Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 3 lipca 2025 08:54
Z OSTATNIEJ CHWILI:
Reklama
Reklama

O oświacie raz jeszcze... i chyba nie ostatni

Przyznam, że nieco zaskakuje mnie brak merytorycznej i co za tym idzie ciekawej dyskusji dotyczącej szkolnictwa w Tomaszowie Mazowieckim pod publikowanymi na łamach portalu artykułami. Miasto i powiat zatrudnia co najmniej kilkuset nauczycieli, wychowawców, pedagogów i dyrektorów szkół a kiedy przychodzi do rzetelnej wymiany opinii nie ma chętnych do zabierania głosu.

Wnioski z tego tytułu mogą być dwojakie. Pierwszy to taki, że w oświacie dzieje się super i nie ma o czym dyskutować, drugi wręcz przeciwny, że jest źle, a więc lepiej się nie odzywać, by się przypadkiem komuś nie narazić lub...

Reklama

 

Zresztą nieważne, w szkolnictwie panuje dziwna omerta, łatwiej zaprezentować surowe statystyki, bo jak mawiał pewien mój wykładowca, o ile matematyka jest królową nauk, o tyle statystykę można by nazwać kobietą lekkich obyczajów. Nie o tym jednak ma być ten artykuł i przedstawione w nim dane.

 

 Wiele mówi się o konieczności promowania szkolnictwa zawodowego i to nie tylko w skali naszego powiatu ale także całej Polski. Geniusze z Ministerstwa Edukacji Narodowej po wielu latach psucia systemu nareszcie wpadli na genialną myśl, że trzeba zapewnić gimnazjalistom możliwość skorzystania z doradztwa zawodowego w szerszym niż dotą zakresie.

 

Tak się składa, że i moje dziecko kończy w tym roku gimnazjum (polecam wszystkim "trójkę" z czystym sumieniem). Nastolatek staje więc przed koniecznością wyboru szkoły, która tak naprawdę zdeterminuje jego kolejne decyzje edukacyjne w następnych latach i być może całe jego życie.

 

Wybór to niełatwy, bo przecież każdy rodzic, który dzieciakowi doradza chciałby aby jego pociecha została prawnikiem, lekarzem albo architektem. Tymczasem być może predyspozycje dzieci, ich talenty i zainteresowania są rozbieżne z pomysłami taty czy mamy.

 

Wsparcie w podejmowaniu decyzji moim zdaniem powinna zapewnić szkoła poprzez realizację specjalnego programu doradztwa zawodowego, badania predyspozycji itd., który to program powinien przygotować organ prowadzący, a więc w tym przypadku Urząd Miasta.

 

Postanowiłem sprawdzić jak to wygląda na tę chwilę i wystąpiłem z zapytaniem do tomaszowskiego magistratu. Wyniki tego zapytania poniżej.

 

W Gimnazjum nr 8 realizowany jest program doradztwa zawodowego „Zawód od podszewki” dla klas i – III.

Tematyka:

1.Moje mocne i słabe strony.   ( kl. I  - II półrocze, 1 godzina)

2.Zawody moich rodziców.   ( kl. I  - II półrocze, 1 godzina)

3.Poznajemy wybrane zawody. ( kl. II – II półrocze, 1 godzina)

4.Zawód moich marzeń. (kl. II – II półrocze, 1 godzina)

5.System szkolnictwa w Polsce. ( kl. III, 1 godzina )

6.Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych . ( kl. III , 1 godzina)

7.Oferty tomaszowskich szkół . Lokalny rynek pracy. ( kl. III, 1 godzina )

8.Testy kompetencyjne autorstwa J. Woronieckiej  (kl. III, 2 godziny)

- ankieta skłonności zawodowych ,

- ankieta zainteresowań,

- ćwiczenia dotyczące oceny własnych uzdolnień. 

 

Dla uczniów, którzy mają wątpliwości, trudności w wyborze dalszej drogi kształcenia szkoła  umożliwia konsultacje z doradcą w PPP. Uczniowiebiorą udział w „dniach otwartych” i organizowanych w szkole spotkaniach z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych i ludźmi różnych zawodów. Dla  rodziców organizowane są pedagogizacje nt „Zasady i kryteria przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych” .

 

Gimnazjum nr 7 prowadzi zajęcia o charakterze doradztwa zawodowego w następujących formach:

  • zajęcia pozalekcyjne w ramach zajęć wynikających z art.42 KN, prowadzone przez pedagoga szkolnego,
  • lekcje wychowawcze ,
  • indywidualne spotkania – rodzice, uczniowie, pedagog szkolny, psycholog – w przypadku trudności z podjęciem decyzji wyboru szkoły ponadgimnazjalnej,
  • warsztaty preorientacji zawodowej prowadzone przez doradcę zawodowego p. Małgorztę Głogowską w klasach trzecich ( IX/X 2014 ),
  • spotkania tematyczne pedagoga z rodzicami uczniów klas trzecich- omówienie roli szkoły i rodziców w aspekcie podejmowania przez młodzież decyzji o wyborze dalszej drogi życiowej,
  • spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne - ZSP nr 1,  ZSP nr 2, ZSP nr 3,
  • spotkania promocyjne organizowane przez szkoły ponadgimnazjalne na terenie Gimnazjum nr 7 – ZCKRiU w Wolborzu, ZSR w Bujnach ,  ZSP nr 1, ZSP nr2, ZSP nr 3.

 

W klasach trzecich przeprowadzono również w II semestrze badanie  i określono preferencje uczniów dotyczące wyboru szkoły średniej (wywiad), sporządzono wykazy imienne i zbiorcze. Przedstawione informacje znajdują się w dziennikach lekcyjnych, dzienniku pedagoga i psychologa.

 

Gimnazjum nr 6 – doradztwo zawodowe.

Treści z zakresu orientacji zawodowej realizowane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego:

  • Podczas lekcji wychowawczych i przedmiotowych

Klasa I:

  • Poznawanie siebie.

Klasa II:

  • Poznawanie zawodów. Podejmowanie wstępnych decyzji. Indywidualna praca
    z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu.

Klasa III:

  • Informacja edukacyjna i zawodowa.
  • Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów – decyzje.

 

Wychowawcy mogą korzystać z zestawu ćwiczeń do WSDZ (dostępny na stronie internetowej gimnazjum w zakładce pedagog szkolny – nauczyciele). Wybór ćwiczeń i wymiar godzin zależny jest od decyzji wychowawcy i potrzeb zespołu klasowego. Ponadto uczniowie klas trzecich uczestniczą w dwugodzinnych zajęciach warsztatowych prowadzonych przez doradcę zawodowego. Organizowane jest poradnictwo indywidualne dla uczniów i rodziców uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. – prowadzone przez doradcę zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

W Zespole Szkół nr 4 w Tomaszowie  obowiązuje Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest kompatybilny z programem wychowawczym szkoły oraz planami wychowawczymi poszczególnych klas. Zgodnie z tymi dokumentami podczas lekcji wychowawczych nauczyciele realizują następujące zagadnienia:

- w klasach pierwszych – poznawanie siebie, swoich mocnych stron i zainteresowań,

- w klasach drugich – rynek edukacji i pracy, poznawanie zawodów,

- w klasach trzecich – informacja edukacyjna i zawodowa, konfrontowanie samooceny 

   z wymaganiami szkół i zawodów.

Wymiar czasowy zajęć jest zróżnicowany, dostosowany do potrzeb danego zespołu klasowego. 

 

Pedagog szkolny gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla uczniów gimnazjum. Udziela porad i konsultacji młodzieży stojącej przed wyborem dalszej drogi kształcenia. Współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, gdzie kieruje uczniów wraz z rodzicami w celu uzyskania profesjonalnej porady od doradcy zawodowego. Organizuje spotkania młodzieży z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych w celu zapoznania się z ich ofertą edukacyjną oraz skonfrontowania wymagań poszczególnych kierunków kształcenia ze swoimi predyspozycjami i możliwościami. 

 

Polecamy:

Rozmawiamy o szkolnictwie

Która z podstawówek najlepsza?

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

tomaszowianka 18.06.2015 22:13
W zupełności popieram TWD. Popatrzcie tylko na nową panią naczelnik wydziału edukacji... chyba każdy kogo interesuje szkolnictwo i własne dziecko doskonale wie, że poprzedniej nie dorasta do pięt. Cóż ważne, że PIS-owa.

Reklama
Zapomniałaś 19.06.2015 00:23
że poprzednia została wepchana na to stanowisko 8 lat temu dzięki po.

TWD 18.06.2015 21:35
Mariusz poruszasz ostatnio same ciekawe i trafne tematy.Mam świadomość że o szkołach , zdrowiu i gospodarce w wydaniu miejskim i powiatowym trzeba rozmawiać, dyskutować i w efekcie wypracować najlepszy model organizacyjny i przede wszystkim skuteczny oraz przyjazny dla każdego podmiotu. Jednakże mam do Ciebie jako dziennnikarza i radnego pytanie Jaki sens ma mieć dyskusja skoro władza - czytaj partie - wie wszystko najlepej , jak to zrobić i kim ? Mariusz przecież to co dzieje sie, nie tylko w tej kadencji, to kpina z ludzi , wyborców , mieszkańców.Władza wie najlepiej jak zarządzać, jak obsadzić kluczowe stanowiska - samymi ekspertami, doświadczonymi menagerami od oświaty , zdrowia i innych dziedzin.Przekonaj mnie że wszystkie konkursy na stanowiska , to zjawisko rodem z najlepszych wzroców demokracji.Po co mamy dyskutować o szkole skoro do szkół wkracza polityka i to nie tylko na szczeble kadry kierowniczej ale również niższe? Czy żeby uczyć dzieci i młodzież trzeba równiez mieć popracie, koneksje i uklady, czy być zwyczajnie przekonanym że praca nauczyciela ma sens i poza tym to wspaniałe doświadczenia i przygoda, bez względu na zarobki i stres. Jeśli Polityka będzie nadal decydować o doborze kadry , to na co będziemy liczyć w podnoszeniu poziomu nauczania ? Dzisiejsze lokalne władze i samorządy w Polsce , partyjne rzecz jasna , często fundują nam obecnie taki model działania- my wiemy najlepiej , my wam urządzimy życie i wszystkie jego aspekty, my władza zapraszamy do dyskusji , ale i tak zrobimy co chcemy. Co musi sie wydarzyć złego , by obudzić decydentów, że pora na fachowców, ludzi którzy sie poświęcą rzeczy i idei .Którzy czują temat i znają się na problemie od strony praktyka a nie lokalnego działacz. Nie tak dawno, 30 - 40 lat temu legitymacja decydowła kto otrzymywał przywileje , stanowiska , kto był łaskawie obdarzany i lały sie na niego zaszczyty Mariusz co się zmieniło ? Zanim staniemy przy lóżkach pacjentów, przy tablicy, zaczniemy prowadzić drobne czy wieksze biznesy , chcemy mieć przekonanie że władza i partie służą ludziom .Czy potrzebni jeteśmy tylko by płacić podatki i wrzucać kartki o urn ?

18.06.2015 22:49
Widzę tylko jedną drogę. Jest nią edukacja społeczna. Więc dyskusja ma sens o ile jest bardzo merytoryczna. Wbrew pozorom, komentarze pod moimi tekstami są uważnie śledzone przez setki osób. Pokazując dane dotyczące oświaty w Tomaszowie, jakimi dysponują Urzędy, zadaję równocześnie pytanie: czy mamy do czynienia z dętą statystyką, czy z danymi rzetelnymi. Traktuję oświatę w sposób inwestycyjny. Oczekuję więc realnej stopy zwrotu. Jeśli powiem ci, że kupiłem za 200 tysięcy złotych Mercedesa, a następnie oddałem go sąsiadowi do użytku, to powiesz mi, że albo jestem bardzo hojny, albo z głową u mnie coś nie tęgo. Czemu w szkolnictwie ma być inaczej? Mądrze wydane pieniądze, to zyski w przyszłości, źle to tylko wielowymiarowe straty. Oczywiście uwzględniamy system naczyń połączonych na który składają się oświata, gospodarka, pomoc społeczna itd. Nie mam nic przeciwko temu, że jakaś partia, która jest przy władzy obsadzała stanowiska swoimi ludźmi. To logiczne a system zmusza do ustawiania konkursów. Bierzecie władze, obsadzacie stanowiska i bierzecie odpowiedzialność. Warunek jest taki, że odpowiedzialność jest równoznaczna z kompetencjami a nie jedynie ambicjami. Przeraża jednak nie partyjniactwo. Są gorsze rzeczy. Przede wszystkim ludzie chodzą na wybory a kompletnie nie analizują, a krzyżyki stawiają, bo coś im się wydaje. Myślenie obrazkowe. Ostatnie wybory prezydenckie to był koszmar. One obrażały moją inteligencję. Internetowe memy i zdania wyrwane z kontekstu decydowały o ludzkich preferencjach. Żadnej wizji przyszłości, żadnej merytoryki (oczywiście poza JKM). Efekt jest taki, że w samorządach kolejne kadencje siedzą ludzie, którzy nie mają pojęcia o tym co sie wokół nich dzieje. Nie czytają uchwał, głosują jak im każą, a jak już zadają pytania, to nie rozumieją odpowiedzi ani chyba nawet samych pytań. Ludzka percepcja jest ograniczona, obserwator widzi jedynie aktywność i kolor krawata.

Sprostowanie 22.06.2015 12:40
...poza JKM, Grzegorzem Braunem oraz Marianem Kowalskim. ;)

pucybut 18.06.2015 20:41
Wszystko to ładnie wygląda, zajęcia sie odbywają. Tylko mi coś tu nie gra. Nikomu nie ujmując jego wiedzy - jakie kwalifikacje doradcy zawodowego mają wychowawcy klasy, pedagog czy psycholog. Wielu z nich pewnie takie same jak autor tego tekstu czy każdy inny rodzic. Moim skromnym zdaniem w Magistracie powinien być na etacie zatrudniony wykwalifikowany doradca zawodowy, wyposażony w odpowiednie narzędzia i wiedzę na temat oferty kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Od początku klasy III gimnazjum powinny być przez niego zbadane indywidualnie wszystkie dzieciaki kończące gimnazjum. Na jedno dziecko powinno przeznaczyć się minimum 2 godziny. Wydaje mi się, że tylko indywidualne badanie ucznia może poskutkować odpowiednim doborem dalszej ścieżki edukacji i przyszłej kariery zawodowej. Bo do tej pory skutek jest taki, że kiepski uczeń idzie do III LO, bo, za uczy, ale je skończy. Ale czy zda maturę? A jego prawidłowa ścieżka zawodowa być może powinna rozpocząć się od zawodówki?!

Widukind 18.06.2015 11:14
Cieszy cykl artykułów ona temat szkolnictwa, to rzetelne i dociekliwe dziennikarstwo. Też polecam gimnazjum nr 3, to chyba jedyna szkoła w mieście gdzie uczeń jest podmiotem , a nie przedmiotem i wiedzą to ( i czynią! ) wszyscy pracownicy szkoły.

bardzo rzetelnie napisane 18.06.2015 10:30
na miejscu uczniów i rodziców ,a także ,,uczycieli,,dokonałbym pewnej głębszej analizy i dyskusji w tym temacie.polecam

Opinie

Mariusz StrzępekMariusz Strzępek

Pan radny Kazimierz Mordaka w niespełna rok samorządowej kadencji stał się czołowym hejterem tomaszowskiej Platformy Obywatelskiej. W pełnych pogardy wpisach poddaje krytyce każdego, kto tylko mu się z jakichś powodów nie podoba. Tymczasem radnemu brakuje podstawowej wiedzy, niezbędnej do sprawowania mandatu

Bohaterowie literaccy, komiksowi, historyczni często posiadają własne konie. Słynny ostatnio Zorro jeździł na Tornado, Don Kichot dosiada Rosynanta, Aleksander Wielki, z kolei Bucefała. Miał Kasztankę, marszałek Piłsudski. A i Napoleon był dumny ze swego Marengo. Tymczasem tomaszowscy samorządowcy mogą zasłynąć co najwyżej tym, że z własnymi końmi na rozumy się zamienili. Trochę złośliwy wstęp, ale jest odpowiedzią na złośliwości kierowane w moim kierunku, wypada więc odpłacić końskim dowcipem, bo bardziej subtelnego adresat mógłby nie zrozumieć. Tomaszowscy radni Koalicji Obywatelskiej z Rady Powiatu Tomaszowskiego takie wrażenie niestety robią. Brak wiedzy merytorycznej próbują nadrabiać internetowym hejtem. Ludzie ci oporni są na wiedze nie tylko wynikającą z lektury książek, aktów prawnych, obowiązującego orzecznictwa, ale też z doświadczenia. Można wybaczyć takie zachowanie panu Kazimierzowi Mordace, który w telewizji chwali własnego wnuczka, który nie lubi się uczyć, ale za to nauczył się jeździć ciągnikiem, ale pozostałym już chyba nie. Wszak uważają się lepszy gatunek ludzki, z pogarda traktujący otoczenie oraz każdego, kto myśli inaczej. O co chodzi? Już wyjaśniam
Reklama
Reklama

Polecane

Wakacje pełne atrakcji!Fundacja Nu-Med otrzymała tytuł ORGANIZACJI PRZYJAZNEJ WOLONTARIUSZOM!Za miesiąc wyruszy PielgrzymkaProkuratura pyta... miasto odpowiadaLekarz chorego nie zrozumie....Filmowy początek wakacji w kinach HeliosZapraszamy do Kina KoneseraNowe autobusy elektryczne trafią do TomaszowaWyróżnimy aktywnych społecznie - XIII edycja Konkursu Kreatywności Społecznej Lokalni NiebanalniPrzed nowym sezonemWakacyjna zabawa i prezenty w Galerii Tomaszów!Krótkie życie dwukadencyjności? To bardzo prawdopodobne
Reklama
Reklama
Reklama
Prezydent z wotum zaufania i absolutorium

Prezydent z wotum zaufania i absolutorium

Radni Rady Miejskiej udzielili wotum zaufania oraz absolutorium z wykonania budżetu za ubiegły rok Marcinowi Witko. Prezydenta wsparło 15 radnych, ośmioro zagłosowało przeciw. Wszystko wskazuje na to, większość radnych miejskich ma dosyć destrukcyjnych działań swoich kolegów i koleżanek z Koalicji Obywatelskiej, które nie służą mieszkańcom miasta, a jedynie partyjniackim potyczkom, jakie obserwujemy na co dzień na ogólnopolskiej politycznej arenie. Dwie radne już wcześniej odeszły z klubu KO, nie godząc się między innymi z blokowaniem ważnych dla tomaszowian inwestycji, takich chociażby jak Termy, które powstać miały na Błoniach. Na wczorajszej sesji także Barbara Klatka, postanowiła zagłosować inaczej niż pozostali radni jej klubu. Biorąc pod uwagę presję, jaką na radnych wywierał od początku poseł Witczak, wykazała się we wczorajszych głosowaniach silnym charakterem. Czas, by pracować dla miasta ponad partyjnymi podziałami.
Sukces uczniów II LO w Ogólnopolskim Konkursie Logicznym

Sukces uczniów II LO w Ogólnopolskim Konkursie Logicznym

Julia Wysmyk z klasy II i-m oraz Krzysztof Wiśkowski z klasy III i-m zostali finalistami XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego, organizowanego przez Wydział Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Po zakończeniu zmagań konkursowych uczniowie mieli okazję uczestniczyć w inspirujących wykładach, m.in. z zakresu analizy logicznej, chwytów erystycznych oraz wiedzy maszyn. Było to wyjątkowe spotkanie z nauką na najwyższym poziomie w murach renomowanej lubelskiej uczelni.
Reklama

Wasze komentarze

Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Ciekawie gdzie będzie składowisko bateri bo z tego co wiem to w Polsce nie ma a na złomie nie przyjmują takich baterii a pożar traw do 22 albo 24 godzin i bateria sama sobie jest gorsza nisz auto spalinowe elektryczne pieceŹródło komentarza: Nowe autobusy elektryczne trafią do TomaszowaAutor komentarza: Luna...Treść komentarza: Ostatnio byłam świadkiem jak potencjalna pacjentka z osobą towarzyszącą weszli do windy i się zaczęło, że pielegniarki be,że lekarze be, że służba zdrowia be, slowa które padały, a raczej przekleństw, ja takich nie znałam. Też jestem pacjentem....proszę Państwa nie ma rejonizacji, należy pojechać do innego szpitala, w innym mieście. Po co przychodzić do naszego szpitala,a potem jojczyc. To nie wina personelu medycznego,że system tak działa.Źródło komentarza: Lekarz chorego nie zrozumie....Autor komentarza: Karol W.Treść komentarza: Powinien być jeszcze zakaz wjazdu do centrum kopciuchów, jak zielony ład to i w tym temacie. Ludzie nie wychodzą na ulice ze względu na wszechobecny smog. Nie będzie spalinowców w centrum to miasto odżyje.Źródło komentarza: Nowe autobusy elektryczne trafią do TomaszowaAutor komentarza: MarekATreść komentarza: Mnie się wydaje, że to błąd. Lepszym rozwiązaniem, tak mnie się wydaje, do tych 25-ciu hybryd co roku dokupić jeden lub dwa w zależności od stanu budżetu miasta. Te autobusy mają już zaplecze techniczne i służby techniczne nie miału by kłopotów z ich obsługą.Źródło komentarza: Nowe autobusy elektryczne trafią do TomaszowaAutor komentarza: GrażynaTreść komentarza: I to pojednanie!!Źródło komentarza: Nowe autobusy elektryczne trafią do TomaszowaAutor komentarza: chewezTreść komentarza: 300 to może miał na godzinę?Źródło komentarza: Lekarz chorego nie zrozumie....
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama