- Od lutego 2022 w Łodzi realizowany jest program pilotażowy leczenia e-uzależnień dla dzieci.
- Program był kilkakrotnie przedłużany aż do 30 czerwca 2025 r.
- W trakcie funkcjonowania programu w Łódzkiem z opieki specjalistów skorzystało prawie 500 pacjentów - zarówno dzieci i młodzieży i ich rodzin.
- Terapeuci zrealizowali blisko 3 000 wizyt – spotkań indywidualnych, spotkań rodzinnych i sesji grup wsparcia.
Raport Internet Dzieci z III 2025 r. wskazuje, że według danych za ostatni kwartał 2024 r. 91,54% osób z najmłodszej grupy internautów (7–14) przynajmniej raz dziennie połączyło się z internetem i spędziło tu aż 4h 29 min. Aż 89,63% (2,47 mln) najmłodszych użytkowników sięgało w tym celu po telefon lub tablet i spędzało z nim 4h 8 min dziennie.
Młodzież (15–18) - 90,28% młodzieży odwiedza internet codziennie, 88% tej populacji sięga po urządzenia mobilne, zaś tylko 32% korzysta z komputerów osobistych. Dziennie przebywają oni online średnio 4h 28 min, przy czym na jedną odsłonę przypada przeciętnie 9 min.
Wielogodzinne śledzenie mediów społecznościowych czy granie na komputerze wywiera negatywny wpływ na psychikę i zachowanie dzieci i młodzieży. Może prowadzić do e-uzależnienia. Nadużywanie nowych technologii pociąga za sobą poważne konsekwencje dla zdrowia młodego człowieka, m.in. wady postawy, ból oczu, głowy, wady wzroku, nadmierna masa ciała oraz zdrowia psychicznego, tj.: zaburzenia koncentracji, skłonność do kłamania, zaburzenia snu.
Dlatego tak ważne jest wykrycie problemu e-uzależnienia jak najszybciej. Odpowiednia reakcja rodzica i wsparcie specjalistów mogą pomóc dziecku szybko poradzić sobie z uzależnieniem od telefonu czy komputera i wrócić do aktywności opartej na relacjach z innymi ludźmi, oddawaniu się pasjom, odpoczynkowi czy nauce.
Program – e-uzależnień to odpowiedź na realny problem nadużywania internetu
Tomasz Kołodziejczyk z łódzkiego Monaru Program e-uzależnień to odpowiedź na rosnący problem nadużywania Internetu oraz urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież. Nie tylko zaspokaja realne potrzeby pacjentów, ale przynosi również wymierne efekty terapeutyczne. Zespół naszej Poradni wypracował autorską, kompleksową formułę pracy, obejmującą jednoczesne wsparcie dla dzieci, młodzieży oraz ich rodzin. W ramach programu realizowane są zarówno indywidualne sesje terapeutyczne dla dzieci, młodzieży i rodziców, wspólną terapię rodzinną, ale również zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży w różnych grupach wiekowych i grupy wsparcia dla rodziców.
Model ten, jest elastycznie dopasowywany do potrzeb i możliwości każdej rodziny, spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród pacjentów. Zgłaszają się do nas osoby z całego województwa łódzkiego – szczególnie często rodzice dzieci neuroróżnorodnych, dla których korzystanie z urządzeń cyfrowych wiąże się z dodatkowymi trudnościami. Przychodzą jednak do nas dzieci i młodzież po traumatycznych wydarzeniach w swoim życiu, często związanych z uzależnieniem rodziców (także cyfrowym) albo destrukcyjnie przeprowadzanym rozstaniem rodziców czy też młode osoby, które mają trudności w budowaniu satysfakcjonujących relacji rówieśniczych (także związanych z doświadczeniem przemocy rówieśniczej).
Nasz program pokazuje, że skuteczna pomoc jest możliwa – o ile obejmuje całe środowisko rodzinne, a nie tylko dziecko! I to zasługuje na szczególne podkreślenie – uzależnienie to problem nie tylko chorego, ale całej rodziny!
Pilotaż e-uzależnień w Łódzkiem – podsumowanie
W całej Polsce już ponad 11,4 tys. osób, w tym przeszło 7,3 tys. dzieci i młodzieży skorzystało z programu pilotażowego dla uzależnionych od nowych technologii cyfrowych.
W Łódzkiem od II 2022 r. do końca maja 2025 r. z opieki specjalistów skorzystało łącznie prawie 500 pacjentów - zarówno dzieci i młodzieży oraz członków rodzin. Zrealizowano blisko 3 000 wizyt – zarówno spotkań indywidualnych, spotkań rodzinnych i sesji grup wsparcia.
Większość pacjentów została objęta opieką długoterminową. Najczęściej przeprowadzane były sesje indywidualne i rodzinne.
E-uzależnienie to często objaw poważniejszych problemów
Jak wskazują eksperci z łódzkiego MONARU problemowe używanie Internetu oraz uzależnienie od urządzeń to często jedynie objaw głębszych problemów psychologicznych istniejących w rodzinach. To reakcja dzieci na brak lub ochłodzone relacje i więzi z rodzicami, czy też niedojrzałość emocjonalna rodziców.
Terapeuci, którzy opiekowali się pacjentami w Łódzkiem wskazują, że ucieczka w świat wirtualny jest dla dzieci sposobem na to, żeby poradzić sobie z konfliktami dorosłych i z poczuciem osamotnienia.
W Łódzkiem jak zauważyli terapeuci do udziału w pilotaży e-uzależnień zgłaszały się najczęściej rodziny na etapie ostrego konfliktu pomiędzy dzieckiem a rodzicami lub jednym z rodziców. Powodem były sytuacje, w których próby rodziców by zmniejszyć lub ograniczyć dostęp do multimediów kończyły się niepowodzeniem.
Rodzice mieli poczucie braku skuteczności i napotykali się na agresję słowną i (lub) fizyczną wobec siebie lub nawet z autoagresywnymi zachowaniami swoich dzieci.
U części pacjentów zauważono, że nadmierne używanie urządzeń jest połączone z lękiem społecznym – przejawiającym się unikaniem szkoły i kontaktu z rówieśnikami oraz izolacją społeczną. Niestety, wiele dzieci i nastolatków, którzy trafili do programu odczuwało brak zaufania lub niskie zaufanie do osób dorosłych, w niektórych przypadkach budowanie poczucia bezpieczeństwa odbywało się przez większość sesji.
Jak skorzystać z programu?
Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Terapia wyjścia z e-uzależnień składa się m.in. z porady lekarskiej diagnostycznej i terapeutycznej, porady psychologicznej oraz sesji psychoterapii indywidualnej, rodzinnej i sesji psychoedukacyjnej.
Czas terapii zależy do pacjenta. Aby przystąpić do programu nie potrzeba skierowania. Wystarczy skontaktować się z MONAR przy ul. Tuszyńskiej 123/125 w Łodzi, tel. 884 882 558. Program trwa do końca czerwca 2025 r.
*Raport „Internet dzieci” został zaprezentowany w Sejmie 4 marca podczas konferencji „Dzieci i młodzież z Polski w sieci”, współorganizowanej przez Komisję do Spraw Dzieci i Młodzieży.
Napisz komentarz
Komentarze