że dostają coś za darmo...wczasy, mieszkania, oświatę. Niektórym zostało to do dzisiaj...ta naiwność i podatność na propagandę.
nabi 10.04.2014 20:01
Ak rozwin swoją wypowiedź, że PRL nie dał za grosze. W przeliczeniu na chwilę obecną to uwierz mi były grosze. Jeżeli chodzi o wczasy , oświatę zgodzę się to wszystko pochodziło z funduszów pracy z wyrobionych przez pracownika. Tylko Ak różnica polegała na tym, że wtedy każdy miał pracę i płacę. Powiesz pewnie na kredyt, za pieniądze z pożyczek, zgodzę się tylko te inwestycje, które wtedy były podjęte już się spłaciły i gdyby nie 89 i nieudolne rządy solidarności i gościa z wąsem, którzy byli marionetkami, możliwe, że w tej chwili byśmy byli w miarę potęgą. A więc to nie PRL jest problemem, tylko my sami to my jako wolny naród wybieramy tych, którzy nami rządzą.
pamiętliwy 11.04.2014 09:50
propagandę pisuarowską to ty szanowny ak47 szerzysz. Może jest ci to nieznane, że w PRL- ludziom żyło się może i biedniej, ale za to spokojniej i bezpieczniej. Ja doskonale pamiętam wyjazdy na kolonie z zakładu pracy rodziców , wczasy , paczki na święta, darmową służbę zdrowia , mieszkania dla wszystkich i urzędników i lumpenproletariatu itd , itd. Nie pamiętam żebraków na ulicach, nie pamiętam ludzi szperających w kontenerach śmietnikowych, nie pamiętam bezrobocia w szczególności wśród młodych po szkołach, nie pamiętam ....., ......, Obecna moda na zakłamywanie okresu PRL-u ugruntowana w kurzych móżdżkach pokutuje niestety coraz częściej , a w szczególności wśród ogłupianej młodzieży . I może to ci się nie podobać , ale za to wiń siebie, a nie przeszłość , a popisywanie się jakim to się jest wojownikiem z poprzednim systemem jest g....o warte
... 10.04.2014 20:45
Mnie nikt nic nigdy nie dał ... Dostawali bierni, mierni, ale wierni ...
wiekowy 10.04.2014 11:44
jakim prawem z moich podatków daje się ludziom kasę na własne M. Ja musiałem wyłożyć dużo ciężko zarobionej kasy, aby mieć dach nad głową, a tu kolejne rozdawnictwo. Ponad 20 lat temu społeczeństwu zachciało się kapitalizmu więc powinni na wszystko zarobić tak jak obecne pokolenie 50 - latków. Czemu wielu młodych ludzi kupiło też za pomocą drogich kredytów bankowych mieszkania i nikt im nie zaproponował obniżenia odsetek i kwoty kredytu tylko muszą wszystko spłacić z własnych pieniędzy. Czas skończyć z tym rządem i tym rozdawnictwem pieniędzy z naszych podatków. Wolałbym pieniądze oddawane co miesiąc do US zainwestować w coś trwałego np. własne zdrowie niż widzieć grupy cwaniaków żerujących na biednym organizmie społeczeństwa.

Opinie

Igor Matuszewski Igor Matuszewski

Nie piszę tego tekstu przeciwko komukolwiek. Nie przeciwko kibicom, którzy przestali przychodzić. Nie przeciwko działaczom, którzy próbują spinać budżety cienkie jak jesienna murawa po ciężkim meczu. Nie przeciwko piłkarzom, którzy wychodzą na boisko często bez wielkich świateł, kamer i fanfar. Piszę go raczej z niepokoju — tego samego, który pojawia się, gdy w miejscu dawniej pełnym gwaru zaczyna słychać echo.Tomaszowska piłka nożna ma za sobą historię dłuższą niż niejedna miejska instytucja. Ma swoje nazwiska, swoje derby, swoje trybuny, swoje rodzinne opowieści. Ma Lechię, ma Pilicę, ma pamięć boisk, na których spotykało się miasto — czasem po to, by kibicować, czasem by się spierać, ale przede wszystkim po to, by być razem.Dlatego dzisiejsze puste miejsca na trybunach bolą bardziej niż słabszy wynik w tabeli. Bo wynik można poprawić w następnym meczu. Utraconą więź odbudowuje się znacznie trudniej.Ten felieton jest więc pytaniem zadanym Tomaszowowi: czy lokalny klub ma być tylko kosztem, herbem, wspomnieniem i punktem w budżecie? Czy może nadal może być czymś, co łączy ludzi — tak zwyczajnie, po tomaszowsku, bez wielkich słów, za to z obecnością tam, gdzie naprawdę jest potrzebna: przy boisku.

