Prezydent Karol Nawrocki zawetował w piątek nowelizację ustawy, która przewidywała m.in., że szkoły nie będą wymagały od rodziców i opiekunów zaświadczenia o niekaralności z KRK, a jedynie oświadczenia składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej. Nowela znosiła też obowiązek podwójnego sprawdzania danej osoby, np. szkoła nie musiałaby weryfikować trenera, który już wcześniej został sprawdzony w rejestrach karnych przez klub sportowy czy firmę, w której pracuje.
Państwowa Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 (PKDP) przypomniała w tym tygodniu swoje sierpniowe stanowisko w sprawie noweli. Jak podkreśliła, z jednej strony stanowi ona „postęp w budowie kompleksowego systemu ochrony dzieci, z drugiej nie odpowiada na wszystkie dotychczasowe słabości regulacyjne”.Wśród pozytywnych rozwiązań wskazano „wprowadzenie definicji ustawowych, co ma wyeliminować istniejące wcześniej niejednoznaczności”, „rozszerzenie katalogu przestępstw skutkujących zakazem pracy z dziećmi o czyny stypizowane w rozdziale XXVI” oraz „wprowadzenie podstawy prawnej do umożliwienia weryfikacji kim jest osoba dorosła, pod opieką której małoletni przebywa w miejscu zbiorowego zakwaterowania”.
Z kolei obawy budziło stworzenie wyjątków od zasady rygorystycznego sprawdzania osób, które będą pracowały lub miały kontakt z dziećmi. Komisja oceniła, że „może to prowadzić do znacznego obniżenia standardów ochrony - w skali ogólnej, zaś w konkretnych sprawach indywidualnych do stworzenia realnego zagrożenia dla dziecka”.
Zwróciła uwagę, że „w praktyce to właśnie osoby z najbliższego otoczenia dziecka niejednokrotnie są sprawcami krzywdzenia”. „Udział takiego rodzica w opiece nad grupą małoletnich może być przykładem stworzenia nieuświadomionego niebezpieczeństwa dla ich dobra, zwłaszcza gdy taka sytuacja jest powtarzalna” - wskazała PKDP.
Zdaniem członków Komisji „rozwiązaniem, które mogłoby utrzymać w pełni cele prewencyjne a jednocześnie ułatwić osobom bliskim zaangażowanie byłoby poszerzenie zakresu uprawnień kierujących placówkami do zarządzania procesem weryfikacji w zgodzie z praktyką stosowaną wobec kadry”.
Według Komisji pogłębionej analizy wymaga koncepcja wdrożenia weryfikacji niekaralności osób zatrudnionych lub dopuszczonych do pracy w dziećmi nie częściej niż raz na 2 lata. „Wątpliwości budzi po pierwsze wskazany przez wnioskodawców odstęp czasowy pomiędzy jednym a drugim sprawdzeniem, tym bardziej że - zgodnie z projektem, nie ma ono charakteru obligatoryjnego. Przepis wskazuje bowiem jedynie na możliwość uzyskania przez pracodawcę, czy innego organizatora działalności dla dzieci, informacji z Rejestrów”- napisano w oświadczeniu.
PKDP wskazała również, że nowelizacja nie przewidywała „elastycznych mechanizmów reagowania na nowe informacje dotyczące osób już zatrudnionych lub współpracujących z dziećmi”. „Dwuletni okres między kolejnymi weryfikacjami jest zdecydowanie zbyt długi, jeśli nie towarzyszy mu obowiązek reakcji w razie powzięcia uzasadnionych podejrzeń” - oceniła Komisja. W ocenie jej członków racjonalne oraz „zgodne z zasadami należytej staranności” byłoby wprowadzenie mechanizmu obligatoryjnej weryfikacji na żądanie”.
Szef MS Waldemar Żurek zapowiedział, że będzie chciał spotkać się z prezydentem Karolem Nawrockim bądź z jego otoczeniem w celu znalezienia kompromisu w sprawie nowelizacji.
O zawetowaniu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz niektórych innych ustaw poinformował w piątek Zbigniew Bogucki, szef kancelarii prezydenta. - Nie ma zgody na podpisanie tej ustawy przez prezydenta z wielu powodów. Te powody wskazywała również Rzecznik Praw Dziecka. Wskazywała na daleko idące mankamenty tej ustawy czyli obniżanie ochrony praw dzieci - powiedział.
Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak przedłożyła prezydentowi RP negatywną opinię do nowelizacji przepisów tzw. lex Kamilek. Wskazała w niej na realne zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci „poprzez wprowadzenie nieuzasadnionych wyjątków umożliwiających całkowite odstąpienie od realizacji obowiązków weryfikacji karalności bądź obowiązki te, w sposób nieuzasadniony, łagodzi”. (PAP)
























































Napisz komentarz
Komentarze