Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 maja 2024 21:59
Reklama
Reklama

Koniec ze spiralą napraw

O tym, czy nowe regulacje Ustawy o prawach konsumenta wzmocnią pozycję konsumenta z wiceprzewodniczącą Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów Małgorzatą Rothert rozmawiała Agnieszka Drzewoska Łuczak

 

Agnieszka Drzewoska Łuczak: Jak ocenia Pani jako wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów przy Prezesie UOKiK i Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie nową Ustawę o prawach konsumenta z perspektywy pracy rzeczników konsumentów?

 

Małgorzata Rothert: Zadaniem powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów jest udzielanie konsumentom informacji o ich prawach, porad oraz występowanie do przedsiębiorców w przypadku zaistnienia sporu, gdy naruszone zostało prawo i interes konsumenta.

 

Z punktu widzenia rzeczników stanem idealnym byłoby, gdyby przepisy ustawy były jasne, jednoznaczne i nie budziły żadnych wątpliwości interpretacyjnych. Tak oczywiście nigdy nie jest. Udzielając więc konsumentom porad czy występując na ich rzecz do przedsiębiorców, posługując się przepisami ustawy, siłą rzeczy dokonujemy ich interpretacji. W pewnym sensie jesteśmy pierwszym sędzią w przypadku powstania sporu.

 

Jak zatem postrzegamy niektóre przepisy nowej ustawy – czy pozwolą one nam skuteczniej działać na rzecz konsumentów, a może nie przyczynią się do lepszej ochrony ich praw?    

Przede wszystkim należy się odnieść do szeregu komentarzy pojawiających się na łamach prasy od dnia uchwalenia przepisów ustawy, a brzmiących “koniec ze spiralą napraw” albo “sprzedawca już nie będzie kilkanaście razy naprawiał butów”.

 

Moim zdaniem nie są to twierdzenia prawdziwe. W związku z tym, że jeszcze przez ponad dwa lata będziemy stosować przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, zasadne jest odniesienie się do tej kwestii.

 

Art. 8 ust. 1 obowiązującej ustawy ustawy stanowi: “Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową kupujący może żądać doprowadzenia go stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.....Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umowa oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niegodności, a także bierze pod uwagę  niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.”

 

Art. 8 ust. 4 cyt. ustawy brzmi: “Jeżeli kupujący z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać ani naprawy ani wymiany, albo sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy (jeżeli niezgodność jest istotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia ”.

 

Zapis ten oczywiście zawiera szereg pojęć nieprecyzyjnych, ocennych jak “odpowiedni czas”, “znaczne niedogodności”, “istotność niezgodności”.

 

W mojej praktyce rzecznika konsumentów udzielając porad konsumentom czy występując do przedsiębiorców prezentowałam stanowisko, że jeśli sprzedawca zgodnie z żądaniem konsumenta dokonał naprawy towaru, a towar ten przed upływem 2 lat ponownie okazał się niezgodny z umową – to oznacza, że sprzedawca nie doprowadził towaru do zgodności z umową, ponownie naraził konsumenta na niedogodności (znaczną niedogodnością jest bowiem sam fakt wystąpienia wady i konieczność reklamowania), a więc mamy do czynienia z sytuacją opisaną w art. 8 ust. 4. Podobnie jest w przypadku wymiany towaru na nowy – jeśli wymieniony towar też okaże się niezgodny z umową, nie można mówić o skutecznym zadośćuczynieniu żądaniom konsumenta.  

 

W mojej ocenie prawidłowe stosowanie przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej nie pozwalało sprzedawcy na dokonywanie szeregu nieskutecznych napraw. Skoro sprzedawca raz dokonując naprawy lub wymiany nie doprowadził towaru do zgodności z umową – kupujący miał prawo korzystać z dalszych uprawnień, czyli żądać obniżenia ceny lub odstapić od umowy.

 

A jak ma być po zmianach? Jeśli konsument stwierdzi wadę towaru – może od razu żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy?

Tak, ale sprzedawca może się na to nie zgodzić i zaproponować niezwłoczną wymianę rzeczy wadliwej na wolną od wad lub usunięcie wady. Tutaj ustawodawca dał konsumentowi wybór – może nie przyjąć propozycji sprzedawcy i określić czy chce wymiany czy naprawy. Jeśli jednak sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwy albo wymagałby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem zaproponowanym przez sprzedawcę – wówczas może nie być przyjęty przez sprzedawcę.

 

Należy się spodziewać, że w tej sytuacji procedura reklamacyjna będzie dość długa.

 

Obawiam się też, że sprzedawcy będą proponować i narzucać naprawę. I może być podobnie jak przy obecnych przepisach. Wprawdzie jest jednoznaczny zapis, że naprawa lub wymiana może być tylko jedna, ale podejrzewam, że gdy np. zostanie naprawiony lewy obcas, a kolejna wada powstanie w prawym obcasie to sprzedawca może obstawać przy twierdzeniu, że prawy obcas nie był jeszcze naprawiany.

 

Możemy się spodziewać wielu takich sytuacji. Zanim konsument dotrze do rzecznika i zostanie poinformowany o swoich prawach zakupiony wadliwy towar może być dwukrotnie naprawiany.

 

Przypuszczam też, że będą powstawać spory, gdy konsument zażąda obniżenia ceny...

Definicja odnosząca się do obniżenia ceny zawarta w ustawie wydaje się jednoznaczna. Ale  obawiam się, że w praktyce trudne będzie porozumienie co do proporcji w jakiej wartość rzeczy z wadą ma się do wartości rzeczy bez wady.

 

Trzeba też zwrócić uwagę na użycie różnych określeń dotyczących tej samej czynności:

 

W art. 560 § 1 k.c. – żądanie kupującego obniżenia ceny lub jego odstąpienie od umowy może być zablokowane, gdy sprzedawca “niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie”.

 

W art. 561 § 2 k.c.– sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego”.

Przypuszczam, że rzecznicy będą mieli problemy z tymi terminami. Określenie niezwłocznie jest bardziej kategoryczne, w orzecznictwie utrwaliło się przekonanie, że termin niezwłocznie oznacza termin nieprzekraczający 2 tygodnie. Termin w rozsądnym czasie jest bardziej miękki.

 

Przypominam, że obecnie posługujemy się terminem “odpowiedni czas”.

 

Obawiam się trudności interpretacyjnych w przypadkach opisanych w art. 5611 § 3 k.c.

 

Przejście na konsumenta ryzyka pokrycia szkód związanych z demontażem i ponownym montażem w wysokości przewyższającej koszty sprzedaży nie jest zrozumiałe. Sprzedawca ponosi ryzyko sprzedaży wadliwej rzeczy oraz kosztów związanych z transportem, ubezpieczeniem, demontażem i powtórnym montażem rzeczy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawca ograniczył lub wyłączył swoje ryzyko zawierając stosowną umowę ubezpieczenia.

 

Obowiązek informacyjny wobec konsumenta jest oczywiście konieczny. Obecne przepisy też zobowiązują przedsiębiorcę do udzielenia konsumentowi szeregu informacji. Jak wynika z naszych doświadczeń w praktyce nie zawsze jest to przestrzegane. Często też konsumenci mimo otrzymania wyczerpujących informacji nie podejmują trafnych decyzji. Czy rozszerzenie obowiązków informacyjnych przyczyni się do tego, że nietrafnych decyzji będzie mniej?

Trudno to ocenić, ale “zalew” informacji może paradoksalnie doprowadzić do dezorientacji przeciętnego konsumenta. Nadmiar informacji może zniechęcać do wnikliwego zapoznania sie z nimi i w rezultacie do pominięcia tych, które mają rzeczywiście istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji.  

 

Bardzo dziękuję za rozmowę

Agnieszka Drzewoska Łuczak


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
wdzięczna 04.10.2014 00:17
Avans już nie istnieje jest w likwidacji. A sprawy w sądzie włącznie z apelacją z rzecznikiem przegrali. Kasę zwrócili co do grosza.