Jeszcze nie tak dawno lokalny mecz piłkarski był czymś więcej niż dziewięćdziesięcioma minutami biegania za piłką. Był pretekstem, żeby wyjść z domu, spotkać znajomych, pokłócić się o skład, ponarzekać na sędziego, pochwalić bramkarza i przez chwilę poczuć, że miasto oddycha jednym rytmem. Dziś na trybunach coraz częściej słychać nie gwar kilku tysięcy gardeł, ale echo pustych krzesełek. W Tomaszowie Mazowieckim — mieście z mocną, robotniczą i sportową pamięcią — frekwencja na poziomie maksymalnie około 300 osób nie jest tylko statystyką. Jest pytaniem. I to pytaniem niewygodnym.
Igor Matuszewski Igor Matuszewski

W tej sprawie najważniejsze nie jest dziś pytanie, czy mandat radnej Pauliny Sochy powinien zostać wygaszony. To byłby wniosek przedwczesny, wymagający pełnej analizy dokumentów, zakresu obowiązków, ewentualnych pełnomocnictw i nagrań z sesji. Najważniejsze jest coś innego: czy w powiecie tomaszowskim potrafimy jeszcze wyraźnie oddzielać funkcję kontrolną radnego od lojalności wobec instytucji, w której ten radny pracuje.Bo nawet jeśli prawo ostatecznie nie dopatrzy się naruszenia art. 25b ustawy o samorządzie powiatowym, pozostaje problem standardu. Radny nie jest zwykłym komentatorem życia publicznego. Radny ma kontrolować, pytać, sprawdzać, domagać się dokumentów i patrzeć władzy oraz spółkom zależnym od samorządu na ręce. Jeżeli jednocześnie pełni funkcję kierowniczą w jednej z takich spółek, powstaje cień wątpliwości. A w sprawach publicznych cień bywa czasem wystarczająco ciemny, by mieszkańcy zaczęli tracić zaufanie.

Sprawa ewentualnego wygaszenia mandatu radnej Pauliny Sochy nie została zakończona. Łódzki Urząd Wojewódzki zażądał od Rady Powiatu w Tomaszowie Mazowieckim kolejnych dokumentów dotyczących jej aktywności na sesjach, zwłaszcza tych, na których wypowiadała się w sprawach Tomaszowskiego Centrum Zdrowia. W tle jest art. 25b ustawy o samorządzie powiatowym — jeden z przepisów antykorupcyjnych, który ma pilnować granicy między mandatem radnego, interesem publicznym i działalnością podmiotów korzystających z mienia powiatu.
Elwira Banaszkiewicz Elwira Banaszkiewicz

