Dziecko (zwłaszcza w wieku przedszkolnym) traktuje zabawę jako coś najbardziej naturalnego w swoim życiu, można by stwierdzić, że jest to esencja jego jestestwa. Bardzo trudno jest nam sobie wyobrazić kilkulatka, który zamiast się bawić robi coś innego – ten obraz jest dla nas już na poziomie najprostszych skojarzeń wręcz nienaturalny, dziwny i nie na miejscu. Dziecko to nie dorosły, nie pojmuje świata racjonalnie, musi zatem robić to w inny sposób.
Zabawa
Zabawa to coś absolutnie niezbędnego do rozwoju dziecka i ma kilka ważnych funkcji w życiu naszego potomstwa. Po pierwsze rozwija umiejętności motoryczne, uczy dzieci określonych ruchów oraz precyzji. Po drugie wychowuje i przygotowuje malca do działania według określonych zasad i w oparciu o pewne normy postępowania, tak ważne w świecie „poza domem”. Ponadto ma wtedy możliwość przetestowania różnych ról społecznych, a także dowiaduje się wielu różnych rzeczy o otaczającym go świecie i co ważniejsze, o własnym wnętrzu. Po trzecie dziecko, zwłaszcza podczas zabawy polegającej na współzawodnictwie z innymi, uczy się kontrolować swoje emocje oraz wie jak je nazwać. Czwartą funkcją jest terapeutyczne oddziaływanie, kiedy to malec może kanalizować swoje emocje i zmniejszać towarzyszące im wewnętrzne napięcie. Jako piąty punkt możemy podać tu rozwój empatii, spojrzenia z pozycji innego uczestnika zabawy oraz ma duże znaczenie jeśli chodzi o szlifowanie umiejętności pracy w zespole. Po szóste wyobraźnia dziecka podczas tego zajęcia pracuje na pełnych obrotach, co znacząco przyczynia się do jej rozwoju.
Bajkoterapia
Drugim pojęciem bardzo ważnym w życiu dziecka oraz przy chęci pomocy mu jest bajko-terapia – zwana także biblioterapią – i związane z nią zjawisko tworzenia bajek. Według Marii Molickiej bajka posiada dwa istotne dla najmłodszych aspekty. Aspekt poznawczy, w którym dziecko poprzez zaznajomienie się z bohaterami, ich postępowaniem czy przedstawionymi wydarzeniami, poznaje (tak jak w zabawie pojętej w ogólny sposób) otaczający je świat. Ponadto opowieści bajkowe to źródło postaw moralnych, wiedzy o sobie samym i wachlarza możliwości identyfikacji z przedstawionymi w niej postaciami. Istnieje też w niej aspekt emocjonalny, który sprowadza się do tego, że stymuluje dziecko do zastanowienia się i rozważenia jak np. księżniczka czuła się kiedy matka zamknęła ją w wieży. Jest to także pole, gdzie dziecko nabywa wrażliwość na zło, czy niewłaściwe postępowanie innych, a także przyczynia się do zmniejszenia się poziomu lęku i zagubienia poprzez okazane wsparcie i obietnicę poprawy losu – zawsze kończy się dobrze.
Świat bajki terapeutycznej
W bajkowym świecie, bohater pełni funkcję prezentacji skutecznego rozwiązania problemu oraz nauczenia malca odpowiednich schematów by mógł sam zawalczyć ze swoim wewnętrznym smokiem. W tym świecie malec może połączyć swoje pozytywne emocje z tymi, które są źródłem jego lęków i przez to jest duża szansa, że problematyczne wydarzenia i sytuacje w jego życiu zostaną pozbawione uczucia zagubienia czy strachu i tym łatwiej uda mu się przez nie przejść.
Bajka terapeutyczna jako sposób redukcji lęku u dzieci oraz pomocy w odpowiednim rozwoju, jest zupełnie nową formą terapii. Poprzez czytanie, rozmowę oraz łączenie z innymi rodzajami terapii – np. arteterapią lub teatroterapią – działa jako swoista pomagajka, gdyż pozwala na omówienie z dziećmi problemów emocjonalnych, zrelaksowanie ich bądź umożliwia wspieranie ich autokreacji i autoidentyfikacji. W tego typu opowieściach główna postać to zwykle zabawka, małe dziecko lub zwierzątko, by nasza pociecha lepiej potrafiła się zidentyfikować z bohaterem.

























































Napisz komentarz
Komentarze