25 września (czwartek) w ramach cyklu Kultura Dostępna Helios pokaże „Światłoczułą” – jeden z najgłośniejszych polskich melodramatów roku. Film Tadeusza Śliwy opowiada o spotkaniu niewidomej Agaty i Roberta, gwiazdy fotografii. Zderzenie dwóch wrażliwości uruchamia historię o akceptacji, bliskości i odzyskiwaniu sensu. Seans wpisuje się w ideę projektu, który prezentuje polskie kino w przystępnej cenie w całej sieci Helios.
Agata pracuje z nastolatkami w ośrodku wychowawczym, po godzinach nurkuje na bezdechu. Nie widzi od dziecka, ale energią i ciekawością świata mogłaby obdzielić kilka życiorysów. Robert to uznany fotograf – spełniony zawodowo, a jednak w środku pusty. Ich przypadkowe spotkanie przy sesji zdjęciowej otwiera opowieść o miłości, która nie jest ucieczką od ograniczeń, tylko zgodą na siebie. W rolach głównych: Matylda Giegżno i Ignacy Liss, partnerują im m.in. Bartłomiej Deklewa i Aleksandra Pisula. Za kamerą stanął Tadeusz Śliwa, autor hitu „(Nie)znajomi”, a zdjęcia zrealizował Michał Englert.
Jak widzą „Światłoczułą” krytycy i widzowie
Recenzenci zwracają uwagę na filmowy „słuch” i obraz. Onet pisał, że projekt „udźwiękowiony jest tak, byśmy chwilami słyszeli świat jak Agata – z naciskiem na najdrobniejsze detale” (co przekłada się na wyjątkowe doświadczenie kinowe). Filmweb chwalił zdjęcia Englerta, które podkreślają kontrasty i „mnogość miejskich barw”. „Zwierciadło” nazwało „Światłoczułą” „poruszającą, świetnie zrealizowaną love story, daleką od ckliwości”. Widzowie też są po stronie filmu: średnia ocen na Filmwebie utrzymuje się w okolicach 7,3/10, a media branżowe notowały bardzo entuzjastyczne komentarze odbiorców.
Tytuł ma już na koncie Nagrodę Publiczności 18. festiwalu Mastercard OFF CAMERA, a Ignacy Liss był nominowany do wyróżnienia aktorskiego. To rzadki przypadek melodramatu, który przyciąga i jurorów, i szeroką publiczność.
Co jeszcze warto wiedzieć przed seansem
Muzykę stworzyli Kaśka Sochacka, Kortez i Olek Świerkot – dla popularnych artystów to pierwsza pełnometrażowa ścieżka dźwiękowa. Ich utwory (m.in. „Strona B”) współtworzą emocjonalny rytm filmu. Seans w Kulturze Dostępnej ma kategorię od 15 lat. Czas trwania w repertuarach waha się między 93 a 102 minutami – różnice wynikają z różnych wersji dystrybucyjnych i zaokrągleń w sieciach kin.
Twórcy zadbali też o dostępność: film przygotowano w wersji z audiodeskrypcją dla osób niewidomych, co czyni go spójnym z jego tematyką. Po premierze kinowej tytuł trafił również do Netflixa.
Głos z planu
Matylda Giegżno do roli Agaty przygotowywała się miesiącami – uczyła się poruszania z laską i funkcjonowania bez wzroku we współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych. W wywiadach podkreślała, że najważniejsze było, „by Agaty nie definiowała niepełnosprawność”, a rola stała się szkołą zaufania do partnerów i samej siebie.
Ciekawostki
„Światłoczuła” miała światową premierę 15 stycznia, a do polskich kin weszła 24 stycznia 2025 r. Wiosną film wygrał plebiscyt publiczności na OFF CAMERA, a latem trafił na platformy VOD. W recenzjach często podkreślano konsekwentną perspektywę zmysłów i pracę dźwięku – w scenach gry w goalball czy w klubie słychać świat „po Agatinemu”. W obrazie wykorzystano również popularne utwory (np. „Two Weeks” Grizzly Bear w remiksie), co dociekliwi widzowie szybko wyłapali.
Seans w Kulturze Dostępnej – 25 września
Jeśli szukacie polskiego filmu o miłości, który nie idzie na skróty, a jednocześnie zostaje w głowie dzięki obrazom, muzyce i dźwiękom – „Światłoczuła” jest idealna na czwartkowy wieczór. Sprawdźcie repertuar swojego Heliosa w ramach cyklu Kultura Dostępna. Helios























































Napisz komentarz
Komentarze