Piszę o świecie protez, bo w Polsce coraz częściej nie naprawiamy systemu, lecz dokładamy mu kolejne podpórki. Trochę jak w starym filmie Barei: wszystko się chwieje, wszyscy wiedzą, że się chwieje, ale oficjalnie nadal udajemy, że konstrukcja stoi dumnie i stabilnie. Prawo rodzinne, demografia, bezpieczeństwo, ochrona zdrowia, opieka nad osobami starszymi — to nie są osobne wyspy. To jeden organizm. Jeżeli w jednym miejscu zaczyna brakować kości, w innym pojawia się ból.Niepokoi mnie nie sama debata o związkach partnerskich czy małżeństwach jednopłciowych. Niepokoi mnie sposób, w jaki państwo tę debatę prowadzi: nerwowo, fragmentarycznie, bez odwagi nazwania konsekwencji. Jedni chcą wszystko przepchnąć hasłem nowoczesności, drudzy wszystko zatrzymać hasłem tradycji. A między nimi stoi zwykły obywatel, który chciałby wiedzieć, jakie prawo będzie obowiązywać jutro, kto za nie odpowiada i ile ta polityczna improwizacja będzie nas kosztować.Najważniejsze pytanie brzmi więc nie tylko: jakie przepisy uchwalimy? Ważniejsze jest: czy mamy jeszcze odwagę myśleć o Polsce za dwadzieścia lat? O dzieciach, których rodzi się coraz mniej. O seniorach, których będzie coraz więcej. O rodzinach, które nie potrzebują propagandowych laurek, lecz stabilności. O ludziach chorych i niepełnosprawnych, którzy zamiast metaforycznych protez państwa potrzebują realnych protez, rehabilitacji, dostępnej pomocy i sprawnych instytucji.

Polski system od lat przypomina pacjenta, którego nikt już nawet nie próbuje porządnie leczyć. Zamiast diagnozy — plaster. Zamiast operacji — prowizorka. Zamiast prawa pisanego z myślą o następnych dekadach — kolejne protezy, które mają utrzymać konstrukcję w pionie jeszcze przez chwilę. Byle do następnego posiedzenia Sejmu. Byle do następnego sondażu. Byle nie powiedzieć obywatelom wprost, że państwo coraz częściej porusza się o kulach.

Ekspert o typach osobowości: mamy w sobie mieszankę różnych cech, ale jeden wzorzec dominuje (wywiad)

Większość z nas stanowi mieszankę różnych cech, choć zwykle jeden wzorzec pozostaje dominujący i to on w największym stopniu wpływa na nasze decyzje, emocje i relacje – powiedział PAP Marcin Cząba, współautor książki o dziewięciu typach osobowości. Data dodania artykułu: 04.06.2026 14:30
Ekspert o typach osobowości: mamy w sobie mieszankę różnych cech, ale jeden wzorzec dominuje (wywiad)

Sondaż IBRiS dla Polsat News: KO - 29,3 proc.; PiS - 23,7 proc.; Konfederacja - 13,4 proc.

Gdyby wybory parlamentarne odbywały się w najbliższą niedzielę, KO mogłaby liczyć na 29,3 proc. głosów, a PiS na 23,7 proc. - wynika z sondażu IBRiS dla Polsat News. Kolejne miejsce zajęła Konfederacja z wynikiem 13,4 proc. oraz Lewica (8,1 proc.). Data dodania artykułu: 04.06.2026 14:20
Sondaż IBRiS dla Polsat News: KO - 29,3 proc.; PiS - 23,7 proc.; Konfederacja - 13,4 proc.

Ekspert: podczas IV pielgrzymki do Polski Jan Paweł II czuł się w ojczyźnie jak persona non grata

Mija 35. rocznica IV pielgrzymki Jana Pawła II do Polski poświęconej Dekalogowi. Była to jedyna wizyta w ojczyźnie, podczas której poczuł się jak persona non grata - powiedział PAP Ignacy Masny, historyk z Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie. Data dodania artykułu: 04.06.2026 14:09
Ekspert: podczas IV pielgrzymki do Polski Jan Paweł II czuł się w ojczyźnie jak persona non grata

Ekspert: 4 czerwca bardziej dzieli politycznie niż historycznie (wywiad)

Polacy pozytywnie oceniają wydarzenia z czerwca 1989 r., ale pamięć o nich pozostaje słabo zakorzeniona rytualnie i emocjonalnie – ocenił w rozmowie z PAP Antoni Głowacki z Narodowego Centrum Kultury. Jego zdaniem 4 czerwca łatwo staje się dziś pretekstem do bieżącego sporu politycznego. Data dodania artykułu: 04.06.2026 13:08
Ekspert: 4 czerwca bardziej dzieli politycznie niż historycznie (wywiad)

