Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 6 lipca 2025 06:54
Reklama
Reklama

Do Tomaszowa kolej nie dojedzie

Przyznam, że nic nie irytuje mnie tak bardzo, jak biadolenie mieszkańców Tomaszowa Mazowieckiego w temacie budowy lub braku budowy centrum handlowego. Bynajmniej powodem mojej złości nie jest fakt bycia przeciwnikiem jej budowy. Wręcz przeciwnie. Galeria to dla serwisu potencjalny i raczej zasobny reklamodawca. Chodzi o to, że budowę obiektu handlowego postrzega się u nas w kategoriach cywilizacyjnych. Być może istotnie ma znaczenie, w jakich warunkach dokonuje się raz do roku zakupu kurtki albo butów na zimę (bo poziom zamożności wielu tomaszowian na wiele więcej nie pozwala), pytanie tylko, czy jest to w hierarchii naszych potrzeb ta najważniejsza.

 

Reklama

Argumenty o tym, że pieniądze wywozi się do innych miast, to najzwyklejszy w świecie bełkot, bo nie jest dla nikogo tajemnicą, że najemcami powierzchni handlowych są tu przeważnie tzw. sieciówki, więc tak czy inaczej pieniądze są transferowane na zewnątrz, z tą różnicą, że w sposób szybszy, skuteczniejszy i bardziej bezpośredni.

 

Co innego, gdyby mówiło się o zagospodarowaniu zdewastowanej przestrzeni miejskiej, tak jak ma to miejsce w przypadku terenów po Zakładach „Mazovia”. Taki argument ma jakiś sens a nie jest jedynie wyrazem osobistego chciejstwa.

 

Nie o Galeriach jednak chcę dzisiaj pisać ale o tym, co powinno być prawdziwym symbolem postępu i rozwoju cywilizacyjnego w dodatku stymulującym gospodarkę i równocześnie będącym jednym z hamulców emigracji młodych tomaszowian do dużych ośrodków miejskich.

 

Co takiego mam na myśli? Oczywiście komunikację, połączenia drogowe ale przede wszystkim kolejowe. Szlaki, dzięki którym szybko i bezpiecznie moglibyśmy dostać się do Łodzi, Warszawy.  Skoro miasto nie może stać się z dnia na dzień zagłębiem przemysłowym, to jego władze powinny dołożyć wszelkich starań, by umożliwić dojazd do pracy, na wyższe uczelnie mieszkającym tu ludziom.

 

 Odległość 50 km w początkach XXI wieku nie powinna być barierą geograficzną, skutkującą wyludnianiem miast. Nowoczesnym pociągiem, po nowoczesnym torowisku, można ją pokonać w 20-30 minut. To krótszy czas od tego, jaki trzeba spędzić każdego dnia w warszawskich korkach i to nie tylko w godzinach szczytu. Najważniejsze są tu jednak koszty. Miesięczny bilet z Tomaszowa do Łodzi i z powrotem mógłby kosztować 200, no może nawet 300 złotych. Czy to dużo? Można o to zapytać rodziców, utrzymujących swoje dzieci na studiach. 

 

Kilka lat temu rozpoczęto dyskusję nad projektem budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Koncepcja opierała się od samego początku na idei poprawienia komunikacji pomiędzy stolicą województwa a największymi jego miejscowościami. W rozmowach i przygotowaniach uczestniczyli  samorządowcy i politycy. Tylko włodarze Tomaszowa Mazowieckiego, trzeciego pod względem wielkości miasta w Łódzkiem okazali się nie zainteresowani problemem. Efektem jest projekt pod nazwą „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” przewidziany do współfinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który został wpisany na listę podstawową projektów indywidualnych. Wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi 371 571 420,00 zł

 

Projekt jest pierwszym etapem budowy systemu transportu szynowego obejmującego aglomerację łódzką w powiązaniu z innymi systemami: regionalnym w granicach województwa łódzkiego; ponadregionalnym, w tym planowanym kolei dużych prędkości; tramwajem miejskim oraz regionalnym. 

 

W ramach projektu pn.: „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” zakupione zostanie 20 sztuk nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które przeznaczone będą do świadczenia usług przewozów pasażerskich na terenie aglomeracji łódzkiej. Zakupiony tabor spełniać będzie nowoczesne standardy, warunki techniczne i wymagania zapewniające bezpieczeństwo ruchu, przewozu osób i rzeczy oraz ochronę środowiska co wpłynie bezpośrednio na bezawaryjną oraz punktualną jazdę.

Twórcy projektu dostrzegli że jego realizacja przyczyni się do ukierunkowania procesu urbanizacji wzdłuż głównych ciągów transportowych, zapewniając tym samym wysoką efektywność całego systemu transportu publicznego w regionie; wzrostu mobilności mieszkańców aglomeracji (co dodatkowo wpłynie na zmniejszenie bezrobocia w wyniku zapewnienia taniego środka transportu o wysokiej niezawodności i punktualności); poprawy warunków dojazdu do szkół i uczelni zapewniając równe warunki dostępu do nauki młodzieży z bardziej odległych i mniej zurbanizowanych obszarów aglomeracji. Dlaczego tych prostych prawd nie dostrzegają władze Tomaszowa Mazowieckiego? Być może dlatego, że i one zaprzątnięte są myślami o dokonywaniu zakupów w lokalnym centrum handlowym. Przy okazji udowodnili, że zarządzają prowincjonalnym miasteczkiem położonym poza głównymi ciągami transportowymi.

 

Łódzka Kolej Aglomeracyjna już rusza a właściwie ruszy w przyszłym roku. Zakłada się, ze pierwsze pociągi wyjadą na tory 15 czerwca 2014 roku. Będą kursować do Łowicza, Sieradza i Zgierza. Na początek mają kursować co dwie godziny.

 

Realizacja programu przebiegać będzie w trzech etapach. Pierwszy z nich obejmuje lata 2014-2015. Stopniowo do użytku wprowadzany będzie nowy tabor. Koniec przedsięwzięcia zaplanowano na rok 2020. W ostatnim etapie zakłada się, że na podstawowych odcinkach częstotliwość ruchu wynosić będzie 30 minut. Z kolejowych dobrodziejstw Tomaszowianie będą mogli skorzystać dojeżdżając do Koluszek, bo tutaj linia ŁKA będzie się kończyć. Problemem jednak może okazać się dojazd do tej miejscowości, będącej niegdyś znaczącym węzłem kolejowym. W okresie zimowym sprawny dojazd drogą, na której z trudem mijają się dwa samochody dostawcze może zająć więcej czasu niż przejazd W713 do centrum Łodzi.

 

Być może najwyższa pora rozpocząć w naszym mieście dyskusję o realnych problemach. Ważnych nie tylko z perspektywy końca własnego nosa albo interesów kolegi zasiedziałego od lat na takim albo na innym stołku. Przestać się skupiać na kupcach, wykreowanych w ciągu kilku lat na naczelnych wrogów publicznych i obciążanych winą za każde niepowodzenie lokalnej władzy.

 


Do Tomaszowa kolej nie dojedzie

Do Tomaszowa kolej nie dojedzie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

R.Z. 04.07.2013 12:27
O jejku ,też mi problem! Furmanką do Koluszek, a potem gdzie kto woli !

Reklama
DAro 22.06.2013 17:46
Takie zaniedbanie interesow Tomaszowa powinno byc gwozdziem do trumny obecnych uposledzonych wladz . Dziekuje Ci portalu za naglasnianie takich negatynwnych sensacji, zblizaja sie wybory, tym razem zycze Nam abysmy madrzej wybrali wlodarzy miasta. Szybka kolej plus parking przy dworcu typu park & ride i naprawde oplacaloby sie mieszkac w Tomaszowie i pracowac/studiowac w Lodzi., a bez tego i pracy na miejscu pozostaje tylko ratowac sie ucieczka z tego zascianka.

ania 21.06.2013 22:53
Panie Mariuszu niech pan jeszcze raz sprobuje kandydowac na tron w tym muescie, pozdrawiam

edziu 21.06.2013 21:03
w Piotrkowie mają super drogi, przeczytajcie http://wiadomosci.onet.pl/regi...omosc.html

Madzia 21.06.2013 20:49
fajna maszyna, czemu jej nie puścili do nas, chętnie bym wsiadła i pojechała w siną dal.

Czaha 21.06.2013 16:50
panie Strzepek, znowu Pan głupoty piszesz. ŁKA przewidziana jest na jest na Tomaszów do 2020 roku. Bedzie dojezdzac do nowo budowanego przystanku Opoczno- Południe. Na lata 2014- 2016 przewidziana jest rewitalizacja tej linii a a od 2017-2018 elektryfikacja . reasumując: ŁKA na pewno dojedzie do Tomaszowa. Zreszta tak samo jak do Piotrkowa czy Skierniewic. Notatke sporzadziłem na podstawie Strategii wojewodztwa Łodzkiego, ktora łatwo Pan znajdziesz w necie.

21.06.2013 16:58
W odpowiedzi wystarczy link http://lka.lodz.pl/index.php/p...an-rozwoju Mówimy o konkretnych programach a nie strategiach. W Tomaszowie powstało ich kilka. Żadne konkrety z nich nie wynikają. Śmiem twierdzić, że są to często puste zapisy, aktualizowane ad hoc, pod doraźne potrzeby. Nie ma o czym gadać. Jeśli chodzi o Opoczno. To przystanek będzie zlokalizowany na CMK. Prozę wskazać na poniżej mapie, gdzie miałaby się ona łączyć z ŁKA. http://lka.lodz.pl/index.php/p...a-projektu Zanim się coś napisze warto się zastanowić i raz na jakiś czas puknąć się w czachę.

syn zwrotnicowej 21.06.2013 19:40
dawniej z Tomaszowa do stacji Rokiciny kursowały furmanki i nikt nie narzekał, oczywiście wtedy kiedy droga żelazna nie dotarła jeszcze do naszego miasta.

CESIA: 21.06.2013 16:14
Właśnie przeczytałam , że studenci odebrali klucze od miasta! 1. Czy to oznacza przejęcie władzy w mieście? 2. Czy studenci mogliby tych kluczy nie oddawać? 3. Czy mieszkańcy miasta nie powinni wesprzeć studentów w sprawie nieoddawania kluczy? 4. Czy fakt przekazania kluczy studentom nie jest zrzeczeniem się władzy ? Myślę , że prawnik dorównujący "klasą " urzędowym , mógłby łatwo pomóc w pozbyciu się miłościwie nam panujących ( tak mi przynajmniej powiedziała jedna bardzo zajęta radczyni prawna )

Kobalczyk na prezydenta 21.06.2013 16:02
Jedyny człowiek który w tym mieście ma wizję i konsekwentnie ją realizuje, szkoda tylko ,że ta konsekwencja doprowadziła do tego iż cały Tomaszów to jeden wieli skansen. Panie R. Z. ucz się Pan od podwładnego. Kto tu kim kieruje?

bbyc 21.06.2013 16:02
gdzie te radne w sejmiku?DRZYMAŁY - 3 OSOBY I COOOOOOO????????????? Wielkie G>>>>>>>& gt;

Reklama
S 21.06.2013 14:44
Sprawa dotyczy typowych działań dla PANA PREZYDENTA i jego świty w tym Wydziału Promocji, Rady Miasta i Strategii oraz PANA STAROSTY i jego świty w tym Wydziału Promocji i Strategii, Rady Powiaty. Czy Tomaszów Maz. znajduje się w powiecie PANA STAROSTY. Dlaczego nie ma wspólnych działań, a może wysłać wszystkich na wycieczkę.

planistka 21.06.2013 13:26
Według mnie zarówno brak w tym mieście centrum handlowego jak i pominięcie nas w projekcie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest takim samym świadectwem nieudolności władz. Realia tego miasta tkwią w głębokiej komunie, od tamtych czasów nie zmieniło się tutaj nic (może z wyjątkiem zrujnowanych budynków w centrum, dziurawych dróg i największego w województwie bezrobocia). Galeria to nie tylko miejsce zakupów (swoją drogą nie zgadzam się, że 65 tys ludzi w tym mieście chodzi na zakupy raz do roku, ci co chodzą i tak wybierają wtedy rynek i to czy powstanie galeria czy nie nic w tym aspekcie nie zmieni). Pytanie kiedy przestaniemy być takim zaściankiem, miastem starych i bezrobotnych - to miasto umiera, dusi się! Galeria to miejsca pacy w sklepach, ale też dla personelu sprzątającego, ochrony itp. Jeśli powstałyby szybkie połączenia z Łodzią i Warszawą to nie zmieniłoby to trendu ucieczki młodych z tego miasta. Podstawowym wyznacznikiem poziomu życia jest właśnie dostępność do różnego rodzaju usług. Pytam się więc, kto chciałby tu wracać szybkim pociągiem z Łodzi dzień w dzień, jeśli tam może miło spędzić czas np. w Manufakturze? W tym grajdole kolesiostwa, gdzie nie liczą się kwalifikacje tylko znajomości nic się nie zmieni, a o galerii czy połączeniach komunikacyjnych na miarę XXI wieku nie ma co marzyć. Dalej więc zadowalajmy się dojeżdżaniem do niewiele od nas większego Piotrkowa do kina, na egzamin na prawo jazdy, czy wreszcie do galerii. Uczyńmy z naszego miasta jeden wielki skansen nie skalany sklepami sieciowymi, gdzie chodzi się po wszystko na bazar! Co za chwyt marketingowy! Oczywiście z dojazdem furmankami po tych świetnych lokalnych drogach!

chłopak z Kaczki 21.06.2013 11:58
a co z naszym Dworcem Kolejowym, podobno lokale dworcowe miały być przeznaczone na mieszkania komunalne, czy coś dzieje się w tym temacie?

podróżny 21.06.2013 19:35
chłopcze dworzec straszy pustostanem, nie ma kas, nie ma informacji, nie ma poczekalni jak na dworcach bywa, wydaje mi się że uchwalą go do rozbiórki, bo na myjnie autobusową go nie przystosują jak dworzec PKS -u vis-a-vis

spacerowicz 21.06.2013 11:53
ma powstać największa w Tomaszowie Biedronka przy ulicy Fabrycznej, gdzieś koło budowlanki, podaje Starostwo Powiatowe... czy ktoś wie więcej na ten temat?

j.p. 21.06.2013 14:09
mówią, że na miejscu, gdzie wyburzą te koszary kozackie, wokoło jest już budowany parking to wymarzone miejsce dla dewelopera

J.P. 21.06.2013 11:52
I znowu biadolenie...ludzie opamiętajcie się, zacznijcie wreszcie działać...macie argumenty, macie możliwości...tylko trochę chęci. Wolicie jednak tylko się użalać i pisać by się pokazać...a w Elblągu działają. Poczytajcie, podpatrzcie i do dzieła.

Max 21.06.2013 10:35
To jest efekt braku jasnej strategii rozwoju (bo chyba nie mówimy o Tomaszów miastem wody). Wszystko to tylko działania doraźne. Za chwilę znów ukaże się w lokalnej gazecie zdjęcie na całą stronę z 3 wyremontowanymi ulicami co otworzy drogę do kolejnej kadencji.

Opinie

Mariusz StrzępekMariusz Strzępek

Pan radny Kazimierz Mordaka w niespełna rok samorządowej kadencji stał się czołowym hejterem tomaszowskiej Platformy Obywatelskiej. W pełnych pogardy wpisach poddaje krytyce każdego, kto tylko mu się z jakichś powodów nie podoba. Tymczasem radnemu brakuje podstawowej wiedzy, niezbędnej do sprawowania mandatu

Bohaterowie literaccy, komiksowi, historyczni często posiadają własne konie. Słynny ostatnio Zorro jeździł na Tornado, Don Kichot dosiada Rosynanta, Aleksander Wielki, z kolei Bucefała. Miał Kasztankę, marszałek Piłsudski. A i Napoleon był dumny ze swego Marengo. Tymczasem tomaszowscy samorządowcy mogą zasłynąć co najwyżej tym, że z własnymi końmi na rozumy się zamienili. Trochę złośliwy wstęp, ale jest odpowiedzią na złośliwości kierowane w moim kierunku, wypada więc odpłacić końskim dowcipem, bo bardziej subtelnego adresat mógłby nie zrozumieć. Tomaszowscy radni Koalicji Obywatelskiej z Rady Powiatu Tomaszowskiego takie wrażenie niestety robią. Brak wiedzy merytorycznej próbują nadrabiać internetowym hejtem. Ludzie ci oporni są na wiedze nie tylko wynikającą z lektury książek, aktów prawnych, obowiązującego orzecznictwa, ale też z doświadczenia. Można wybaczyć takie zachowanie panu Kazimierzowi Mordace, który w telewizji chwali własnego wnuczka, który nie lubi się uczyć, ale za to nauczył się jeździć ciągnikiem, ale pozostałym już chyba nie. Wszak uważają się lepszy gatunek ludzki, z pogarda traktujący otoczenie oraz każdego, kto myśli inaczej. O co chodzi? Już wyjaśniam
Reklama

Nawrocki: Sławomir Cenckiewicz będzie szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego

Szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego będzie prof. Sławomir Cenckiewicz, jego zastępcami generałowie Andrzej Kowalski i Mirosław Bryś - poinformował prezydent elekt Karol Nawrocki. Chcę, by Pałac Prezydencki był ośrodkiem kształtującym polską politykę bezpieczeństwa w zakresie wojskowym, cywilnym, operacyjnym - mówił.Data dodania artykułu: 03.07.2025 14:38
Nawrocki: Sławomir Cenckiewicz będzie szefem Biura Bezpieczeństwa Narodowego

Co ósma spółka z o.o jest wpisana do Krajowego Rejestru Długów. Mają one do oddania łącznie 3,8 mld zł

Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest blisko 72 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością; oznacza to, że co ósma spółka z o.o jest zadłużona - wynika z danych KRD. Mają one do oddania łącznie 3,8 mld zł.Data dodania artykułu: 01.07.2025 21:25
Co ósma spółka z o.o jest wpisana do Krajowego Rejestru Długów. Mają one do oddania łącznie 3,8 mld zł

Przed Sądem Najwyższym demonstrują zwolennicy Nawrockiego oraz KOD

Przed gmachem Sądu Najwyższego, w którym Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych rozstrzyga we wtorek o ważności wyborów prezydenckich zebrały się dwie grupy demonstrantów - zwolenników wyboru Karola Nawrockiego oraz Komitetu Obrony Demokracji.Data dodania artykułu: 01.07.2025 17:17
Przed Sądem Najwyższym demonstrują zwolennicy Nawrockiego oraz KOD

SN: wpłynęło ponad 54 tys. protestów wyborczych; 21 zasadnych - bez wpływu na wynik wyborów

Łącznie do Sądu Najwyższego wpłynęło ponad 54 tys. protestów wyborczych; za zasadne uznano 21, nie miały one wpływu na ogólny wynik wyborów – poinformował SN podczas posiedzenia ws. ważności wyboru Prezydenta RP.Data dodania artykułu: 01.07.2025 17:16
SN: wpłynęło ponad 54 tys. protestów wyborczych; 21 zasadnych - bez wpływu na wynik wyborów
ReklamaSklep Medyczny Tomaszów Maz.

Polecane

Zaginiony 𝗔𝗥𝗞𝗔𝗗𝗜𝗨𝗦𝗭 𝗦́𝗪𝗜𝗗𝗘𝗥𝗘𝗞Zaginął 46-letni Sebastian Majewski z Tomaszowa MazowieckiegoBędą protestować przeciwko emigrantom.Letnia Scena Artystyczna 2025 wystartowałaOd 5 lipca nowe zakazy dotyczące sprzedaży e-papierosów i paleniaLudzie listy piszą.  Dwie czy jedna? Może jednak dać ludziom wybór?Tomaszowscy siatkarze wystartują 13 wrześniaGmina Tomaszów apeluje do mieszkańców o racjonalne gospodarowanie wodąCzy warto inwestować w mieszkania w mniejszych miastach?Tragiczny finał poszukiwań nastolatka nad Zalewem. Nie żyje też 33-latekPiórnik Stitch – praktyczny i kolorowy dodatek dla fanów DisneyaZgłoś się do pikniku LOKALNI NIEBANALNI
Reklama
Reklama
Reklama
Mordaka Patrol w pogoni za Hospicjum

Mordaka Patrol w pogoni za Hospicjum

Po spektakularnym śledztwie dotyczącym domu, należącego do Prezydenta Marcina Witko, jaki pobudował sobie w Wiśle, przyszła kolej na następne. Tym razem dotyczy funkcjonowania hospicjum im Św. Filipa Neri, które prowadzi Fundacja Dwa Skrzydła, firmowana przez księdza Grzegorza Chirka. Inwestycja oddana w tym roku do użytku, na którą dofinansowanie udało się miastu pozyskać jeszcze w czasach rządów PiS, przyjmuje już pierwszych podopiecznych. Fundacja jednak działalność rozpoczęła wcześniej, prowadząc usługi hospicjum domowego. Radny Michał Kucharski postanowił w tej sprawie złożyć interpelację, w której stawia pytania, na które odpowiedź można uzyskać w 5 minut, telefonując do któregoś z wiceprezydentów lub urzędników, nigdy nie uchylających się od odpowiedzi. Tylko co pokazałoby się na Facebooku? Zdjęcie Iphona? Jeśli więc w okolicach ulicy Kępa, zobaczycie różowego trabanta, możecie być pewni, że w pobliżu czają się wywiadowcy, którzy sprawdzają źródło pochodzenia kostki brukowej, wykorzystanej do wyłożenia podjazdów i ciągów komunikacyjnych.
Lekarz chorego nie zrozumie....

Lekarz chorego nie zrozumie....

Jak pogodzić wodę z ogniem? Czy jest to w ogóle możliwe. Miniony weekend, to dwie przeprowadzone przeze mnie rozmowy, internetowe oraz telefoniczno internetowe. Obie dotyczyły szpitala, a jakby obejmowały dwa różne światy. Okazuje się, że rzeczywistość lekarza nie jest tą samą, która obejmuję percepcję pacjenta.
Reklama
Reklama
Reklama

Napisz do nas

Zachęcamy do kontaktu z nami za pomocą formularza. Możecie dołączyć zdjęcia i inne załączniki. Podajcie swojego maila ułatwi to nam kontakt z Wami
Reklama
Reklama
Reklama