Gdy chcemy zawrzeć umowę
Zgodnie z nową treścią ustawy świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie odpowiedniej umowy zawieranej w formie pisemnej lub (i to pierwsza z nowości) elektronicznej za pomocą formularza udostępnianego na stronie internetowej dostawcy usług. Na treść takiej umowy powinno składać się szereg elementów, z czego najważniejsze to określenie stron ze wskazaniem dokładnych danych dostawcy usług, wskazanie świadczonej usługi z wyszczególnieniem elementów składających się na opłatę abonamentową, termin rozpoczęcia świadczenia usług, okres na jaki umowa zostaje zawarta, pakiet taryfowy oraz tryb i warunki dokonywania zmian umowy, przedłużania i rozwiązania. Te elementy muszą bezwzględnie znaleźć się w umowie. Pozostałe, takie jak chociażby dane dotyczące jakości usług, ich funkcjonalności czy też sposobu dokonywania płatności mogą być zawarte w regulaminie świadczenia usług, ale tylko na podstawie wyraźnego postanowienia umowy.
Co ważne dla konsumentów, początkowy okres obowiązywania umowy określony w umowie zawieranej na czas określony nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Ma to uchronić osoby korzystające z usług telekomunikacyjnych przed tzw. „umowami – cyrografami”, zawieranymi na bardzo długie okresy czasu.
Gdy już korzystamy z usług
Usługodawcy otrzymali także nowe możliwości w stosunku do swoich obecnych klientów. Zgodnie z ustawą mogą oni umożliwić abonentom zmianę niektórych, ściśle określonych w ustawie, warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość – szczególnie przez telefon lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. W takiej sytuacji usługodawca złożone przez abonenta oświadczenie o zmianie warunków umowy ma obowiązek utrwalić i przechowywać przez cały czas trwania zmienionej umowy. Musi także udostępnić mu treść tego oświadczenia na każde żądanie abonenta (szczególnie zgłoszone w ramach postępowania reklamacyjnego). Z treści przepisu art. 56 ustawy prawo telekomunikacyjne wynika również zobowiązanie dostawcy usług do potwierdzenia abonentowi faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy oraz jego zakresu i terminu potwierdzenia zmian. Powinno to nastąpić drogą elektroniczną lub za pomocą podobnego środka porozumiewania na odległość. W razie niemożności wykorzystania tej drogi potwierdzenia dokonywane jest ono w formie pisemnej. To samo dotyczy sytuacji, gdy takiej formy potwierdzenia zażąda abonent.
Ustawa wprawdzie mówi o zobowiązaniu dostawcy usług do dokonania potwierdzenia, jednak jedyną konsekwencją braku takiego działania ze strony usługodawcy jest przedłużenie dla konsumenta terminu na odstąpienie od umowy. Dlatego tez decydując się na przyjęcie nowych warunków umowy proponowanych nam chociażby przez telefon szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na ich treść. Może się bowiem okazać, że mimo iż nie otrzymamy pisemnego potwierdzenia tych warunków, zmieniona umowa będzie nas obowiązywać.
Gdy chcemy zrezygnować
Umowy zawierane na czas określony, co do zasady przestają obowiązywać upływem okresu, na jaki zostały zawarte. Bardzo często jednak w umowach telekomunikacyjnych znajdują się postanowienia, zgodnie z którymi umowa zawarta na czas określony przekształca się w umowę na czas nieokreślony, jeśli nie zostanie wypowiedziana z odpowiednim wyprzedzenie. Inne przypadki i możliwości wypowiedzenia, czy też rozwiązania umowy przed końcem jej obowiązywania muszą być ściśle uregulowane w umowie.
Jeżeli zdecydowaliśmy się na zmianę warunków umowy przez telefon lub pocztę elektroniczną przysługuje nam szczególne uprawnienie do odstąpienia od dokonanej zmiany. Odstąpienia takiego musimy dokonać poprzez pisemne oświadczenie wysłane w terminie 10 di od dnia otrzymania potwierdzenia. W braku potwierdzenia zmiany warunków umowy termin, w którym abonent może odstąpić od dokonanej zmiany wydłuża się do 3 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy (czyli np. od rozmowy telefonicznej). Jednak jeżeli w trakcie tego terminu otrzymamy pisemne potwierdzenie termin na odstąpienie od zmienionej umowy ponownie wynosi 10 dni, a liczymy go od otrzymania potwierdzenia.
Szczególnie ważne przy zmianie warunków obowiązującej nas umowy jest to, abyśmy sami – przez nasze działanie – nie pozbawili się możliwości odstąpienia od zmienionych warunków. Zgodnie bowiem z art. 56 ust. 7 prawa telekomunikacyjnego prawo do odstąpienia od dokonanej zmiany warunków nie przysługuje jeżeli dostawca usług, za zgodą abonenta, rozpoczął świadczenie usług zgodnie ze zmienionymi warunkami. jeżeli zatem zostaniemy zapytani o zgodę na natychmiastowe rozpoczęcie świadczenia usług na zmienionych warunkach, zanim odpowiemy zastanówmy się czy rzeczywiście chcemy od razu zacząć korzystać ze zmienionej umowy, czy też dajemy sobie czas na przemyślenie jej warunków i ewentualne odstąpienie od dokonanych zmian.
Wzór odstąpienia od umowy można znaleźć na stronie www.powiat-tomaszowski.pl w Biuletynie Informacji Publicznej. Jest on także dostępny w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Olga Tomczyk
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tomaszowie Maz.
























































Napisz komentarz
Komentarze