Czerwona kartka dla komunistów. 4 czerwca 1989 roku Polska wybrała wolność

Polska 4 czerwca 1989 roku nie przypominała kraju gotowego do świętowania. Była raczej jak człowiek po długiej chorobie: wychudzona kryzysem, zmęczona kolejkami, reglamentacją, propagandą i strachem, ale wciąż z upartym błyskiem w oczach. W mieszkaniach pachniało nie rewolucją, lecz codziennym trudem. Na klatkach schodowych mówiło się półgłosem. W sklepach nadal brakowało więcej niż było. W telewizji wciąż pobrzmiewał język władzy, która przez dekady uczyła obywateli, że państwo należy do partii, a wybory są rytuałem potwierdzania tego, co już wcześniej zapisano w gabinetach. Data dodania artykułu: 04.06.2026 11:32
Czerwona kartka dla komunistów. 4 czerwca 1989 roku Polska wybrała wolność

4 czerwca: od Władysława Hermana po Moniuszkę, od wolności 1989 roku po tenisowy sen Mai Chwalińskiej

Dziś jest czwartek, 4 czerwca, sto pięćdziesiąty piąty dzień roku. Słońce wstało o godz. 4.19, zajdzie o godz. 20.49. Imieniny obchodzą: Franciszek, Karol, Dacjan, Kwiryn i Kwiryna. Data dodania artykułu: 04.06.2026 10:39
4 czerwca: od Władysława Hermana po Moniuszkę, od wolności 1989 roku po tenisowy sen Mai Chwalińskiej

Karol Nawrocki liderem rankingu zaufania. Sikorski wraca na drugie miejsce, Tusk spada na trzecią pozycję

Prezydent Karol Nawrocki pozostaje liderem majowego rankingu zaufania do osób publicznych. Tak wynika z najnowszego sondażu IBRiS przeprowadzonego dla Onetu. Za głową państwa uplasowali się Radosław Sikorski i Donald Tusk. Badanie pokazuje jednak coś więcej niż tylko kolejność na podium. To polityczny termometr kraju, w którym zaufanie coraz częściej miesza się z nieufnością, a każdy punkt procentowy przypomina ruch tektoniczny pod sceną publiczną. Data dodania artykułu: 03.06.2026 19:38
Karol Nawrocki liderem rankingu zaufania. Sikorski wraca na drugie miejsce, Tusk spada na trzecią pozycję

EKF’26: ARP wspieranie rozwoju polskich firm ma w swoim DNA

Local content dotyczy całej polskiej gospodarki - chodzi o zwiększenie: udziału polskich firm w łańcuchach dostaw, poziomu marżowości, zdobywanie kompetencji i tym samym wzrost wartości dodanej, którą generują te firmy. „Agencja Rozwoju Przemysłu wspieranie rozwoju polskich firm ma w swoim DNA i aktywnie angażuje się w działania na rzecz zwiększenia udziału polskich firm w strategicznych projektach” - powiedział Krzysztof Telega, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., podczas debaty „Local content w sektorze finansowym - między suwerennością a efektywnością” na 16. Europejskim Kongresie Finansowym w Sopocie. Data dodania artykułu: 03.06.2026 18:40
EKF’26: ARP wspieranie rozwoju polskich firm ma w swoim DNA
Charytatywny Bieg i Marsz Nordic Walking „Z Miłości dla Zdrowia”

Charytatywny Bieg i Marsz Nordic Walking „Z Miłości dla Zdrowia”

Aktywność dla zdrowia i ważny celZapraszamy na Charytatywny Bieg i Marsz Nordic Walking „Z Miłości dla Zdrowia” w Tomaszowie Mazowieckim. To wydarzenie skierowane jest do wszystkich – zarówno osób aktywnych fizycznie, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze zdrowym stylem życia.Organizatorzy podkreślają, że to nie tylko sportowa rywalizacja, ale przede wszystkim wyraz troski o zdrowie, życie oraz promocja profilaktyki onkologicznej i wczesnego wykrywania nowotworów. Podczas wydarzenia będzie można skorzystać również z bezpłatnych badań profilaktycznych oraz konsultacji ze specjalistami.Program wydarzeniaRejestracja uczestników i wydawanie numerów startowych odbędą się w godzinach 08:30–10:00. Oficjalne otwarcie zaplanowano na 09:45.Start biegu rekreacyjnego na 1,5 km przewidziano na 10:00, biegu głównego na 5 km na 10:40, a marszu Nordic Walking na 10:45. Po zakończeniu rywalizacji odbędzie się dekoracja zwycięzców, a o 13:00 zakończy się festyn.Nagrody i udziałKażdy uczestnik otrzyma pamiątkowy medal. Najlepsi zawodnicy w biegu głównym oraz marszu Nordic Walking zostaną nagrodzeni w klasyfikacjach open i wiekowych. Organizatorzy przewidzieli nagrody rzeczowe oraz puchary dla zwycięzców.Do udziału zaproszone są całe rodziny, grupy przyjaciół i wszyscy, którym bliska jest idea zdrowego stylu życia oraz wspierania profilaktyki zdrowotnej. Data rozpoczęcia wydarzenia: 07.06.2026

Polecane

Młodzi piłkarze z Tomaszowa wrócili z pucharem. Football Campus drugi w międzynarodowym turnieju w Choczewie Ekspert: 4 czerwca bardziej dzieli politycznie niż historycznie (wywiad) 4 czerwca: od Władysława Hermana po Moniuszkę, od wolności 1989 roku po tenisowy sen Mai Chwalińskiej Święto 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Tomaszów oddał hołd żołnierzom, którzy służbę rozumieją dosłownie SAFE, czyli obrona, która schodzi z wielkiej polityki do zakładów pracy Mały Niewiadów, wielka piłka. Stalówka 2012/13 awansowała do CLJ U-15 Wojewoda wzywa Radę Powiatu do wygaszenia mandatu Pauliny Sochy. Spór o pracę w TCZ, konflikt interesów i przepisy antykorupcyjne „Niewypowiedziane” Marty Osińskiej. Książka z Powiatu Tomaszowskiego, która przypomina, że pamięć zaczyna się w rodzinie Kask nie jest już sugestią. Od 3 czerwca nowe przepisy dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg 5000 zł nagrody za pomoc w ustaleniu sprawcy zniszczenia Małych Grot. Nad Pilicą runął fragment lokalnej pamięci Szambo pod kontrolą – fakty i mity, które każdy właściciel posesji powinien znać Czerwiec w Heliosie. Premiery, klasyki i kinowe niespodzianki dla całej rodziny
Na sprzedaż komfortowe mieszkanie 53 m² przy ulicy Niskiej

Na sprzedaż komfortowe mieszkanie 53 m² przy ulicy Niskiej

Cena: 435000 PLN Są mieszkania, do których wchodzi się z myślą o remoncie. I są takie, w których już od progu czuć spokój, światło i przestrzeń. Ta oferta należy właśnie do drugiej kategorii.Na sprzedaż wyjątkowo funkcjonalne i starannie wykończone mieszkanie o powierzchni 53 m², położone w Tomaszowie Mazowieckim. To propozycja dla osób, które szukają miejsca gotowego do życia – bez wielomiesięcznych remontów, nerwów i dodatkowych kosztów.Lokal zachwyca przemyślanym układem pomieszczeń oraz nowoczesnym standardem wykończenia. Jasne wnętrza, estetyczne detale i dobrze wykorzystana przestrzeń sprawiają, że mieszkanie będzie idealne zarówno dla pary, rodziny z dzieckiem, jak i osób szukających komfortowej inwestycji pod wynajem.Najważniejsze informacje:powierzchnia mieszkania: 53 m²cena: 435 000 złfunkcjonalny układ pomieszczeńmieszkanie gotowe do wprowadzeniabardzo dobra lokalizacja w Tomaszowie Mazowieckimoferta idealna zarówno do zamieszkania, jak i inwestycyjnieDużym atutem nieruchomości jest lokalizacja. W pobliżu znajdują się sklepy, punkty usługowe, szkoły, komunikacja miejska oraz tereny zielone. To miejsce, które pozwala połączyć wygodę codziennego życia z ciszą i poczuciem prywatności.Wnętrze mieszkania zostało urządzone w nowoczesnym, uniwersalnym stylu, dzięki czemu nowy właściciel może od razu poczuć się „u siebie”. Przestrzeń dzienna daje komfort zarówno odpoczynku, jak i spotkań z rodziną czy znajomymi. To mieszkanie ma w sobie coś, czego nie oddają suche parametry – przyjemny klimat i poczucie domowego ciepła.Rynek nieruchomości w Tomaszowie Mazowieckim w ostatnich latach wyraźnie się zmienia. Coraz trudniej znaleźć mieszkanie, które łączy rozsądną powierzchnię, dobrą lokalizację i wysoki standard wykończenia. Ta oferta wyróżnia się właśnie takim połączeniem.
Reklama Twój Sklep Medyczny
Reklama Twój Sklep MEydczny
Reklama Twój Sklep Medyczny
Reklama Twój Sklep Medyczny

Wasze komentarze

Autor komentarza: Tomasz Treść komentarza: Zgadzam się, właściwy obieg dokumentów i bezpieczeństwo danych powinny iść w parze. W dobie cyfryzacji każda firma przetwarza ogromne ilości informacji, dlatego zgodność z RODO jest równie ważna jak sprawne zarządzanie dokumentacją. To samo dotyczy serwisów finansowych, takich jak Kantor. live, gdzie bezpieczeństwo danych użytkowników ma kluczowe znaczenie. Źródło komentarza: Jak zadbać o bezpieczeństwo dokumentów finansowych i podatkowych w przedsiębiorstwie? Autor komentarza: Ajdejano Treść komentarza: Brawo dla firmy KNAPTRANS. Po pierwsze - dobrze się reklamuje, po drugie - robi dobrą robotę w zakresie tych "gównianych" tematów, po trzecie - pomaga temu portalowi. Tak trzymać - chłopaki (i dziewczyny - też). Źródło komentarza: Nowoczesna obsługa szamb – jak technologia zmienia branżę asenizacyjną Autor komentarza: Antolin Treść komentarza: Już za poprzedniego starosty był chęci do zrobienie kilku dróg niestety wtedy pan Pawlak wolał politykować kosztem mieszkańców gminy! Źródło komentarza: Powiat i gmina Ujazd o inwestycjach. W planach ciąg pieszo-rowerowy do Skrzynek Autor komentarza: Człowiek Treść komentarza: Szpital to niestety JEST arena polityczna. Od dawien dawna do teraz. Nie wierzę w uczciwe konkursy i nominacje. Zawsze wygrywa kolesiostwo i chęć łatwego zysku. Nadal są osoby które są w szpitalu po to żeby się " nachapać", mają nieracjonelnie wysokie pensje, wręcz nieprzyzwoicie wysokie - na które absolutnie nie zasługują. Doją szpital. Doją nas. Tyle w temacie. Źródło komentarza: „Szpital to nie arena politycznej wojny”. Mocna odpowiedź na zarzuty wokół TCZ Autor komentarza: 😂🤣😂🤣😂🤣 Treść komentarza: co to jest "susz z THC"? 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣 Źródło komentarza: 42-latek zatrzymany z marihuaną. Narkotyki w samochodzie, zarzut i groźba więzienia Autor komentarza: Tomaszów Treść komentarza: Porodówka w Brzezinach teraz Tuszyn a być może Tomaszów następny,ale pani minister wychodzin przed kamery i mówi że jeździ po Polsce i się wszyscy cieszą że jest lepiej!rząd popsl rządem nieudaczników! Źródło komentarza: Pulmonologia w Tuszynie: personel alarmuje o przyszłość oddziału
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama