W związku z pismem otrzymanym pocztą elektroniczną w dniu 6 grudnia 2018 r. uprzejmie informuję, że do wygaszenia mandatu radnego z powodu nieposiadania prawa wybieralności w dniu wyborów do Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego z powodu braku stałego zamieszkiwania na obszarze miasta Tomaszów Mazowiecki nie jest uprawniony Komisarz Wyborczy w Skierniewicach II .
Właściwą w tej sprawie na podstawie art.383 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349) jest Rada Miejska Tomaszowa Mazowieckiego. Zgodnie z art. 11 § 1 pkt 5 Kodeksu wyborczego prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego – ma osoba mająca prawo wybierania tych organów.
Przepis ten odsyła do regulacji określającej czynne prawo wyborcze, zawartej w art. 10 Kodeksu wyborczego, który w odniesieniu do wyborów do rady gminy stanowi, że prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) ma obywatel polski oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz stale zamieszkuje na obszarze tej gminy (art. 10 § 1 pkt 3 lit. a).
Ustawową definicję: "stałego zamieszkania" zawiera art. 5 pkt 9 Kodeksu wyborczego, który rozumie pod tym pojęciem "zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu".
Rada Miejska Tomaszowa Mazowieckiego może podjąć uchwałę o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego, w przypadku, gdy ustali, że występują przesłanki do uznania, że radna nie zamieszkuje stale na obszarze miasta Tomaszów Mazowiecki. Do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu konieczna jest bowiem pewność, że radna nie posiada prawa wybieralności z powodu braku stałego miejsca zamieszkania na obszarze miasta Tomaszów Mazowiecki. Wygaśnięcie mandatu radnego jest instytucją prawa wyborczego, trzeba mieć zatem na względzie, że mamy tu do czynienia z wkroczeniem w materię chronioną konstytucyjnie, jaką jest czynne i bierne prawo wyborcze.
Rada Miejska Tomaszowa Mazowieckiego zobowiązana jest również stosownie do art. 383§ 3 Kodeksu wyborczego przed podjęciem uchwały umożliwić radnej złożenie wyjaśnień. W sytuacji, gdy będzie podjęta uchwała o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu z wyżej przedstawionej przyczyny radnej przysługuje na podstawie art. art. 384 § 1 Kodeksu wyborczego skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały za pośrednictwem Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego, jako organu, który stwierdził wygaśnięcie mandatu.
Z treści przedstawionego pisma wynika, że zostało przekazane również Przewodniczącemu Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego, który powinien podjąć czynności w sprawie.
W sprawie ,, podszywania” się autora pisma pod inną osobę proponuję zawiadomić organy ścigania. Pismo, które przekazał Pan w załączeniu otrzymałem również pocztą tradycyjną od Sylwii Koszarnej, bez wskazania adresu nadawcy.
Komisarz Wyborczy II
Mieczysław Humka
Napisz komentarz
Komentarze