W Tomaszowie można się spotkać z nieładem językowym. To fakt. W lokalnych sklepach trafiają się napisy w stylu „odiefsz” (zamiast odzież) czy inne „niezbędne człowiekowi produkty” – więc „czy chceta, czy nie chceta”… kupić musicie. Można też zrealizować w takim sklepie „stypendia szkolne” – bezgotówkowo!
W trakcie spaceru ulicami miasta znacznie lepiej się czuję, gdy razi mnie słońce, a nie błędy ortograficzno-językowe.
Rozumiem, każdemu może się zdarzyć błąd, choć wiele osób pewnie nie zwraca na nie uwagi. Zresztą nasze miasto nie zawsze zachęca do podziwiania… Wchodzimy do sklepu, kupujemy, co musimy, i wychodzimy.
Przejdźmy do nazw i głupotek.
Dziwne nazwy, które wraz z globalizacją coraz częściej nas otaczają, brzmią osobliwie, np. „Pupy” (reklama kosmetyku w domu handlowym) czy „Cipo & Bax” – sklep z bielizną.
Czasem nazwy mają drugie dno. Co na pierwszy rzut oka oznacza nazwa sieci sklepów „Lewiatan”? Hm… ładnie brzmi, ale co znaczy?
Wystarczy poguglować:
Lewiatan (łac. Leviathan, hebr. לִוְיָתָן) – mityczne stworzenie, potwór morski, wąż lub smok, wspominany w Starym Testamencie. W tradycji bywa symbolem chaosu i zła; w późniejszych ujęciach demonologicznych bywa zaliczany do wielkich demonów. Współcześnie „lewiatan” w przenośni oznacza coś ogromnego.
Niektóre napisy na szybach też potrafią zadziwić: „Jestem w drukarni” – informuje szyba… drukarni.
Tomaszów przywitał gościnnie przedsiębiorców z Chin – to się chwali. W zamian dostaliśmy hasła reklamowe z filmowymi błędami ortograficznymi. Chce się powiedzieć: „dziękować”… Nie ma to jak „sklep na 1. piętrze”.
Nie wiem, czy warto zagłębiać się w drobne ogłoszenia z gazet. Wiadomo: specjalistami od tego są pracownicy „Teleexpressu”. Niech żyje nasz nadworny zgrywus Maciej Orłoś!
Na zakończenie – perełka.
Na byłej synagodze w Inowłodzu wisi baner z napisem: „Chceta, nie chceta, kupujta u Ryśka Meta”. Pozostawię to bez komentarza.
Pozdrawiam, dwójkowy uczeń z „gorszej” szkoły.
Pozdrawiam, dwujkowy óczeń z "gorszej" szkoły.






























































Napisz komentarz
Komentarze