Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 6 grudnia 2025 09:07
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

Raport Fundacji Batorego z kampanii wyborczej: w mediach społecznościowych liderem był Mentzen

W kampanii wyborczej niekwestionowanym liderem z w mediach społecznościowych był Sławomir Mentzen; 18 maja jego profile obserwowało 4,7 mln osób - wynika z raportu Fundacji Batorego. Wskazano też, że 8 kandydatów przed I turą opublikowało na różnych platformach 6 tysięcy reklam za prawie 5 mln zł.

Fundacja Batorego opublikowała w piątek raport „Od emocji do liczb: kompleksowy raport o kampanii prezydenckiej 2025 w mediach społecznościowych”.

Od 15 stycznia do 1 czerwca 2025 r. Fundacja Batorego we współpracy z firmą Sotrender prowadziła monitoring prezydenckiej kampanii wyborczej w mediach społecznościowych, skupiając się na strategiach reklamowych, zasięgach, tematyce i demografii odbiorców. Na tej podstawie powstało osiem raportów obrazujących kolejne etapy agitacji przed pierwszą i drugą turą wyborów.

W raporcie końcowym autorzy przyglądają się działaniom kandydatów w mediach społecznościowych z „lotu ptaka” i podsumowują wszystkie zebrane dane.

Przeprowadzono analizę aktywności 13 kandydatów na prezydenta w mediach społecznościowych na pięciu platformach: Facebook, Instagram, X, YouTube i TikTok w okresie od 15 stycznia do 18 maja 2025 r.

Według raportu „niekwestionowanym liderem posiadającym największą liczbę obserwujących i wzbudzającym najmocniejsze zaangażowanie odbiorców w mediach społecznościowych” był kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen. Podano, że w dniu wyborów prezydenckich „18 maja 2025 r. jego profile obserwowało około 4,7 miliona kont, a wartość Interactivity Index (syntetyczna miara zaangażowania internautów w mediach społecznościowych) za okres 15 stycznia–18 maja 2025 roku wyniosła ponad 42 miliony”.

Dodano, że Menzten mógł pochwalić się szczególnie wysoką liczbą obserwujących na TikToku, gdzie jego aktywność śledziło około 1,6 miliona kont, co stanowiło liczbę niemal pięciokrotnie większą od drugiego pod tym względem kandydata, czyli Szymona Hołowni (około 328 tysięcy obserwujących). Mentzen był też najczęściej śledzonym kandydatem na Instagramie (830 tysięcy obserwujących) i YouTube (827 tysięcy obserwujących).

18 maja 2025 r. siedmiocyfrowymi liczbami obserwujących mogli pochwalić się także Szymon Hołownia (około 2,7 miliona), Rafał Trzaskowski (około 2,3 miliona), Krzysztof Stanowski (około 2 milionów) oraz Grzegorz Braun (około 1,2 miliona). Hołownia był ponadto kandydatem z największą liczbą obserwujących na Facebooku (około 1,2 miliona), a Stanowski na X (około 1,3 miliona).

W raporcie czytamy też, że „ekosystemy reklamowe” firm Meta (platformy Facebook i Instagram) oraz Alphabet (Google i YouTube) były miejscem promocji 8 z 13 kandydatów na prezydenta. W swojej kampanii wyborczej wykorzystali je Artur Bartoszewicz, Magdalena Biejat, Grzegorz Braun, Szymon Hołownia, Sławomir Mentzen, Karol Nawrocki, Rafał Trzaskowski i Adrian Zandberg.

W sumie ta ósemka kandydatów opublikowała 6071 reklam przed I turą wyborów prezydenckich (między 15 stycznia a 18 maja br.). Najbardziej aktywny był sztab Karola Nawrockiego – wyemitował niemal 2465 reklam (92 proc. z nich na platformach firmy Alphabet). Stanowiło to wynik niemal trzykrotnie wyższy niż kolejnego kandydata, czyli Szymona Hołowni, którego promowano w 927 materiałach. Podium zamknął Adrian Zandberg, którego sztab opublikował 805 reklam.

Na kolejnych miejscach znaleźli się: Sławomir Mentzen - 591 reklam; Magdalena Biejat - 491; Rafał Trzaskowski - 460; Grzegorz Braun - 202; Artur Bartoszewicz - 130.

Największa aktywność Karola Nawrockiego przypadła na koniec kwietnia 2025 roku. Między 25 a 30 kwietnia jego sztab opublikował 1581 reklam, czyli około 64 proc. wszystkich swoich materiałów reklamowych.

W raporcie podano, że szacowana wartość wydatków poniesionych w ekosystemach reklamowych Mety i Alphabetu przed I turą wyborów przez sztaby kandydatów wyniosła około 4,7 miliona złotych.

Najwyższe estymowane wydatki na reklamy przed I turą ponieśli Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski. Sztab pierwszego z nich przeznaczył na ten cel niemal 2 miliony złotych, a drugiego nieco ponad 1 milion złotych. Więcej niż 500 tysięcy złotych wydali jeszcze tylko Szymon Hołownia (687 tysięcy złotych) i Magdalena Biejat (549 tysięcy złotych).

W raporcie, dzięki skorzystaniu z szacowanych wydatków i opublikowanych przez PKW wyników głosowania w I turze, możliwe było ustalenie estymowanego kosztu kampanii w internecie przypadającego na jeden głos oddany na kandydata.

„Jeśli zmierzyć efektywność kampanii w ten sposób, można stwierdzić, że zdecydowanie najlepszy wynik pod tym względem uzyskał Sławomir Mentzen, który za jeden głos »zapłacił« tylko 3 grosze. Wynik poniżej 20 groszy za głos uzyskali również Grzegorz Braun (15 groszy), Adrian Zandberg (16 groszy) i Rafał Trzaskowski (19 groszy). Na przeciwnym biegunie znaleźli się Szymon Hołownia, którego jeden głos »kosztował« 70 groszy, a także Magdalena Biejat, w której przypadku kwota ta wyniosła 66 groszy" - czytamy w raporcie.

Przed I turą wyborów prezydenckich reklamy 8 kandydatów zostały wyświetlone na platformach firm Meta i Alphabet około 768 milionów razy. Drugi pod względem wysokości wydatków Rafał Trzaskowski był kandydatem, którego kampania w tym okresie zgromadziła zdecydowanie największą liczbę wyświetleń – oszacowano ją na niemal 330 milionów. Kolejny w rankingu był Szymon Hołownia z prawie 141 milionami wyświetleń, za nim uplasował się Karol Nawrocki, którego materiały wyświetlono niemal 133 miliony razy.

Kandydaci uczestniczący 1 czerwca 2025 r. w II turze opublikowali przed nią 309 nowych reklam, z których 148 promowało Karola Nawrockiego (co stanowiło wzrost liczby reklam kandydata o 6 proc.), a 161 Rafała Trzaskowskiego (wzrost o 35 proc.). Ostatecznie pierwszy z nich opublikował przez całą kampanię wyborczą 2613 reklam, a drugi – 621.

Kandydaci biorący udział w II turze wydali od 18 maja do 1 czerwca 2025 r. około 1,3 miliona złotych. Sztab Rafała Trzaskowskiego poniósł zdecydowanie wyższe koszty niż sztab Karola Nawrockiego. Wydatki pierwszego z nich wyniosły około 809 tysięcy złotych, a drugiego około 516 tysięcy złotych.

W raporcie, na podstawie danych udostępnianych przez firmę Meta na temat reklam politycznych, przedstawiono przybliżoną analizę struktury demograficznej ich odbiorców.

Wynika z nich, że Sławomir Mentzen i Grzegorz Braun kierowali swój przekaz zdecydowanie częściej do mężczyzn – stanowili oni odpowiednio 73 proc. i 72 proc. ich grupy odbiorców. Przewaga mężczyzn widoczna była również w grupach docelowych Adriana Zandberga (61 proc.), Karola Nawrockiego (56 proc.) oraz Artura Bartoszewicza (55 proc.). Z kolei w przypadku Magdaleny Biejat aż 79 proc. odbiorców stanowiły kobiety. Również Rafał Trzaskowski i Szymon Hołownia docierali częściej do kobiet – odpowiednio 59 proc. i 58 proc. ich przekazu trafiło właśnie do tej grupy demograficznej.

Autorzy raportu podkreślili, że kampania wyborcza na urząd prezydenta w 2025 roku była wyraźnie zdominowana przez media społecznościowe, które stały się nie tylko uzupełnieniem tradycyjnych działań, lecz wręcz kluczowym polem rywalizacji politycznej. „Analizy i raporty Fundacji Batorego oraz inne źródła pokazują, że media społecznościowe odegrały niezwykle istotną rolę w kształtowaniu wizerunku kandydatów, mobilizacji elektoratu oraz prowadzeniu narracji kampanijnych (...). W 2025 roku media społecznościowe przestały być tylko – często zresztą nieporadnie zarządzanym – dodatkiem do kampanii wyborczej i stały się jej centralnym elementem” - podkreślają autorzy raportu. Zwrócili uwagę, że kandydaci i ich sztaby inwestowali ogromne środki oraz czas w tworzenie treści, które miały angażować odbiorców. (PAP)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Opinie

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Podczas Global Retail Banking Innovation Awards 2025 magazynu The Digital Banker Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes zarządu Nest Banku, otrzymał tytuł Digital Banker of the Year (Central Europe). W tym samym konkursie Nest Bank zdobył jeszcze dwa wyróżnienia za projekt N!Asystenta: Excellence in Digital Innovation - Poland oraz Best Technology Implementation by a Retail Bank - Europe.Data dodania artykułu: 02.12.2025 17:58
Janusz Mieloszyk, pierwszy wiceprezes Nest Banku, z tytułem Digital Banker of the Year

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Blisko 10,4 mld zł w 2026 r. oszczędności w NFZ miałyby przynieść zmiany przedstawione przez resort zdrowia Ministerstwu Finansów. Zakładają one m.in reformę wynagrodzeń, limity w poradniach specjalistycznych i korekty na listach darmowych leków dla dzieci i seniorów; plan krytykuje opozycja z PiS.Data dodania artykułu: 01.12.2025 19:38
Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje oszczędności. Kolejne zmniejszenia limitów

Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, karę blisko 105 mln zł za wprowadzenie klientów w błąd podczas ubiegłorocznych akcji promocyjnych - poinformował w poniedziałek urząd. Biuro prasowe sieci Biedronka podkreśliło, że nie zgadza się z decyzją i zaskarży ją do sądu.Data dodania artykułu: 01.12.2025 12:04
Prawie 105 mln zł kary dla Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie klientów w błąd ws. promocji

Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie

71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u w sklepach internetowych, hotelach, biurach podróży i wypożyczalniach - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.Data dodania artykułu: 01.12.2025 11:42
Badanie: 71 proc. Polaków nie chce podawać PESEL-u m.in. w internecie
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie

Koncert Czesława Mozila „Solo” w Niebowie (Wincentynów) – wyjątkowy wieczór w domowym salonieJuż 18 stycznia 2026 roku (niedziela) o godz. 17:00 Czesław Mozil zaprasza na jedyne w swoim rodzaju wydarzenie muzyczne — koncert "Czesław Mozil Solo – w mieszkaniu". Miejsce: niewielka wieś Wincentynów (gmina Sławno, powiat opoczyński), blisko Opoczna, w malowniczym zakątku województwa łódzkiego. Prywatna przestrzeń – salon domu – stanie się areną bliskiego spotkania artysty z publicznością.Miejsce pełne folklorystycznego klimatuWincentynów to kameralna miejscowość — według danych z 2021 r. liczy zaledwie 179 mieszkańców W sąsiedztwie znajduje się prywatny miniskansen "Niebowo", prezentujący tradycyjną wiejską architekturę regionu opoczyńskiego: chatę ze strzechą, ziemiankę, stodółkę i autentyczne wnętrza izby białej, kuchni i sieni.  Ta nieoczywista, serdeczna sceneria doskonale komponuje się z domowym klimatem koncertów Mozila.Co czyni ten wieczór wyjątkowymBliskość artysty: Czesław zagra niemal jak "u sąsiada" — w salonie, na kanapie, czasem na podłodze, a może ktoś usłyszy go z kuchni. Ta forma koncertu wyczarowuje atmosferę kameralności i autentycznego kontaktu.Unikalna formuła: To połączenie solowego show muzycznego i błyskotliwego stand-upu — pełne inteligentnych obserwacji, humoru i muzycznych emocji.Repertuar: Poza znanymi piosenkami, usłyszymy utwory z ostatnich albumów oraz premiery nowych nagrań, które trafią na kolejną płytę.Aktualny czas twórczy: Mozil zdobył tegoroczną Festiwalową Nagrodę Opola za piosenkę „Ławeczka”, singiel „Leń” z „Akademii Pana Kleksa 2” stał się hitem, a jego album „Inwazja Nerdów vol. 1” zdobył Fryderyka w 2025 roku.Kilka faktów o artyścieUrodzony w 1979 r. w Zabrzu, wykształcony akordeonista (Król. Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze) Twórca złożonych dzieł: muzyka, teksty, aktorstwo dubbingowe (np. Olaf z "Krainy Lodu"), osobowość TVLaureat licznych nagród: Fryderyków, nagrody opolskiego festiwalu, platynowych płytStyl znany z połączenia kabaretu, folku, punka i inteligentnego humoru — trudno zamknąć go w jednym słowie Szczegóły wydarzeniaData: 18 stycznia 2026 (niedziela), godz. 17:00Miejsce: dom mieszkalny w Wincentynowie k. Opoczna („Niebowo”)Bilety: tylko 40 sztuk, cena 130 zł — dostępne na stronie: [biletomat.pl]Więcej informacji na: wydarzenie na FacebookuTaki koncert to znakomita okazja, by przeżyć muzykę i humor Mozila w najbardziej osobistej formie. To więcej niż performance — to spotkanie, które zostaje w pamięci na długo.Data rozpoczęcia wydarzenia: 18.01.2026

Polecane

O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze

O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze

Dawno nic nie wzbudzało takich emocji jak odwoływanie i powoływanie Zarządu Powiatu Tomaszowskiego. Źle się dzieje w państwie duńskim - zawołał by zapewne Hamlet, a zrozpaczona Ofelia... sami wiecie co zrobiła... Ujmując to w nieco mniej szekspirowskim stylu nic złego się nie stało, a informacje, jakie pojawiają się w internecie są albo niekompletne, albo mocno jednostronne. Większość dnia wczoraj spędziłem na rozmowach z radnymi i czytaniu internetowych wpisów i komentarzy. Przeciętnemu odbiorcy trudno to jednak ułożyć w spójną całość. Bo wszyscy mają tu rację, ale równocześnie nikt jej tu nie ma. Niemożliwe? No to sprawdźmy. Proszę jedynie o to, by nikt nie poczuł się dotknięty. nie zamierzam nikogo obrażać. Opisuję jedynie to, co usłyszałem i co miałem możliwość obserwować.Data dodania artykułu: Wczoraj, 13:22 Liczba komentarzy: 13 Liczba pozytywnych reakcji czytelników: 3
Kolizja na drodze krajowej nr 48. Jeden z pojazdów dachowałStrzelcy wyborowi na morzuW pracowni fotograficznej zrobiło się świątecznie na długo przed 6 grudnia.Ponad doba na mrozie. Jak 76-latek przeżył w lesie i jak służby zdołały do niego dotrzeć?Żołnierze 25. Brygady Kawalerii Powietrznej na ostatniej prostej przed misją KFORO tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzePŚ w łyżwiarstwie szybkim: Polacy w Heerenveen walczą o igrzyska w MediolanieW najbliższą niedzielę sklepy będą otwarteCo ChatGPT ma do powiedzenia na temat wyboru nowego Starosty? Sprawdziliśmy„Anioły są wśród nas” – Gala tomaszowskich wolontariuszyOperacja „TOR”: tomaszowska policja i Straż Ochrony Kolei wzmacniają patrolowanie szlaków kolejowychŚmigłowce nad skałami Jury. 7. Batalion Kawalerii Powietrznej na poligonie marzeń
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: XxxTreść komentarza: A czy ta pani odpowiedziała na wcześniej postawione jej pytania? Czy też złożyła wypowiedzenie bez udzielenia odpowiedzi? Może ta sprawa ma tzw. drugie dno, no bo tłumaczenie przez dyrektora swojego odejścia hejtem jest albo żałosne albo cwane. W dzisiejszych czasach, dzieci w szkole, muszą sobie radzić z hejtem, a dorosły na stanowisku nie umie? Coś tutaj się nie zgadza i nie trzeba być wybitnie mądrym, żeby to zauważyć.Źródło komentarza: Hejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”Autor komentarza: CzepialskiTreść komentarza: Dziwna sprawa to jest z tymi dziećmi. Nie wiem iloma. Czy ktokolwiek to miejsce porządnie skontrolował? Może trzeba i jeśli cokolwiek jest nieprawidłowo to dycyplinarkę dać, a nie pozwalać odejść bez ponoszenia odpowiedzialności.Źródło komentarza: Hejt czy nadzór? Kulisy odejścia dyrektorki i nowy start domu dziecka „Słoneczko”Autor komentarza: Ser SpodlaskiTreść komentarza: Ponieważ, kiedyś się w tym babrał, to ma doświadczenie i może to przefiltruje i osuszy bagno ...Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzeAutor komentarza: ciekawaTreść komentarza: Dzięki .Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrzeAutor komentarza: Uśmiechnięta radnaTreść komentarza: Jacy wyborcy, takie rządy... jak się dba, tak się ma!Źródło komentarza: W powiatowym Matrixie wszystko bez zmianAutor komentarza: Edek z fabryki kredekTreść komentarza: Zróbcie mnie starostą...ja dla was wszystko zrobię...i obiecam...pracowałem kiedyś w cyrku więc mam dobre referencje.Źródło komentarza: O tym nikt Wam nie opowie. W powiatowym kuluarach wrze
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama