Szkoła Podstawowa nr 6 w Tomaszowie Mazowieckim zainaugurowała innowację pedagogiczną „Kąpiele leśne na turystycznym szlaku sposobem na zdrowy styl życia”. 13 września uczniowie – pod opieką nauczycielki geografii i biologii, pani Anny Pająk – wyruszyli do rezerwatu przyrody „Niebieskie Źródła”, by prowadzić terenowe obserwacje, uczyć się uważności, głębokiego oddechu i bezpiecznego, świadomego kontaktu z przyrodą.
Niebieskie Źródła – idealna klasa pod chmurką
Rezerwat, położony nad Pilicą, słynie z krasowych wywierzysk barwiących wodę na charakterystyczny błękitno-zielony kolor. To ostoja ptactwa i popularne miejsce edukacji terenowej; jego sercem są pulsujące źródła, a powierzchnia obszaru ochronnego to ok. 29 ha.
Podczas zajęć młodzież rozpoznawała gatunki roślin i zwierząt, zaglądała pod lupą w mikroświat przy pniach drzew, a także… przytulała się do sosen i chodziła boso po miękkim mchu (w miejscach bezpiecznych, wyznaczonych przez opiekunów). W program wpleciono ćwiczenia świadomego, relaksującego oddechu i krótkie pauzy ciszy, aby „usłyszeć las”: śpiew ptaków, szelest liści i plusk wody.
„W lesie spowalniamy, zauważamy więcej i szybciej się regenerujemy. Chcemy, by uczniowie wynieśli z tych lekcji nawyk odpoczynku, który pomaga w nauce i życiu codziennym” – podkreśla prowadząca zajęcia.
Dlaczego „kąpiele leśne” działają?
Koncepcja shinrin-yoku (forest bathing) ma coraz lepsze potwierdzenie w badaniach. Przeglądy i metaanalizy pokazują, że przebywanie wśród drzew może obniżać tętno i ciśnienie krwi oraz poziom kortyzolu, a także poprawiać nastrój i dobrostan psychiczny.
W nowszych pracach wskazuje się również na redukcję ruminacji i łagodzenie samokrytycyzmu – czyli myśli, które napędzają stres
Ciekawostką są fitoncydy – naturalne olejki eteryczne uwalniane przez drzewa, m.in. sosny. W kontrolowanych eksperymentach odnotowano, że wdychanie tych związków zwiększało aktywność komórek NK (natural killer), ważnych dla odporności. To jeden z możliwych mechanizmów, dzięki którym leśne powietrze sprzyja regeneracji.
„Bliski kontakt z naturą działa regenerująco i uspokajająco – a leśne fitoncydy hamują rozwój drobnoustrojów. Olejki eteryczne w powietrzu pomagają się wyciszyć i odzyskać równowagę” – przypominają organizatorzy zajęć.
Edukacja terenowa po tomaszowsku
W ramach spaceru uczniowie odwiedzili też miejscówki synonimiczne dla regionu – od punktów obserwacji ptaków po ścieżkę przy Zalewie. Na marginesie: z systemem Niebieskich Źródeł łączy się ponor rzeki Ginącej – terenowe osobliwości krasowe w Wąwale nazywane „Przepaścią”. To dobry pretekst, by w kolejnych odsłonach projektu połączyć przyrodę z geologią i hydrologią.
Innowacja w SP6 łączy edukację przyrodniczą, turystykę pieszą i profilaktykę zdrowia psychicznego. Zajęcia w naturze to także praktyka uważności, pracy zespołowej i odpowiedzialności za środowisko.



































































Napisz komentarz
Komentarze