Mona 08.10.2014 16:29
Ja tez walczę z Avansem i nie wiem co mam robic serwis wystawil pismo o braku mozliwosci naprawy maja mi kase zwrocic i nie moge sie doprosic od pol roku maja mnie gdzies a teraz do tego sklep w likwidacji Pomocy

greg1953 03.10.2014 22:07
ta ta ta... czyli nadal lanie po ścianie... przeciwko takim podmiotom jak na przykład AVANS nikt z rzecznikami włącznie nic nie pomoże. Bo ONI PO PROSTU OLEJĄ I KONSUMENTA I RZECZNIKA a ich pseudo rzeczoznawcy mają klientów w przysłowiowej d...pie !!!

ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.
Polecane
Lechia zwycięska na wyjeździeZmarł ks. prałat Edward WieczorekLewica ogłosiła program do PE: prawa pracownicze, Karta Praw Kobiet, Europejski Fundusz MieszkaniowySondaż: 64,3 proc. badanych za budową umocnień na granicy z Rosją i Białorusią, 16,5 proc. przeciwOgórek trzecim wiceprzewodniczącymTragiczny pożar na ulicy KołłątajaZapraszamy na spotkanie z RzecznikiemHejt, cyberprzemoc i mowa nienawiściSynoptyk IMGW: niedziela przyniesie więcej opadów i burzW niedzielę w Kościele katolickim przypada uroczystość Zesłania Ducha Świętego„Inny punkt widzenia – Wiosenne przebudzenie”Zaszczep i zaczipuj swojego pupila
Reklama
Food trucki Food trucki Już od 17 do 19 Maja na Placu Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim zawitają Food trucki!Piknik rodzinny organizowany przez Sowa Events bedzie miał do zaoferowania mnóstwo atrakcji.Dla głodomorów przyjadą foodtrucki reprezentujące kuchnie z całego świata. Wśród serwowanych dań nie może zabraknąć: amerykańskich burgerów, hiszpańskich churrosów, frytek belgijskich, węgierskich langoszy, tajskiego padthaia oraz wiele innych przysmaków z różnych zakątków naszego globu.Dla spragnionych będzie przygotowana strefa orzeźwienia, czyli stoisko pełne dobroci. Serwujemy tam autorską lemoniada, zmrożoną granite i wiele innych.Między stoiskami będzie przygotowany specjalny food court gdzie zostaną porozkładane ławostoły, leżaki oraz parasole. Można więc śmiało zaprosić całą rodzinę i wygodnie spędzić czas zajadając się serwowanymi specjałami, słuchając przy tym przyjemnej muzyki.Będzie również mnóstwo atrakcji dla najmłodszych. Będzie stoisko z balonami i zabawkami oraz stoisko z watą cukrową. Bedą również przygotowane dmuchane zamki na których dzieciaki beda mogły spędzić radosne chwile skacząc i bawiąc sie w najlepsze.DODATKOWO I BEZPŁATNIE ZAPRASZAMY NA:SOBOTA:- 12:00 - 16:00 - Spotkanie z ulubionymi postaciami z topowej bajki o dzielnych pieskach! Szykujcie aparaty i szerokie uśmiechy :)NIEDZIELA: - 12:00 -12:45 - Koncert "JAK Z BAJKI" - uzdolnieni ludzie filmu, muzyki, teatru i animacji przeniosą Was w magiczny świat muzyki z największych hitów filmów animowanych! - 12:00 - 18:00 - Animatorzy do Waszej dyspozycji! - zabawy ruchowe, sportowe, skręcanie balonów, zabawy z chustą klanza, mini zajęcia plastyczne i wiele innych - nudzie mówimy STOP!- 12:00 - 18:00 (z przerwami) - Bańki mydlane w niecodziennym wydaniu - daj się zamknąć w giga bańce! - Warto zapomnieć o gotowaniu w domu tego weekendu. Warto zabrać rodzinę i cudownie spędzić ten czas z Food truckami. Kulinarne święto już od 17 do 19 Maja w Tomaszowie Mazowieckim.Data rozpoczęcia wydarzenia: 17.05.2024
Reklama
Reklama
Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki zdrowotne z przędzy bawełnianej ze srebrem Skarpetki nieuciskające DEOMED Cotton Silver to komfortowe skarpetki zdrowotne wykonane z naturalnej przędzy bawełnianej z dodatkiem jonów srebra. Skarpety ze srebrem Deomed Cotton Silver mogą dzięki temu służyć jako naturalne wsparcie w profilaktyce i leczeniu różnych schorzeń stóp i nóg!DEOMED Cotton Silver to skarpety bezuciskowe, które posiadają duży udział naturalnych włókien bawełnianych najwyższej jakości. Są dzięki temu bardzo miękkie, przyjemne w dotyku i przewiewne.Skarpetki nieuciskające posiadają także dodatek specjalnych włókien PROLEN®Siltex z jonami srebra. Dzięki temu skarpetki Cotton Silver posiadają właściwości antybakteryjne oraz antygrzybicze. Skarpetki ze srebrem redukują nieprzyjemne zapachy – można korzystać z nich komfortowo przez cały dzień.Ze względu na specjalną konstrukcję oraz dodatek elastycznych włókien są to również skarpetki bezuciskowe i bezszwowe. Dobrze przylegają do nóg, ale nie powodują nadmiernego nacisku oraz otarć. Dzięki temu te skarpety nieuciskające rekomendowane są dla osób chorych na cukrzycę, jako profilaktyka stopy cukrzycowej. Nie zaburzają przepływu krwi, dlatego też zapewniają pełen komfort przy problemach z krążeniem w nogach oraz przy opuchnięciu stóp i nóg.Skarpetki DEOMED Cotton Silver są dostępne w wielu kolorach oraz rozmiarach do wyboru.Dzięki swoim właściwościom bawełniane skarpetki DEOMED Cotton Silver z dodatkiem jonów srebra to doskonały wybór dla wielu osób, dla których liczy się zdrowie i maksymalny komfort na co dzień.Z pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów Honorujemy Tomaszowską Kartę Seniora 
Reklama
Reklama
Reklama
Łóżko rehabilitacyjne  Elbur PB 340 Łóżko rehabilitacyjne Elbur PB 340 Cena: Do negocjacjiZ pełną ofertą możecie zapoznać się odwiedzając nasz punkt zaopatrzenia medycznegoTomaszów Mazowiecki ul. Słowackiego 4Oferujemy atrakcyjne rabaty dla stałych klientów oraz montaż gratisNa zdjęciu: Łóżko PB 340 w rozmiarze 120×200 cm w kolorze buk z płytą osłaniającą napęd łóżka. Akcesoria: stolik Rubens 9 w kolorze buk.Wyjątkowa propozycja wśród łóżek, zaprojektowana z myślą o komforcie i bezpieczeństwie użytkowników o zwiększonej masie ciała. Wzmocniona konstrukcja, szersze leże oraz dostosowane do dużych obciążeń napędy, pozwalają na korzystanie z tego łóżka przez użytkowników o maksymalnej wadze do 215 kg. Z uwagi na ponadprzeciętne parametry techniczne, łóżko PB 340 przeznaczone jest szczególnie dla pacjentów bariatrycznych.DETALE PRODUKTU:1. Szerokość leża 100 i 120 cm4. Wytrzymałe, higieniczne leże2. Dopuszczalne obciążenie 250kg5. Pilot z blokadą poszczególnych funkcji3. Nowoczesny napęd podnoszenia łóżka6. Osłona frontu (opcja)OPCJE:osłona frontu • zmiana długości i szerokości leżaPODSTAWOWE DANE TECHNICZNEBezpieczne obciążenie robocze250 kgMaksymalna waga użytkownika215 kgRegulacja wysokości leża:od 30 do 80 cmRegulacja segmentu oparcia pleców:0 ÷ 70°Regulacja segmentu oparcia podudzi:0 ÷ 20°Wymiary zewnętrzne długość × szerokość:218 × 112 (132) cmPrześwit pod łóżkiem:ok. 16 cmCiężar całkowity:109,8 (123,5) kgKółka jezdne:100 mm z hamulcem
Reklama
Napisz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama