Podczas inauguracji forum wręczono wyróżnienia dla placówek, które w 2025 roku osiągnęły najwyższe wyniki w rekrutacji absolwentów Oddziałów Przygotowania Wojskowego do Sił Zbrojnych RP. Zgodnie z informacją szkoły, Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim zajął 2. miejsce w kraju, co potwierdza skuteczność tomaszowskiego modelu kształcenia w klasach OPW. W czasie uroczystości przyznano również odznaczenia „Za Zasługi dla Obronności Kraju”, które wręczał szef CWCR płk Grzegorz Wawrzynkiewicz.
Najgłośniejszą nowością tegorocznej edycji jest premierowa prezentacja programu „OPW z dronem” – pilotażowych szkoleń z obsługi bezzałogowców dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego. W pierwszym etapie weźmie udział 16 szkół, po jednej z każdego województwa. Projekt przewiduje tworzenie 30-osobowych „grup dronowych”, przeszkolenie nauczycieli przez żołnierzy i możliwość zdobycia przez uczniów formalnych uprawnień do pilotowania BSP. Pilotaż potrwa do 1 lipca 2027 r., a finansowanie zapewnią dotacje celowe MON – rozwiązanie, które ma zasilić budowaną w Siłach Zbrojnych kompetencję „wojsk dronowych”.
ZSP nr 1 znalazł się w gronie szkół zakwalifikowanych do tego programu, co jest zarówno wyróżnieniem, jak i realną inwestycją w nowoczesne umiejętności uczniów. Jak informuje placówka, tomaszowską szkołę na forum reprezentują wicedyrektor Jolanta Nikodemska i Wojciech Dzwonkowski; w obradach uczestniczy także przedstawiciel WCR w Łodzi ppłk Piotr Wyrzykowski oraz reprezentant kuratorium oświaty Adam Bar
Forum we Wrocławiu pokazuje, że edukacja obronna przechodzi z fazy deklaracji do praktyki: z jednej strony nagradza się szkoły, które realnie prowadzą swoich absolwentów do służby, z drugiej – wprowadza programy odpowiadające na współczesne pole walki, takie jak szkolenia dronowe. Dla Tomaszowa Mazowieckiego oznacza to nie tylko prestiż, ale i konkret: dostęp do sprzętu, instruktorów i ścieżek certyfikacji, które przełożą się na kompetencje młodych ludzi i ich szanse w Wojsku Polskim.


































































Napisz komentarz
Komentarze