Koszt zakupu energii elektrycznej – jak nalicza się opłaty za zużycie?
Odbiorca energii (również firmowy) ponosi opłaty zarówno za sprzedaż energii, jak i za jej dystrybucję. W przypadku umowy kompleksowej obie części kosztowe wyszczególnione są na jednym rachunku za prąd dla firm. O ile opłaty dystrybucyjne są mniej więcej stałe, o tyle rozliczenie zużycia może znacząco różnić się w następujących po sobie okresach rozliczeniowych. Jak się je nalicza?
Na koszty zużycia energii elektrycznej składają się:
- ilość pobranej energii w kilowatogodzinach (kWh) rozliczane według ustalonej ze sprzedawcą ceny za jednostkę prądu;
- ewentualne opłaty handlowe, np. koszty obsługi konta firmowego czy też usługi dodatkowe.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że przedsiębiorstwa mogą rozliczać się ze sprzedawcą energii elektrycznej na kilka sposobów. W najprostszym modelu z ceną stałą płaci się jednolitą cenę za każdą kilowatogodzinę, niezależnie od pory dnia, sezonu czy notowań giełdowych. Taki system zdecydowanie ułatwia budżetowanie w firmie, jednak jest mało elastyczny i znacznie ogranicza możliwości oszczędzania.
Z powodu tej niskiej elastyczności coraz więcej firm decyduje się na rozliczenie według taryf czasowych (np. C12a czy C12b), które oferują niższą stawkę za 1 kWh w określonych porach dnia czy tygodnia. Równie dużą popularność zyskują dynamiczne modele energii, oparte o ceny rynkowe na Towarowej Giełdzie Energii. Dzięki nim firma może korzystać z niskich cen w okresach nadpodaży.
Koszty dystrybucji – ważny element rachunku za prąd dla firm
Opłaty te naliczane są przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) za przesył energii siecią elektroenergetyczną. Obejmują one zarówno składniki stałe, jak i zmienne, w tym:
- opłatę sieciową zmienną, naliczaną proporcjonalnie do zużycia energii;
- opłatę sieciową stałą, której wysokość zależy przede wszystkim od mocy umownej;
- opłatę przejściową, związaną z kosztami likwidacji umów długoterminowych;
- opłatę abonamentową, naliczaną za odczyt i utrzymanie układu pomiarowo-rozliczeniowej;
- opłatę OZE;
- opłatę kogeneracyjną.
W przypadku wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych mniejszych, udział opłat dystrybucyjnych w rachunku za prąd sięga 40%. Duża część z nich to opłaty stałe, które nie ulegną zmniejszeniu, nawet jeśli wprowadzisz spore cięcia w poborze energii. W przypadku tych opłat potencjał oszczędnościowy jest widocznie mniejszy.
Pułapki kosztowe dna firmowej fakturze za prąd
Rachunek za prąd dla przedsiębiorców zawiera też mniej oczywiste składniki. Ponieważ potrafią one generować niepotrzebne wydatki, warto przyjrzeć się im dokładniej.
Chodzi tutaj przede wszystkim o moc umowną, czyli określonemu w umowie maksymalnemu poborowi mocy przez firmę. Jeśli go przekroczysz, nałożone zostaną na Ciebie dodatkowe opłaty. Zawsze warto więc przyjmować pewien margines błędu i ustalić moc umowną nieco wyżej, niż wynosi Twoje rzeczywiste zapotrzebowanie. I odwrotnie – jeśli jest ono niższe, dobrze obniżyć swoją moc umowną w porozumieniu z operatorem, aby uniknąć nadmiernych i niepotrzebnych, ale stałych wydatków.
Inną opłatą, która może pojawić się na rachunku za prąd dla firm jest koszt energii biernej. Nazywa się tak energię, która nie wykonuje użytecznej pracy, ale jest niezbędna do działania niektórych urządzeń (np. silników indukcyjnych). Jeśli jej ilość przekroczy dopuszczalny poziom, na rachunku zostaną doliczone dodatkowe opłaty.
Jak zmniejszyć wydatki na prąd w firmie? Regularnie kontroluj swoje faktury
Dla przedsiębiorcy najważniejsze powinno być to, czy naliczane opłaty są zgodne ze stanem faktycznym. Po każdorazowym otrzymaniu faktury sprawdź więc, czy wyszczególnione zużycie kWh jest zgodne z odczytem licznika oraz czy zużyte jednostki odpowiadają obowiązującej Cię stawce i modelowi rozliczenia.
Kontrola poprawności rachunku to jednak tylko jeden krok w stronę optymalizacji wydatków na prąd. Drugim – znacznie ważniejszym – jest poprawa własnej wydajności energetycznej na podstawie dostępnych na fakturze danych. Oto co możesz zrobić:
- Prowadź rejestr faktur nie tylko z kilku ostatnich miesięcy, ale również lat.
- Stale porównuj swoje zużycie w poszczególnych okresach. Wahania mogą wskazać Ci potencjalne problemy techniczne lub straty, których można uniknąć.
- Sprawdź, czy moc umowna jest ustalona na poziomie odpowiadającym profilowi zużycia energii w Twojej firmie.
- Na bieżąco monitoruj energię bierną, a jeśli jej poziom jest zbyt wysoki, rozważ instalację kompensatorów.
- Zastanów się, czy wybrana taryfa prądu lub model rozliczeń faktycznie odpowiada rytmowi pracy Twojej firmy.
Jeśli zależy Ci na trwałych i stabilnych oszczędnościach, nie zapominaj o regularnych audytach energetycznych. Dzięki niemu możesz łatwo zidentyfikować nieefektywne obszary działania (np. straty cieplne czy nieoptymalną pracę maszyn) i wprowadzić rozwiązania, które pozwolą Ci ograniczyć zużycie. Porządnie wykonana analiza przynosi tysiące złotych oszczędności rocznie. To ważne nie tylko dla dużych przedsiębiorstw z energochłonnych branż, ale również dla mniejszych firm. Dla nich obniżenie rachunków za prądu może być prawdziwym „być albo nie być”.























































Napisz komentarz
Komentarze