Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi już po raz 17. W dniach 17-21 października obok koncertów w łódzkim Klubie Wytwórnia planowane są warsztaty, prelekcje, spotkania, wystawy. W piątek organizatorzy ogłosili, że swoją obecność na scenie Wytwórni potwierdziły zespoły: Fields of the Nephilim, The Chameleons oraz 1984.
Nazwa grupy Fields of The Nephilim nawiązuje do biblijnej rasy anielsko-ludzkich hybryd. Muzyka zespołu określana jest jako rock gotycki, jednak zdaniem organizatorów Festiwalu, nie w pełni oddaje to jej tajemniczy, mroczny i nieodgadniony charakter. Grupa jest inspiracją dla wielu innych zespołów, w tym grających tak ekstremalnie jak Behemoth czy Kreator.
Zespół został utworzony w 1984 roku w angielskim Stevenage przez Carla McCoya, Gary’ego Whiskera, Tony'ego Pettitta, Paula Wrighta oraz Noda Wrighta. Do artystów dołączył Peter Yates, z którym nagrano pierwszy album zatytułowany "Dawnrazor" (1987 r.). Fields of The Nephilim nie nagrywa płyt co roku; nagrywa je rzadko i może dlatego - w opinii fanów - są to albumy tak dobre, dopracowane i pełne uwodzicielskiego mroku. "The Nephilim" (1988 r.), "Elizium" (1990 r.), czy też nagrany po 15-letnim milczeniu "Mourning Sun" (2005 r.) uchodzą za klasykę gatunku. Pierwsze nagrania Fields of the Nephilim zawierają wiele elementów hard rocka, heavy metalu i rocka psychodelicznego. Muzycy jednak wciąż eksperymentują, poszukują nowych brzmień i rozwiązań. Inspiracją do tekstów jest magia chaosu, proza H.P. Lovecrafta, sumeryjskie wierzenia oraz twórczość okultysty A. Crowleya.
Z kolei grupę The Chameleons odkrył John Peel, legendarny prezenter radiowy BBC. Jego brzmienie charaktreryzują kompozycje pełne melancholijnych, energicznych i potężnych melodii, hipnotyczno-eterycznych riffów i ponadczasowej liryki zdobyły serca słuchaczy oraz uznanie krytyków. The Chameleons jest uważany za jeden z najbardziej wpływowych zespołów sceny postpunkowej lat 80. i 90. ubiegłego stulecia.
Pierwszy singiel The Chameleons "In Shreds" ukazał się w 1982 r. Potem przyszedł czas na płyty "Script of the Bridge" (1983 r.), "What Does Anything Mean? Basically!" (1984 r.) i "Strange Times" (1986 r.). Mimo doskonale przyjętych albumów zespół jest uznawany za jeden z najbardziej niedocenianych w historii. "Choć muzyka The Chameleons wyprzedziła swoje czasy, grupa nigdy nie odniosła sukcesu komercyjnego" - uważają organizatorzy Soundedit.
W 2021 r. zespół znów wyruszył w trasę i dzielił scenę m.in. z U2, Killing Joke, Bauhaus, Simple Minds, Talk Talk, The Cure, bo The Chameleons to przede wszystkim zespół grający na żywo. W maju 2024 r. ukazał się pierwszy od ponad dekady premierowy singiel zespołu "Where Are You". Grupa pracuje również nad nowym albumem "Arctic Moon".
Rodzima formacja 1984 w przyszłym roku obchodzić będzie 40-lecie istnienia. To autorski projekt Piotra "Mizernego" Liszcza. Przez kolejne cztery dekady Liszcz dobierał i wymieniał kolejne konfiguracje muzyków, co jest jednym z sekretów żywotności zespołu. Cały repertuar - jeśli chodzi o muzykę, teksty oraz wizję brzmieniową - to dzieło Liszcza.
Zespół 1984 zadebiutował w Rzeszowie w 1985 r. podczas przeglądu "Rock Plus", gdzie otrzymał wyróżnienie, z inicjatywy zachwyconego nowatorskim podejściem grupy Tomasza Beksińskiego. 1984 zaprezentowali wówczas pionierskie na lokalnym gruncie nowofalowe brzmienie, które zainspirowało ewolucję całej plejady głośnych wkrótce rzeszowskich zespołów: One Million Bulgarians, Aurora, No Smoking. W latach 1986 – 1988 były one owacyjnie przyjmowane na festiwalach w Jarocinie, grane w Trójce i Rozgłośni Harcerskiej. Nie wszystkie jednak przetrwały trudny dla muzyki alternatywnej okres transformacji ustrojowej. Tylko 1984 regularnie koncertuje i wydaje płyty.
Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit jest organizowany w Łodzi od 2009 r. To jedyna na świecie w pełni autorska impreza dedykowana producentom muzycznym. Nagrodą przyznawaną w ramach imprezy jest statuetka "Człowieka ze Złotym Uchem", która trafiła już do kilkudziesięciu osób z branży muzycznej.(PAP)
Napisz komentarz
Komentarze