Jestem Kobietą w ciąży i miałam mieć dziś założony holter ciśnieniowy, dodam że byłam umówiona wcześniej na wizytę I przyjechałam oczywiście ze skierowaniem! Celowo jechałam do szpitala bo nie mieszkam na miejscu (I zmarnowałam tylko czas) Od początku napotkałam się na sytuacje które już na sam wstęp podniosły mi bardzo ciśnienie. Niewyrozumiałe starsze... Panie w kolejce gdzie po samym usłyszeniu że jestem kobietą w ciąży zaczęły dzielnie bronić swojego miejsca w kolejce przy okazji najeżdżając na mnie i młode osoby jakie to one nie są, oczywiście nie dając mi możliwości skorzystania z przywileju gdzie "kobiety w ciąży wchodzą poza kolejką", to jeszcze gdy doczekałam się na swoją kolej czekając grzecznie jak starsze osoby wejdą pierwsze bo im się bardzo spieszy to okazało się w gabinecie że NIE MA DLA MNIE Holtera i muszę przyjechać za dwa dni.. jedna Pani to sobie prawie nogi połamała, bo tak szybko biegła żebym tylko nie weszła przed nią.
Z podobnym sytuacjami, jak ta opisywana powyżej zetknąłem się wielokrotnie. Zacznijmy więc od najważniejszego poruszanego tu wątku. Otóż pacjent umówiony na wizytę i wykonanie konkretnych czynności powinien być we właściwym wyznaczonym czasie obsłużony. Jeśli skarżąca się kobieta była zapisana na założenie holtera na dziś, to aparat powinien na nią po prostu czekać. Ktoś w szpitalu powinien nad tym czuwać. W przypadku zdarzeń losowych, które mogą się zdarzyć, niezwłocznie powiadamiamy pacjenta. To, że ktoś przyjeżdża na przykład z Rzeczycy i wraca do domu z... niczym, jest nie do przyjęcia.
Brak sprzętu w sytuacji, gdy pacjentka była umówiona i posiadała skierowanie, można potraktować jako nienależyte wykonanie świadczenia. W takich przypadkach: można złożyć skargę do dyrektora placówki, a jeśli nie zostanie rozpatrzona – także do Rzecznika Praw Pacjenta. Tu są dane:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
Przyjęcia interesantów w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbywają się:
- wtorek od godz. 9.00 do godz. 15.00
- środa od godz. 9.00 do godz. 15.00
- czwartek od godz. 9.00 do godz. 15.00
- piątek od godz. 9.00 do godz. 15.00📌 Adres: www.gov.pl/rpp
📞 Telefon: 800 190 590 (bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta)
Można też oczywiście złożyć skargę bezpośrednio do NFZ.
Od dłuższego czasu widać, że mamy w naszym szpitalu problem z kardiologią, Brakuje nie tylko lekarzy ale i właściwej organizacji poradni.
Druga sprawa to uprawnienia kobiet będących w ciąży. Poza typowo etycznym kontekstem, jest też ten prawny. Mamy konkretne przepisy, jakich należy przestrzegać.
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417 z późn. zm.):
- Art. 20 ust. 2 stanowi, że „Świadczenia zdrowotne udzielane są według kolejności zgłoszenia, z uwzględnieniem stanu zdrowia oraz innych uprawnień pacjenta”.
- Kobieta w ciąży należy do osób z uprawnieniami szczególnymi – czyli powinna być przyjęta poza kolejnością.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz wytyczne NFZ mówią: kobiety w ciąży znajdują się na liście osób uprzywilejowanych w dostępie do świadczeń zdrowotnych. NFZ podaje wprost, że prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych poza kolejnością mają m.in.:
- kobiety w ciąży,
- osoby z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
- zasłużeni honorowi dawcy krwi, inwalidzi wojenni itd.
To oznacza, że kobieta ciężarna nie powinnaś czekać w kolejce, nawet jeśli inne osoby twierdzą inaczej. Ważne! To personel ma obowiązek egzekwować prawa kobiet.
na podstawie Spotted Info Tomaszów Mazowiecki





















































Napisz komentarz
Komentarze