Naukowcy z University of Sussex zbadali, w jaki sposób zdolność ludzi do odczuwania wdzięczności może wpływać na to, jak zarządzają finansami i radzą sobie z finansowym stresem.
W badaniach uwzględnili także czynniki społeczno-demograficzne, takie jak wiek, płeć, dochody, wykształcenie i zatrudnienie.
Za pomocą internetowych kwestionariuszy oceniali doświadczenia związane z odczuwaniem wdzięczności - oraz sytuacje, które je wywołują, na przykład docenianie własnych okoliczności życiowych, takich jak dobre zdrowie, kontakty społeczne i relacje, a także środowiska - np. piękno natury.
Inne pytania dotyczyły poziomu stresu finansowego, czyli psychologicznych, fizjologicznych i behawioralnych reakcji, pojawiających się, gdy ludzie czują, że nie są w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań lub utrzymać wystarczających środków do życia.
Naukowcy pytali też o zachowania związane z zarządzaniem finansami, czyli o działania podejmowane w celu skutecznego gospodarowania pieniędzmi, takie jak wyznaczanie celów i planowanie, określanie budżetu, wydawanie pieniędzy, pożyczanie i udzielanie wsparcia finansowego, a także oszczędzanie i inwestowanie.
Badanie wykazało, że wyższy poziom wdzięczności wiązał się z mniejszym stresem finansowym. Pozwala to sądzić, że w interwencjach terapeutycznych można rozwijać i wykorzystywać wdzięczność jako bufor chroniący przed negatywnym wpływem stresu tego typu na zdrowie psychiczne oraz na decyzje i zachowania finansowe.
Jednak badacze odkryli również, że wdzięczność nie koreluje w prosty sposób z zachowaniami dotyczącymi finansów.
Relacje te okazały się bardziej złożone, niż wcześniej sądzono – obejmują skomplikowaną sieć czynników psychologicznych, społeczno-ekonomicznych i demograficznych. Według naukowców wymagają one więc dalszych badań, z wykorzystaniem różnych gałęzi psychologii.
Więcej szczegółów - w publikacji źródłowej (https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/psych-2025-0008/html). (PAP)

























































Napisz komentarz
Komentarze